Peliqan is een all-in-one dataplatform, ontwikkeld op maat van de kennis en het budget van de kmo. Het Belgische bedrijf met hoofdkwartier in Gent heeft hoge ambities waarbij niet de grote enterprises, maar de Europese kmo’s centraal staan.
Piet-Michiel Rappelet is geen pure IT’er. De wiskundige van opleiding is in de IT gesukkeld en koestert misschien daarom de droom om IT toegankelijker te maken voor de iets minder technische profielen. Dat plan ligt aan de basis van Peliqan: een bedrijf met hoofdkwartier in Gent dat Rappelet mee oprichtte.
Bestaande belofte
“De belofte van Peliqan leeft al tientallen jaren in de sector”, vertelt Rappelet. “Bedrijven bezitten gegevens en willen daar iets mee doen. Dat is niet uniek, wat wij doen wel.”
Hij verduidelijkt: “Om data te activeren en te gebruiken voor alerts, rapporten of AI heb je een volledige batterij van technische oplossingen nodig. Dat begint bij toegang tot de data, waar ze ook staan, en gaat over transformatie en modelering tot beheer en meer. De moderne datastack die daarvoor nodig is, is zeer complex geworden. Ondanks de beloftes van een performante stack met best of breed-oplossingen, heb je verregaande kwalificaties nodig. Dat vereist in een enterprise-omgeving veel tooling, energie, tijd en budget. De gemiddelde kmo heeft dat niet.”
Van improvisatie op los zand naar stevige fundering
“Zaakvoerders zijn er lang mee weggeraakt om ad hoc wat zaken te implementeren voor BI”, ziet Rappelet. “Dan lukt het wel om één keer per maand een dashboard te maken, maar met de AI-golf die er nu aan komt, is een echte fundering noodzakelijk.”
Zaakvoerders zijn er lang mee weggeraakt om ad hoc wat zaken te implementeren voor BI”
Piet-Michiel Rappelet, medeoprichter Peliqan
Kmo’s voelen die kloof tussen wat ze nodig hebben en wat mogelijk is: “Er zitten veel data in Excel en andere losse systemen of geïmproviseerde oplossingen. Bedrijven hebben niet de data-tooling om daarmee om te gaan. Daar vliegt Peliqan het verhaal binnen. “Peliqan maakt de hele stack gebruiksvriendelijk. We creëren een beheerde omgeving waarin alles gebeurt om de data klaar te maken voor consumptie.”

Waar de data staan, verandert niet. Ook met de applicaties, dashboards of AI-toepassingen die bedrijven willen gebruiken, moeit Peliqan zich niet. Alles wat daartussen zit, neemt het bedrijf wel voor zijn rekening.
Honderden connectoren
Peliqan vertrouwt op honderden connectoren. Daarmee bouwt het dataplatform bruggen naar de plekken waar de data al staan. Bedrijven hoeven geen grote migraties uit te voeren: gegevens kunnen in de cloud en on-premises bewaard worden. Zelfs wanneer de data in een veelvoud aan spreadsheets in SharePoint wonen of in een Google Drive zitten, is dat geen probleem.
Natuurlijk zijn er ook connectoren naar andere suites. “Exact Online is populair in onze regio”, weet Rappelet. Met Teamleader, Odoo en Afas worden ook andere lokale SaaS-oplossingen bediend. Het spreekt voor zich dat ook suites van multinationals zoals Salesforce tot het connectorengamma behoren. In de meeste gevallen staat een connector al in de lijst, maar als dat niet is, zal Peliqan er één toevoegen. “Die engineering nemen wij voor onze rekening.”
(Soms) zero copy
Datasynchronisatie gebeurt in twee richtingen, zowel via ETL-connectoren als directe connecties via zero copy waar mogelijk. “De laatste maanden werken we actief aan RAG-connectoren”, voegt Rappelet nog toe.

Zijn data niet geschikt voor zero copy-connectie, dan worden ze in de regel naar de cloud gekopieerd. “Daarvoor werken we in principe met AWS”, zegt Rappelet. “Maar een on-premises uitrol van het platform kan ook.”
Via de connectoren en synchronisaties komen de data in het Peliqan-platform terecht. Daar verwerkt en transformeert Peliqan alle data vanzelf. Zo komt er een datawarehouse tot stand, zonder dat de klant moet wakker liggen van het complexe werk achter de schermen.
Fundering voor apps en AI
Daarbovenop kunnen kmo’s dan applicaties bouwen die al hun data gebruiken en linken, dashboards creëren om nieuwe inzichten te verkrijgen, en uiteindelijk ook AI-tools bouwen. Peliqan belooft zo het speelveld tussen kmo’s en grote bedrijven met een enorm budget voor data-engineers enigszins te effenen.
De aanpak resoneert, niet alleen in België. “De helft van onze klanten komt uit de Benelux”, weet Rappelet, “maar we zijn intussen actief in vijftien landen. Bedrijven van over de hele wereld komen bij ons terecht. We hebben out of the box meer dan 250 connectoren. Wanneer iemand in Venezuela googelt hoe hij Netsuite moet verbinden, komt die ook bij Peliqan uit. We hebben evenwel een lichte focus op Europa.”
Concurrentie met Snowflake en Excel
Peliqan concurreert enerzijds met Excel en anderzijds met grote dataplatformen zoals Microsoft Fabric of de Salesforce Datacloud. Rappelet denkt dat Peliqan een unieke positie heeft.
De meerwaarde boven Excel is duidelijk, maar ook in vergelijking met dataplatformen van grote spelers ziet hij troeven: “Bedrijven die actief zijn op enterprise-niveau, hebben daar hun focus. Daar zit het gros van hun economische waarde. Peliqan heeft wel die kmo-focus. Partijen als Snowflake en Databricks zijn wat dat betreft concurrenten op een ander niveau.”
Concurreren met Microsoft is natuurlijk niet vanzelfsprekend. “Er is nog nooit iemand ontslagen door voor Microsoft te kiezen”, beseft Rappelet. “Maar onze oplossingen kunnen naast elkaar bestaan. Microsoft Fabric is goed, maar je hebt er een data engineer voor nodig. Onze oplossing is echt wel eenvoudiger. De CFO kan zich in Peliqan verdiepen en begrijpen wat er gebeurt.”
Er is geen magie die brrrrrr doet en een financieel rapport genereert.
Piet-Michiel Rappelet, medeoprichter Peliqan
“Er is natuurlijk altijd wat technische expertise nodig”, vervolgt hij. “Er is geen magie die brrrrrr doet en een financieel rapport genereert uit het niets. Iemand moet wel met de data werken.” Rappelet wil dat werk ontsluiten voor technisch onderlegde profielen die geen diploma data engineer op zak hebben.
Van Indië tot een Europese datacloud
Rappelet en Peliqan hebben grote Europese ambities, maar de oprichter nuanceert. “We werken niet exclusief in België. Een deel van ons bedrijf zit in Indië. Dat is een strategische keuze omwille van kostefficiëntie bij de opstart. API’s en connectoren onderhouden is wel complex, maar op een bepaalde manier ook bandwerk. De poule aan talent is groter in Indië en de kwaliteit is gelijkaardig.”
De oprichters, de verkoop en een stuk van de ontwikkeling zitten wel hier. “We gaan die ontwikkeling wel stap voor stap meer naar België halen”, voegt Rappelet nog toe.
Ook wat hosting betreft valt de link met AWS op. “We kunnen onze technologie wel overal uitrollen. Gaan we onze oplossing proactief uitrollen op OVH Cloud? Of wachten we tot de eerste partner dat wil. Dat is een kip-of-ei-verhaal, dat puur strategisch is. Technisch kunnen uitgroeien tot de eerste echt Europese datacloud.”