ITdaily hield een rondvraag bij de lezers over welke datavisusalisatiesoftware ze gebruiken. Daarbij kwam Microsoft BI als overtuigende winnaar uit de bus.
Datavisualisatie is de kunst om data voor zich te laten spreken. Je zet brokken ongestructureerde data uit verschillende bronnen om naar hapklare grafieken of tabellen waarmee iedereen binnen de organisatie aan de slag kan. Het menselijke brein is visueel ingesteld, waardoor het visuele informatie beter opneemt en onthoudt.
Data verzamelen, opkuisen, analyseren en visualiseren kan een zeer tijdrovend werk zijn. Gelukkig hoef je dit niet allemaal manueel te doen. Datavisualisatiesoftware zet gegevens in een handomdraai om in een overzichtelijke grafiek. Je selecteert de data die je wil weergeven, kiest een template en klaar is kees.
Er bestaat een ruim aanbod aan softwarepakketten die (delen van) het dataverwerkingsproces automatiseren. Onze redactie wilde te weten komen welke software het meest wordt gebruikt door Belgische bedrijven. Hiervoor hielden we een rondvraag bij onze lezers in de vorm van een online poll. 193 deelnemers vulden de poll in; na het opkuisen van de gegevens hielden we nog 144 antwoorden over.
Microsoft BI spant de kroon
Dat Microsoft BI bovenaan staat, is geen grote verrassing. Er zijn maar weinig softwaremarkten waar Microsoft geen voet binnen heeft, en data-analyse vormt hier geen uitzondering op. 44 procent van de deelnemers steunt op het BI-platform van Microsoft. De eerste plaats is ook niet gestolen, Forbes roept de software uit tot beste tool voor business intelligence.
De extra troef die Microsoft BI ten aanzien van de concurrentie heeft, is dat het stevig verankerd zit in het 365-ecosysteem. Dat maakt Microsoft BI een logische keuze voor bedrijven die al gebruik maken van Microsoft-applicaties.
Na Microsoft BI komt Tableau, met 24 procent. Het platform specialiseert zich al twintig jaar lang in datavisualisatie. De sterkte van Tableau zit in de interactie tussen data en gebruikers. Sinds 2019 woont Tableau onder het dak van Salesforce, waardoor het platform integreert met de CRM-oplossingen van Salesforce en de zakelijke chatapplicatie Slack.
Nichespelers zoals Qlik en Thoughtspot moeten met de kruimels tevreden zijn. Qlik haalt nog tien procent, Thoughtspot slechts één procent. Qlik Sense trekt vol de kaart van artificiële intelligentie om diepgaandere interacties met de data mogelijk te maken, maar het platform kan niet rekenen op een bekende ambassadeur zoals Salesforce en Microsoft om het naar Belgische bedrijven te brengen. Dat geldt ook voor Thoughtspot, dat nochtans de ambities heeft om ‘de Google van business intelligence’ te worden.
De overige 21 procent gaat uit naar de restcategorie. Hieronder vallen softwaretools zoals Google Charts, Looker of Microsoft Excel, om maar enkele te noemen. Deelnemers die deze antwoordoptie aanduiden, gebruiken mogelijk ook helemaal geen datavisualisatiesoftware.
Aan de slag met datavisualisatiesoftware
Ook wanneer je steunt op de hulp van software, dien je doordacht te werk te gaan met datavisualisatie. Je kan nog de mooiste grafieken maken, je visualisatie staat of valt met de kwaliteit van de weergegeven data. Ontdek hier onze tips om data om te toveren tot concrete kennis.
lees ook