Op zoek naar een nieuwe uitdaging? De kans dat je je toekomstige job op LinkedIn vindt én dat AI je hierbij kan helpen, is tamelijk groot.
LinkedIn is de virtuele ontmoetingsplek bij uitstek voor professionals, die het platform inzetten om hun zakelijk netwerk uit te bouwen en onderhouden. Doorheen de jaren is het platform enorm geëvolueerd. Het zakelijke aspect kreeg een persoonlijke tint, en ook AI zorgde voor veranderende processen binnen het platform.
“De veranderingen binnen het platform zijn een natuurlijke ontwikkeling die we bij LinkedIn omarmen”, vertelt Marcel Molenaar, verantwoordelijke voor LinkedIn Benelux. Hij maakt ons wegwijs in hoe LinkedIn doorheen de jaren geëvolueerd is mede door de pandemie en de komst van AI.
LinkedIn als visitekaartje
Het zakelijke leven en de carrière van menig professional is te vinden op LinkedIn. “In België alleen al zijn er zo’n vijf miljoen ledenprofielen, wat ongeveer neerkomt op de totale werkzame beroepsbevolking in het land”, aldus Molenaar. In de beginjaren werd het platform voornamelijk gebruikt om een nieuwe job te vinden. “Van zodra die job gevonden was, gaven leden minder aandacht aan het platform”.
“Vandaag ziet het gebruik van LinkedIn er helemaal anders uit. Het platform is nu sterk gericht op het verbinden van talent met economische kansen, en het delen en vergaren van kennis. We willen iedereen op het platform productiever en succesvoller maken”, vertelt Molenaar.
Elke minuut solliciteren er wereldwijd meer dan 9.000 leden voor een job op LinkedIn.
Marcel Molenaar, verantwoordelijke LinkedIn Benelux
Wanneer het gaat over de waarde van het platform in termen van een nieuwe job vinden, mag deze niet onderschat worden. “Elke minuut solliciteren er wereldwijd meer dan 9.000 leden voor een job op LinkedIn. Van die 9.000 leden worden er zeven per minuut aangenomen. Deze cijfers tonen de kracht aan van het platform”, stelt Molenaar.
Grens tussen zakelijk en sociaal
LinkedIn staat bij iedereen bekend als een zakelijk platform. Toch verschijnen er steeds meer persoonlijke bijdrages van connecties in onze feed, of durven we zelf al eens een kijk in ons niet-professionele leven te geven via LinkedIn. Dat heeft volgens Molenaar allemaal te maken met een natuurlijke ontwikkeling.
De afgelopen jaren is de manier van werken drastisch veranderd door de coronapandemie. “Voorheen hadden mensen een duidelijke scheiding tussen werk en privé”, vertelt Molenaar. Sinds de pandemie is die grens steeds meer vervaagd en lopen werk- en privézaken door elkaar. “Hierdoor komen er meerdere thema’s over het professionele leven naar boven zoals stress, work-life-balance of moeilijke keuzes. Gebruikers voelen de nood om dergelijke zaken ook te delen op LinkedIn”, licht Molenaar toe.
Deze natuurlijke ontwikkeling werd bij LinkedIn goed ontvangen. “Je bent meer dan je functie”, vertelt Molenaar, en dat wordt hiermee in de schijnwerpers gezet. De toevoeging van privézaken aan het zakelijke platform creëert een compleet beeld van de gebruiker. En dat is voornamelijk interessant voor recruiters. “In de krappe arbeidsmarkt vandaag willen recruiters meer weten over jou dan enkel het diploma aan de muur”, aldus Molenaar.
AI zoekt en vindt
Naast de pandemie zorgden de nieuwe AI-ontwikkelingen ook voor veranderingen bij LinkedIn. Zo faciliteert generatieve AI de zoektocht naar een nieuwe job, en helpt het recruiters om in deze ton aan informatie de juiste kandidaten te vinden.
“Generatieve AI helpt om de kracht van het platform sterker naar de oppervlakte te brengen”, stelt Molenaar. Een duidelijk voorbeeld dat hij hiervan geeft is de Conversational Job Search. Dat is een nieuwe manier om een job op LinkedIn te vinden met behulp van AI. “In plaats van dat je zelf door alle functies scrolt, kan je eenvoudig een vraag stellen aan AI, bijvoorbeeld: ‘ik ben op zoek naar een job waar ik kan werken aan creatieve sociale mediacampagnes’.
lees ook
LinkedIn stelt nieuwe AI-agent voor die routinetaken van recruiter overneemt
Omgekeerd is deze tool ook beschikbaar voor recruiters als de LinkedIn Recruiter. Hiermee kunnen zij sneller de geschikte kandidaat voor een vacature vinden met behulp van AI. Ook achter de schermen van LinkedIn is AI niet ver zoek. “We gebruiken zelf ook AI-tools om repetitieve taken te automatiseren om werknemers zo meer ruimte te geven voor belangrijkere taken”, licht Molenaar toe.
Privacy prioritair
De AI-ontwikkelingen brengen zoals gewoonlijk nieuwe uitdagingen mee op gebied van privacy. Binnen LinkedIn wordt er niet alleen heel wat informatie gedeeld over persoonlijke en professionele zaken, ook het gebruik van AI-modellen doet ons vragen stellen over onze privacy. Om de privacy van leden te waarborgen, geeft LinkedIn zijn gebruikers de touwtjes in handen. “Zij hebben volledige controle over welke data ze willen delen, die eenvoudig via instellingen te wijzigen zijn”, stelt Molenaar.
We hebben een uitgebreide suite gemaakt waarin gebruikers zelf beheren welke data ze wel of niet delen.
Marcel Molenaar, verantwoordelijke LinkedIn Benelux
Tot slot houdt LinkedIn de wet- en regeleving nauwlettend in de gaten. “Op die manier blijven we op de hoogte van veranderingen in wetgeving en kunnen we hierop anticiperen om compliant te blijven met nieuwe ontwikkelingen”, besluit Molenaar.