De Europese Commissie komt met een framework voor een Europese Digitale Identiteit die beschikbaar is voor alle burgers, inwoners en bedrijven in de EU. Burgers van de EU mogen voor zichzelf bepalen of ze de digitale identiteit willen gebruiken. Het wordt niet verplicht.
Met de digitale identiteit krijgen burgers een portemonnee die ze kunnen gebruiken om hun identiteit te bevestigen en elektronische documenten te delen. Deze vorm van digitale identificatie is te gebruiken voor diensten in heel Europa. Je kunt de digitale identiteit bijvoorbeeld gebruiken om een bankrekening te openen, maar ook om in te checken bij een hotel.
In tegenstelling tot burgers, zijn bedrijven wel verplicht om iets met de Europese Digitale identiteit te gaan doen. Zo moeten grote platformen het gebruik van de digitale identiteit accepteren wanneer een gebruiker daarom vraagt.
Wat kun je met de Europese Digitale Identiteit?
Als onderdeel van de nieuwe regulering bieden lidstaten hun burgers en bedrijven een digitale portemonnee waar ze documenten als hun rijbewijs, diploma’s en bankgegevens in kunnen bewaren. Deze digitale portemonnee kan worden uitgegeven door de publieke overheid of door erkende particuliere partijen.
De nieuwe Europese Digitale Identiteit Portemonnee maakt het mogelijk om toegang te krijgen tot diensten zonder dat er onnodig veel persoonlijke data gedeeld moeten worden. Dankzij deze oplossing heb je als burger zelf controle over de data die je deelt.
De Europese Digitale Identiteit:
- Is straks beschikbaar voor iedereen die het wil gebruiken: elke burger, inwoner en elk bedrijf in de Europese Unie die gebruik wil maken van de digitale identiteit heeft daar de mogelijkheid toe.
- Wordt breed toepasbaar: straks kun je de digitale portemonnee gebruiken om je te identificeren of persoonlijke eigenschappen te bewijzen over de hele Europese Unie.
- Geeft gebruikers controle over hun data: met de digitale portemonnee kunnen gebruikers zelf bepalen welk deel van hun identiteit, data of certificaten ze delen met externe partijen. Ook kun je bijhouden welke gegevens je deelt met welke partij. Je deelt zo enkel de informatie die nodig is.
Commissie wil digitale identiteit zo snel mogelijk invoeren
De Europese Commissie streeft ernaar om de Europese Digitale Identiteit zo snel mogelijk werkelijkheid te maken. Daarom roept de Commissie alle lidstaten op om meteen te beginnen met de voorbereidingen.
Als onderdeel van het plan om het project zo snel mogelijk uit te rollen, nodigt de Commissie alle lidstaten uit om tegen september 2022 met een toolbox te komen. Deze toolbox moet bestaan uit de technische architectuur, standaarden en richtlijnen om met de digitale identiteit aan de slag te gaan.
Onderdeel van een groter plan
De digitale identiteit is onderdeel van een groter plan van de EU. Voor zijn 2030 Digital Compass heeft de Europese commissie een aantal doelen en mijlpalen gesteld. Zo wil de EU dat tegen 2030 alle belangrijke diensten online beschikbaar zijn, alle burgers toegang hebben tot elektronische medische rapporten en dat 80% van de burgers een eID-oplossing gebruikt. De Europese Digitale Identiteit is één van de stappen die de EU wil nemen om deze mijlpalen te bereiken.
De EU heeft al een framework voor elektronische authenticatiesystemen (eIDAS) dat in 2014 werd ingevoerd. Met het nieuwe voorstel voor de digitale identiteit wil de Commissie een aantal tekortkomingen van het vorige model aanpakken. Zo werkten nog niet alle lidstaten met een digitale identiteit. De landen al wel met een digitale identiteit werken, hebben daar allemaal hun eigen systeem voor dat vaak niet samenwerkt met dat van een ander land.
Voordeel ten opzichte van techgiganten
Met wat de Commissie de ‘Europese keuze’ noemt, krijgen gebruikers de volledige controle over wie welk deel van hun data te zien krijgt. Dat is een belangrijk speerpunt waarmee de EU burgers wil overtuigen gebruik te maken van de Digitale Identiteit en niet van een commercieel systeem dat deze mogelijkheid niet biedt.
Sommige techgiganten geven gebruikers de mogelijkheid om via hun account ook in te loggen bij andere diensten. Zo kun je bij veel diensten inloggen via je Google-account, Facebook-account of met je Apple ID. In de meeste gevallen geeft deze optie de giganten een verse stroom aan gebruikersdata waardoor ze nog meer over hun gebruikers te weten komen.
Is het plan wel haalbaar?
Hoewel het plan van de Europese Commissie er op het eerste oog veelbelovend uitziet, brengt het ook uitdagingen met zich mee. Eén van de grootste uitdagingen waar de Commissie voor staat, is zorgen dat er draagvlak komt voor het plan.
Naast dat Europeanen moeten weten wat de digitale identiteit is, moeten ze het ook gaan gebruiken. Ook moeten platformen het gaan ondersteunen en moeten webbrowsers de digitale identiteit op een gestroomlijnde manier gaan integreren.
En dan is er nog de vraag van beveiliging. Aangezien het plan nog in de beginfase zit, is het nog niet helemaal duidelijk hoe we straks onze gebruikersdata op een veilige manier kunnen bewaren in de digitale portemonnee.
Om deze uitdagingen aan te pakken, moedigt de Commissie lidstaten aan om sandboxes op te zetten en innovatieve oplossingen te testen. Volgens de Commissie is er vooral nog werk nodig om de functionaliteit, bescherming van persoonlijke data, beveiliging en interoperabiliteit van de oplossingen te ontwikkelen.
Er zitten dus nog wat haken en ogen aan om het idee van de Digitale Identiteit werkelijkheid te maken. Aan de ene kant moet er technisch nog een hoop gebeuren, maar aan de andere kant staat de Europese Commissie voor de moeilijke taak om te zorgen dat mensen de digitale portemonnee ook gaan gebruiken.