Digi Belgium treedt officieel toe tot de Belgische telecommarkt. De vierde nationale telecomspeler mikt op lage prijzen. Is dat voldoende om de gevestigde waarden uit te dagen?
‘Welkom op het zomerevent van Digi”, grapt Jeroen Degadt, General Manager van Digi Belgium, tijdens zijn welkomwoord. Digi had graag in de zomer al zijn aanbod willen lanceren, maar het is er uiteindelijk pas vlak voor de kerstdagen van gekomen. De feestvreugde is er daarom niet minder op: eregasten op de persconferentie zijn Mitch De Geest, CEO van Citymesh, en Valentin Popoviciu, die namens het Roemeense moederbedrijf aanwezig is.
“Dit is een belangrijke mijlpaal voor Digi Communications. Overal waar we in Europa actief zijn, zijn we een uitdager in de markt”, zegt Valentin Popoviciu. Het Roemeense telecombedrijf was al actief in het thuisland, Spanje, Italië en Portugal, en zet nu ook officieel voet aan wal in België. Dat doet Digi niet om een figurantenrol te spelen: het profileert zich als ‘vierde nationale telecomoperator’ en wil zijn voet naast Proximus, Telenet en Orange zetten. Wat mogen we verwachten van deze nieuwkomer?
Belgisch-Roemeense tandem
De intrede van Digi in de Belgische telecommarkt is de verdienste van Citymesh, een aanbieder van draadloze netwerktoepassingen voor bedrijven. Citymesh zorgde in 2022 voor een verrassing door nationaal spectrum te verwerven tijdens de 5G-veiliging. Het bedrijf uit Oostkamp werd zo prompt één van de grote spelers op de Belgische telecommarkt.
Als medebezieler van het project mag De Geest niet ontbreken op de persconferentie. “Een jaar of twintig geleden richtte ik met enkele vrienden een bedrijf op. Dat bedrijf is nu uitgegroeid tot één van de grootste zakelijke operatoren voor draadloze connectiviteit in België. Nu bundelen we de krachten met Digi om ook de consumentenmarkt beter te bedienen”.
lees ook
Telecomprovider Digi betreedt Belgische markt met lage prijzen
De taakverdeling is duidelijk afgebakend. Digi zal telecomdiensten voor consumenten aanbieden, terwijl Citymesh zijn pijlen op bedrijven gericht houdt. De samenwerking met Citymesh zal de integratie van Digi vlotter doen verlopen.
Dankzij het spectrum dat Citymesh in handen heeft, hoeft het niet bij concurrenten aan te kloppen om op hun netwerk mee te kunnen surfen. In zijn begindagen moet Digi nog steunen op de infrastructuur van Proximus, maar op termijn zal het een eigen netwerk opzetten. Zo kan het zich als volwaardige vierde nationale speler profileren. Ook het glasvezelnetwerk wil Digi zoveel mogelijk zelf in handen hebben. “Dat is noodzakelijk om onze prijzen laag te houden”, beaamt Degadt.
Prijzenoorlog
De kersverse telecomoperator weet welke gevoelige snaar het moet bespelen. “Onze missie is om telecom opnieuw betaalbaar te maken”, zegt Degadt. Dat telecomprijzen aan de hoge kant zijn in België, is al langer geweten. In vergelijkende studies komt België er zelden als een goedkoop land uit, zowel op Europese als globale schaal.
Popoviciu wijst op een gebrek aan concurrentie als verklarende factor. Hij tovert een grafiek tevoorschijn om zijn punt duidelijk te maken. “In landen waar minstens vier operatoren actief zijn, liggen de telecomprijzen gemiddeld meer dan vijftig procent lager”. Popoviciu maakt graag een vergelijking met zijn thuisland Roemenië, dat in de top vijf goedkoopste landen ter wereld staat voor telecom.
Digi wil in België de rol van prijsbreker opnemen. Degadt staat klaar voor de langverwachte onthulling van het aanbod en de prijzen. Het mobiele aanbod is bij aanvang zeer eenvoudig: Digi biedt één bundel met 15 GB mobiele data aan vijf euro per maand. “Je zal bij ons geen keuzestress hebben”, zegt Degadt met een kwinkslag. “Maar we willen niet gewoon goedkoop zijn: we willen consumenten ook meer bieden aan lage tarieven”.
Fiber versnellen
Die lijn wordt getrokken naar het vaste internet, waar Digi drie formules in de aanbieding heeft, gaande van tien tot twintig euro en beloofde snelheden tot 10 Gbps. Degadt geeft zijn concurrenten een spreekwoordelijke schop onder het zitvlak. “Glasvezel heeft in België een dekkingsgraad van dertig procent. In andere landen gaat de uitrol veel sneller.”
lees ook
Belgische bedrijven surfen sneller dan EU-gemiddelde, ondanks slechte glasvezeldekking
Digi zal zoveel mogelijk zelf glasvezel leggen. Het start daarmee op eerder bescheiden schaal in Brussel en breidt nadien uit naar andere steden. “Het netwerk activeren is een kwestie van enkele dagen. Binnen vijf jaar hopen we 2 miljoen gezinnen aangesloten te hebben op glasvezel”. Wanneer Digi bij jou in de straat zal komen, kan Degadt nog niet prijsgeven.
Om de meer afgelegen Belgische gemeenten te bereiken, steekt Digi een voorzichtige hand uit naar de concurrentie. De Geest: “Ik denk dat het als industrie logisch is om te bekijken hoe we de uitrol kunnen stimuleren en eerlijke overeenkomsten rond toegang te zoeken. Dit verlaagt niet alleen de kosten om glasvezel aan een democratische prijs aan te bieden, het verlaagt ook de hinder voor buurtbewoners omdat de straat maar één keer moet opengebroken worden. Als dat niet lukt, doen we het zelf, maar dan duurt het langer”.
Knuppel in het hoenderhok
Kan Digi de Belgische telecommarkt door elkaar schudden? Het bedrijf klinkt tijdens de lancering ambitieus, maar tegelijkertijd ook voorzichtig. “De komende periode zullen we eerst de reactie van de markt moeten afwachten. Stapsgewijs zullen we ons aanbod verder uitbreiden”, zegt Popoviciu.
Ook de immer ambitieuze De Geest beseft dat de gevestigde waarden zich niet zomaar zullen laten opzijzetten door een nieuwkomer. “We staan aan het begin van een langtermijnspel. Op termijn willen we een proportioneel deel van de markt veroveren, maar de markt is zoals ze is. We zijn daarom voorzichtig met doelen op te stellen. Maar als ik niet geloofde dat het mogelijk is, dan was ik er niet eens aan begonnen”.
Het valt moeilijk te ontkennen dat Digi met een achterstand begint. Dat de operator bij de start nog geen (eigen) 5G-diensten kan aanbieden, is daarvoor illustratief. Ook moet Digi nog volop starten met de uitrol van glasvezel terwijl Proximus daar al enkele jaren mee bezig is. Gezien de vele miljoenen euro’s die glasvezel de operatoren al gekost heeft, is het maar de vraag in welke mate Digi zijn lage prijsbelofte kan vasthouden, ook al belooft Degadt dat Digi zich niet schuldig zal maken aan voortdurende prijsstijgingen.
Toch zullen de gevestigde waarden in de Belgische telecommarkt allerminst blij zijn met de intrede van een nieuwe speler. Nu er volop moet worden geïnvesteerd in glasvezel en 5G, is een prijzenoorlog het laatste waar de operatoren op zitten te wachten. Met lage prijzen kan Digi mogelijk toch snel zielen voor zich winnen. De knuppel is in het hoenderhok geworpen.
Nu er volop moet worden geïnvesteerd in glasvezel en 5G, is een prijzenoorlog het laatste waar de operatoren op zitten te wachten.