Cisco opent het vizier op de kmo met Cisco Designed-portfolio

Cisco Designed

Cisco domineert het landschap bij grote bedrijven, met klinkende cijfers qua marktaandeel als resultaat. Nu wisselt de netwerkgigant het geweer van schouder en laat het niet langer de kmo links liggen. Resultaat: Cisco Designed, een netwerklijn specifiek geënt op de kmo.

Cisco vind je bij elke offerte wanneer grote bedrijven hun netwerkomgeving moderniseren of vergroten, maar hetzelfde kan je niet zeggen van de kmo. Daar moet Cisco vechten tegen het stigma van ‘dure jongens’. Mensen zien het bedrijf als een complexe machine in de IT-wereld met een pure enterprise-focus.

Het merk heeft dat aan zichzelf te danken door jarenlang te weinig op de kmo-markt te focussen. Om een voet tussen de deur te krijgen, heeft Cisco een nieuwe line-up in het leven geroepen: Cisco Designed. Met dat portfolio stapt het naar de kmo met een messcherpe focus.

Drie pijlers

Vandaag kan je de oplossingen binnen Cisco Designed verdelen over drie pijlers: collaboration met Webex, cybersecurity, en netwerking. De belangrijkste pijler vandaag om bij kmo’s binnen te stappen is collaboration. Door het coronavirus werden bedrijven plots geconfronteerd met het fenomeen thuiswerken.

Er kwamen plots duizenden aanvragen voor WebEx Teams binnen tijdens de lockdown.

Michael Jonckers, small business manager bij Cisco

Michael Jonckers, small business manager bij Cisco, benadrukt: “Er kwamen plots duizenden aanvragen voor WebEx Teams binnen tijdens de lockdown. We hebben tal van gratis trials opgezet voor veel kmo’s zodat ze aan de slag konden blijven ondanks het verplicht thuiswerk, en met onze tools konden kennis maken.”

Cybersecurity

Volgens hem heeft het thuiswerken een belangrijke tweede pijler wakker geschud: security. Een remote werkomgeving moet veilig zijn, want kmo’s zijn meer dan ooit ook doelwit van phishing en ransomware.

lees ook

Meer dan helft Cisco omzet komt van software en diensten

Security is binnen het Cisco Designed-portfolio aldus een van de belangrijkste troeven. Cisco bundelt al zijn expertise uit de enterprise-markt en stelt die sinds kort beschikbaar in betaalbare pakketten zonder daarin compromissen te maken op vlak van veiligheid. Jonkers lacht zelfs dat de oplossing zo goed is dat bedrijven soms enterprise-hardware inruilen voor kmo-hardware.

Cisco Meraki

Binnen de kmo-markt moet Cisco nog regelmatig tegen het stigma vechten van complex of duur merk , maar Meraki heeft daar geen last van. Het submerk van Cisco heeft een uitgebreide line-up aan cloud-managed netwerkoplossingen en bundelt die in één no-nonsense dashboard.

In elke meeting met de kmo starten we met een Meraki-first visie

Michael Jonckers, small business manager bij Cisco

“In elke meeting met de kmo starten we met een Meraki-first visie waarbij we de toegankelijkheid netwerkoplossingen beheerd in de cloud tonen”, zegt Jonckers.

Meraki-producten zijn ontzettend eenvoudig om te installeren, wat een belangrijke troef is naar kmo’s. De kans is groot dat een zaakvoerder zonder technische kennis toch Meraki-netwerkapparatuur vlekkeloos kan installeren. Wie liever met zijn handen eraf blijft, kan terecht bij de talrijke MSP’s die het werk voor je doen en alles in beheer nemen.

Slimme Camera’s

“Los van de traditionele netwerkcomponenten, bouwt Meraki steeds verder aan innovatieve oplossingen voor kmo’s zoals slimme camera’s. Meraki Vision heeft een line-up van diverse in- en outdoor camera’s die handig integreren in een overzichtelijk online dashboard”, zegt Jonckers.

“De tijd van camera’s voor puur security-redenen ligt achter ons. Vandaag kan je veel meer dankzij computer vision. In elk van onze camera’s zit genoeg rekenkracht om allerlei zaken te detecteren zoals mensen, auto’s, geslacht, leeftijd, etc. De hoeveelheid inzichten die kmo’s met retail winkels hieruit kunnen halen is onvoorstelbaar. Het spreekt voor zich dat elk van onze oplossingen GDPR-compliant is.”

Financiering

Met Cisco Designed wil de netwerkspecialist de kmo-markt veroveren, maar het is niet blind voor de huidige economische situatie. Het biedt daarom financieringsmogelijkheden en as-a-Service- opties aan via partners om kmo’s te helpen zonder dat ze onmiddellijk een zware investering moeten doen. “We moeten realistisch zijn”, zegt Jonckers. “Bedrijven klein en groot hebben het geld vandaag meer dan ooit nodig. Daarom dat we ons flexibel opstellen om hen te helpen met leasing, betalingsuitstel en andere opties .”

Met het Cisco Designed-portfolio staat het merk sterk om de kmo’s op weg te helpen in hun digitaliseringstraject.

lees ook

Cisco: ‘zorgen over privacy en veiligheid door afstandswerk’

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.