Noem HP geen PC-verkoper meer

HP ziet zichzelf niet langer als een hardwareboer. Alex Cho, PC-baas bij het bedrijf, spreekt intussen liever over de verkoop van ‘ervaringen’. Achter die marketingtactiek schuilt een bredere strategie waarbij de lijnen tussen commerciële- en consumentenhardware vervagen.

Wat is het verschil tussen een laptop voor de zakelijke markt en een exemplaar voor de consument? Is een premium HP Spectre een toestel voor consumenten, of kan een zelfstandige of klein bedrijf er ook iets mee? De grenzen vervagen, ziet ook Alex Cho, President Personal Systems bij HP.

“Commerciële klanten denken meer dan ooit na over zaken zoals design”, weet hij. “Logisch, aangezien werk-pc’s in een hybride context meer en meer in de persoonlijke levenssfeer worden gebruikt. Andersom willen consumenten meer en meer zaken die traditioneel tot de professionele markt behoorden, zoals een sterke beveiliging. Audio en video is eveneens relevant voor iedereen. Hoe we digitaal overkomen, is belangrijk.”

Prosumenten en ervaringen

Cho ziet twee belangrijke evoluties. Enerzijds wint er een derde doelgroep aan belang die tussen de klassieke consument en de commerciële klant zit. “Ik zie veel groeipotentieel bij kleine ondernemingen en freelancers. Daar wint het prosumenten-segment aan belang. Die klanten hebben geen nood aan de beheersmogelijkheden van een commerciële laptop.” HP richt zich op de prosumer met de bovenkant van wat traditioneel tot het consumentenportfolio behoorde: de Spectre- en Envy-reeksen.

lees ook

HP vernieuwt desktop-pc’s binnen Elite- en Z-reeks met nieuwe Intel en Nvidia-chips

Anderzijds verandert de manier waarop HP naar de markt stapt. “HP evolueert van een hardwareverkoper naar een verkoper van ervaringen”, zegt hij. Volgens Cho stappen potentiële klanten niet meer naar de winkel om een hardwaredoos te kopen, maar verwachten ze een totaalpakket waarbij hardware en technologie samenspelen.

Totaalpakket

Cho ziet vijf domeinen waarin HP zich wil onderscheiden. “We verkopen ervaringen voor hybride werk, samenwerken, gaming, sociaal verbinden en contentcreatie. Daartoe is het essentieel om hardware en software te cureren tot een mooi geheel, gecombineerd met diensten. Het gaat daarbij niet om individuele componenten.”

HP’s PC-baas illustreert hoe zijn bedrijf die strategie ondersteunt. “We kochten vorig jaar HyperX, deels om het gaming-segment te ondersteunen maar ook omwille van de uitstekende geluidstechnologie. Teradici behoort voortaan evengoed tot onze portefeuille. Daarmee kunnen we hybride werk ondersteunen door gebruikers de mogelijkheid te geven om vanop afstand zware applicaties op een vlotte manier te streamen en te gebruiken.”

Integratie

“Verder zetten we in op HP Presence”, zegt Cho. HP Presence is een noemer voor technologie die hybride samenwerking ondersteunt. HP introduceerde daar in eerste instantie hardware voor in vergaderzalen voor, maar gaat de technologie ook in laptops integreren. Dat uit zich onder andere in webcams met een hoge resolutie, gecombineerd met AI-technologie die ervoor zorgt dat gebruikers goed in beeld komen. Cho: “We introduceerde Presence al in enkele Elitebooks en zullen de technologie verder uitrollen.”

HP zal zich volgens Cho onderscheiden van de concurrentie via die geïntegreerde ervaringen. “Klanten willen niet gewoon een laptop maar een volledige stack van oplossingen op hun maat. Daarin moet je als laptopverkoper een actievere rol spelen.”

Is HP nu nog een PC-verkoper? Cho vindt die omschrijving intussen te beperkt. De hardware blijft natuurlijk de hoeksteen van wat het bedrijf aan de man brengt, maar software, diensten en randapparatuur zijn intussen een belangrijk deel van het totaalpakket waarmee HP zich wil onderscheiden van andere laptopbouwers.

Groeipotentieel

Met die bredere visie op de markt wil Cho met zijn bedrijf grote ambities waarmaken. “De PC is vandaag essentieel om met anderen te verbinden, te werken en te leren. Vroeger was onze missie om ieder huishouden van één computer te voorzien maar vandaag mikken we op één PC per persoon. De mark heeft nog heel veel potentieel, zowel bij ons als in ontwikkelingslanden.”

Dat HP meer dan PC’s verkoopt, heeft nog een andere positieve impact op het groeipotentieel. “Randapparatuur maakt deel uit van de totaalervaring. Die verversen mensen tot wel vijf keer sneller dan hun computer. Diensten zijn tot slot de grootste groeimarkt. De tijd die mensen digitaal spenderen neemt sterk toe en daar hoort een breed ecosysteem bij. Omdat wij ons focussen op de volledige stack, evolueren de huidige trends in ons voordeel.”

Cho kijkt de toekomst met andere woorden hoopvol tegemoet. Hij ziet HP als een uitstekende kandidaat om te kapitaliseren op de recentste digitaliseringstrends. De concurrentie zit natuurlijk niet stil. Onder andere Dell en Lenovo azen op dezelfde markt. Ook zij hebben toestellen in hun portfolio die cateren aan consumenten, prosumers en zakelijke klanten. Door zich te positioneren als meer dan een laptopverkoper, hoopt HP het verschil te maken.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.