Deze bedrijven gaven MWC 2025 een Belgisch tintje 

Deze bedrijven gaven MWC 2025 een Belgisch tintje 
oplus_1048576

Op de MWC-beurs stelen niet alleen de grote technologiebedrijven, maar ook Belgische IT-bedrijven de show. Deze Belgische vertegenwoordigers geven MWC een zwart-geel-rood tintje. 

Vorige week vond de MWC 2025-beurs plaats in Barcelona. Het grootste technologie-evenement van Europa gaat altijd gepaard met een (on)nodige dosis spektakel. MWC is de gelegenheid bij uitstek om de nieuwste technologische snufjes te ontdekken en dit jaar stond de beurs weer volop in het teken van AI(-agents). 

MWC kleurt ieder jaar weer een beetje Belgisch. In het Belgische paviljoen krijgen IT-bedrijven uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië de kans om hun technologieën aan de wereld voor te stellen en innovatie ‘made in Belgium’ te promoten. ITdaily ging langs bij het Belgische paviljoen en sprak met enkele Belgische vertegenwoordigers op MWC.  

Mee met BTW 

Onze eerste halte is bij IT Place, leverancier van verschillende B2B-softwareoplossingen. “Het product dat we hier tonen is CommBilling”, zegt Michael Shatz. “CommBilling is een platform dat facturatie automatiseert voor e-commerce of abonnementsdiensten en integreert naadloos in het ERP-platform dat de klant gebruikt. De app is sinds kort verkrijgbaar via Shopify”.  

“Een van onze sterkte troeven is btw-compliance. Het platform verwerkt automatisch btw-tarieven conform de Europese en nationale voorschriften. We willen ervoor zorgen dat klanten niet meer hoeven na te denken over btw-regels en automatisch compliant zijn over heel Europa. Nu zijn we volop bezig met het verwerken van AI-functies in het platform. Hier op MWC willen we onze internationale aanwezigheid verder uitbreiden en interessante partners vinden om mee samen te werken”.  

Oogje in het zeil 

Het volgende bedrijf op onze ronde is Skyline Communications, dat Dataminer heeft meegebracht, een monitoringplatform voor netwerkinfrastructuur. “Het bedrijf is ooit begonnen als een hardwarevendor voor telecomoperatoren. De infrastructuur moest gemonitord geworden en dat doen we sinds begin jaren 2000 met DataMiner. Het platform wordt vandaag door meer dan duizend bedrijven in 125 landen gebruikt”, zegt Wout Maes.  

“Ik zal het verduidelijken met een voorbeeld: stel dat je ’s avonds televisie kijkt en het beeld valt plots uit. Via ons platform kunnen we snel zien waar het probleem zit. We maken dan een ticket op voor de vendor zodat die snel een expert ter plaatse kan uitsturen. We overspannen de volledige netwerkketen en het platform is multi-vendor: we beschikken over connectoren voor netwerkoplossingen van meer dan duizend vendoren. Een volgende evolutie is dat we met gebruik van AI proactief problemen kunnen voorspellen”. 

“We reizen regelmatig naar beurzen over heel de wereld, maar MWC is nog vrij nieuw voor ons. Het is dit jaar nog maar de tweede keer dat we hier staan”. 

Kabels uit Eupen

Ook de Oostkantons zijn vertegenwoordigd op MWC via Kabelwerk Eupen. Het bedrijf heeft drie divisies, maar het hart ligt bij het leggen van kabelinfrastructuur. “We zijn gespecialiseerd in zogenaamde ‘passieve’ telecommaterialen. Voor telecom bestaat ons portfolio voornamelijk uit stralingskabels voor verschillende frequenties”, zegt Marc Thielmanns, die zeer vlot is in de drie landstalen.   

“We moeten ons portfolio voortdurend aanpassen aan veranderende behoeften en technologische ontwikkelingen. Daarom is het voor ons nuttig om hier te zijn, om mee te zijn met wat er speelt in de industrie. We zijn hier dus niet per se om nieuwe klanten aan te werven, maar onze vinger op de pols te kunnen houden”. 

Kmo-alliantie  

Niet ieder bedrijf op MWC wil een product voorstellen of verkopen. Voor de Digital SME Alliance, een Europese organisatie die de belangen van kmo’s uit de techindustrie behartigt, gaat het eerder om leden ronselen. “Kmo’s zijn het fundament van de globale economie, en al zeker in Europa”, zegt Jamie Nutall. 

Kmo’s zijn het fundament van de globale economie, en al zeker in Europa. 

Jamie Nutall, Digital SME Alliance

“Onze organisatie telt meer dan 45.000 kmo’s uit 29 landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Brussel. Een van de bekendste Belgische leden is Unizo. We ondersteunen kmo’s op verschillende niveau’s om hen te helpen groeien, van beleid tot het vinden van fondsen. Op MWC proberen we ons netwerk verder uit te breiden”. 

Fan van private 5G 

Europa moet een tandje bijsteken met de uitrol van 5G: deze boodschap weerklinkt al jaren op MWC. Daar probeert Telcofan verandering in te brengen. Het bedrijf uit West-Vlaanderen is vooral fan van private 5G. “We voorzien onder meer advies en consultancy rond private 5G. Onze klanten zijn publieke operatoren. We bekijken met hen wat nodig is om private 5G-diensten aan te bieden en voorzien ook opleidingen hieromtrent”, legt Lieven Vanthomme uit, die het bedrijf twintig jaar geleden oprichtte. 

“Daarnaast hebben we ook eigen unieke 5G-oplossingen. Eén daarvan is een speciale simkaart die op maat geconfigureerd kan worden om private 5G-netwerken te activeren. Je kan de simkaart ook voor roaming in het buitenland gebruiken. MWC biedt een mooie gelegenheid om deze oplossingen te laten zien. Onze klanten zitten nu voornamelijk in de Benelux, maar we hopen onze internationale voetafdruk uit te breiden”.  

lees ook

België demarreert in de 5G-race: van rode lantaarn naar geprezen koploper

Anticipatieve AI

Onze laatste halte is de meest originele. Agentic AI is het hot topic op MWC, maar de start-up VoxelSensors kijkt al naar de volgende evolutie binnen artificiële intelligentie. “We ontwikkelen sensoren voor 3D-sensing en eye tracking, die hoge kwaliteit en hoge snelheden bieden aan een laag energieverbruik. Dat maakt ze bijvoorbeeld toepasbaar voor slimme brillen”, zegt Robert Collier. 

“De data van sensoren koppelen we dan aan een contextueel AI-systeem. Dat is zich bewust van alles wat zich in je directe omgeving afspeelt, maar gaat nog een stap verder door je intenties te proberen begrijpen. Het systeem kan bijvoorbeeld inschatten naar waar je wil gaan en zo proactief navigatie voorstellen. Dit noemen we anticipatieve AI”. 

“We willen hier op MWC coole nieuwe technologieën ontdekken. We hebben zelf veel ideeën rond de evolutie van AI, maar om ons product te verkopen, moeten we goed begrijpen hoe de industrie in elkaar zit”.  

lees ook

MWC 2025: Europa mist de AI-trein, maar heeft wel de beste veiligheidsriemen