Een belangrijke prioriteit voor 2021 was de workstationmarkt

Omar Fakhri AMD

Omar Fakhri is de directeur van AMD’s Component Channel in EMEA en praat ons bij over de afgelopen 18 maanden, de huidige prioriteiten van het bedrijf en zijn plannen voor de toekomst.

AMD’s prioriteit in 2020 was om de gamingactiviteiten te versnellen. De markt was al aan het groeien, maar AMD wilde een groter aandeel binnen de markt in het algemeen en vooral in het premiumsegment bereiken. Daarom lanceerde het de AMD Ryzen 5000-serie desktopprocessoren, volledig gericht op het prestatiesegment en gamers. Ryzen 5000-processoren zijn de snelste gamingprocessoren op de markt, dus met zo’n technologische voorsprong is het gemakkelijker om ons verhaal proactief op de markt te brengen.

In 2020 waren we ook gefocust op onze ‘AAA’-strategie, wat betekent dat we samenwerken met onze SI-partners om systemen met AMD-grafische kaarten, AMD-processoren en AMD-software op de markt te brengen. AMD is het enige bedrijf ter wereld met zowel high-performance computing als high-performance grafische technologie en de expertise om deze te combineren tot gedifferentieerde oplossingen voor klanten op de datacenter-, PC- en gamingmarkten.

Langzame verschuiving in prioriteiten

Een belangrijke prioriteit voor 2021 was de workstationmarkt, met AMD Ryzen Threadripper als de parel in onze kroon in dit segment. Deze producten zijn specifiek ontworpen voor content creators, ontwikkelaars en high-end PC-gebruikers. De Threadripper Pro-varianten voegen hier nog enterprise-grade beveiliging en beheer aan toe. AMD’s topprioriteiten voor de rest van 2021 zijn dus high-end gaming, AAA-systeemintegratie en nauwe samenwerking met onze partners, of dat nu in de consumentenmarkt, het commerciële SMB-segment of high-end desktop/workstations is.

De AMD RDNA 2-architectuur is nog efficiënter dan voorheen met de introductie van AMD Infinity Cache

Omar Fakhri, directeur van AMD’s Component Channel in EMEA

Voor de nabije toekomst zet AMD vol in op de bestaande roadmap om een voortdurende stroom van innovatie en prestatieverbeteringen te garanderen. De “Zen 4”-core wordt momenteel ontworpen en zal gebruik maken van geavanceerde 5nm-procestechnologie.

De AMD RDNA 2-architectuur is nog efficiënter dan voorheen met de introductie van AMD Infinity Cache, een geheel nieuw cache-niveau dat hoge bandbreedte prestaties mogelijk maakt bij een laag stroomverbruik en een lage latency. Door gebruik te maken van de beste hoogfrequent benaderingen van de “Zen”-architectuur, maakt AMD Infinity Cache schaalbare prestaties mogelijk voor de toekomst.

Onderscheidend vermogen

Belangrijk voor AMD is de nauwe samenwerking met en ondersteuning van onze partners. Het AMD-verkoopteam is zeer toegewijd aan het helpen van onze partners bij het introduceren van nieuwe producten in hun portfolio’s en onze partners weten dat ze te allen tijde een beroep op ons kunnen doen voor kennis en ondersteuning.

Onze productlijnen zijn op dit moment een grote onderscheidende factor op de markt en ons technologisch leiderschap is een belangrijk element van AMD’s unieke waardepropositie – ons vermogen om een complete oplossing van CPU, GPU en software aan te bieden geeft ons een tastbaar voordeel. Een ander sterk punt is dat AMD goed luistert naar zijn partners. Wij streven ernaar partners de programma’s, hulpmiddelen en ondersteuning te bieden die zij nodig hebben om verkoopstrategieën voor ons gezamenlijk succes uit te voeren.

Invloed van de pandemie op hardware, verschuiving naar premiumproducten

Tijdens de pandemie werd al snel duidelijk dat de vraag naar onze producten toenam. 2020 was een zeer succesvol jaar voor AMD, met veel consumenten die snel een thuiskantoor moesten opzetten of investeerden in nieuwe gaming hardware tijdens de lockdown. Een grote trend werd het “hybride werken”, waarbij mensen overdag werken en dezelfde hardware vervolgens ’s avonds gebruiken voor gaming of ontspanning. We hebben tijdens de pandemie een duidelijke verschuiving gezien naar premium producten, vooral in de gamingmarkt.

Tijdens de pandemie werd al snel duidelijk dat de vraag naar onze producten toenam.

Omar Fakhri, directeur van AMD’s Component Channel in EMEA

Mensen investeren in duurdere producten en verwachten de prestaties en de lange levensduur die bij een premium aanbod horen. We zien een soortgelijke overgang voor workstations. Bedrijven en individuele werknemers beginnen de impact van betere hardware op hun werk en op hun dagelijkse ervaring te waarderen. Een andere belangrijke trend die we hebben gezien is een verschuiving naar notebooks. De aankoopbeslissing hier is waarschijnlijk ingegeven door de opvatting dat het ‘nieuwe normaal’ na de pandemie in de nabije toekomst veel flexibeler werken zal inhouden, met een mix van thuis- en op locatie werken.

Eén ding dat tijdens de pandemie overigens snel duidelijk werd, was dat één verkoopstrategie niet in alle markten even goed zou werken. We verkopen producten in meer dan vijftig landen, en de business verschilt zowel tussen de regio’s als tussen de segmenten. In het tweede kwartaal van 2020 zagen we een enorme toename van de vraag naar hoogwaardige technologieproducten in de gevestigde e-tailkanalen. In sommige opkomende markten met minder gevestigde online verkoopplatforms zagen we echter een aanvankelijke vertraging, die werd gevolgd door een heropleving naarmate zij nieuwe platforms ontwikkelden om de toegenomen vraag te ondersteunen. 

Meer aandacht voor kanaalpartners

We hebben onze partnerlijst de afgelopen jaren uitgebreid, maar veel van de recente groei die we nu zien komt van onze bestaande partners. We zijn gefocust op het beschermen en ontwikkelen van deze relaties. Dat betekent dat we luisteren naar de behoeften van onze partners en vervolgens onze strategieën en programma’s daarop afstemmen. We hebben incentive-programma’s voor onze kanaalpartners opnieuw ontworpen zodat ze aanzienlijk eenvoudiger te begrijpen zijn en meer transparantie bieden voor onze klanten. Dit stelt onze kanaalpartners in staat om vooruit te plannen in onzekere tijden, met een duidelijk idee van de winstmarge die ze terug in hun eigen bedrijf zouden kunnen steken.

Een van de grootste nadelen van de huidige situatie is dat het onmogelijk is geweest om onze kanaalpartners in persoon te bezoeken. We hebben ons best gedaan om op afstand te luisteren naar hun behoeften en ze ondersteuning te beiden; we hebben de communicatielijnen duidelijk gehouden en virtuele afspraken voor trainingsmogelijkheden volledig omarmd. We hebben ook AMD Arena geïntroduceerd, een one-stop-shop waar partners producttraining, marketingmateriaal en al het andere dat ze nodig hebben om hun bedrijf te ondersteunen, kunnen krijgen. We kijken er natuurlijk naar uit om elkaar weer face-to-face te ontmoeten, zodra we dat veilig en verantwoord kunnen doen.

Wat is de strategie van AMD om de toepassing van zijn technologieën te bevorderen?

Productkwaliteit is voor AMD van wezenlijk belang. Onze PR-teams hebben de afgelopen jaren uitstekend werk verricht door nauw samen te werken met de media om de voordelen van AMD-technologie eerlijk te belichten. En als het gaat om prestaties spreken onze producten voor zich. Geweldige producten en een groot bewustzijn van de markt gaan hand in hand met onze bedrijfsvisie om op verantwoorde wijze toonaangevende technologieën te ontwikkelen en te leveren die een betere wereld mogelijk maken. Een goed voorbeeld is het workstationsegment, waar we nauw hebben samengewerkt met OEM’s en softwareleveranciers om ervoor te zorgen dat AMD-producten aansluiten bij de behoeften van hun gebruikers.

Ik ben trots op hoe goed AMD zich heeft aangepast aan deze nieuwe wereld en hoe hard we zijn blijven werken tijdens de pandemie.

Omar Fakhri, directeur van AMD’s Component Channel in EMEA

Een ander voorbeeld is de nauwe samenwerking met gaming- en softwarestudio’s om ervoor te zorgen dat hun titels geoptimaliseerd zijn om op AMD-hardware te draaien. Onlangs hebben we bijvoorbeeld de vijfde verjaardag gevierd van ons GPUOpen-initiatief, een open-source initiatief dat werd opgestart om code en documentatie ter beschikking te stellen waarmee PC-ontwikkelaars meer controle kunnen uitoefenen op de GPU.

Gepaste trots voor maatschappelijk relevante initiatieven

Ik ben trots op hoe goed AMD zich heeft aangepast aan deze nieuwe wereld en hoe hard we zijn blijven werken tijdens de pandemie. We zijn ook allemaal trots op de initiatieven waar AMD bij betrokken is geweest, zoals het COVID HPC-fonds: op 15 april 2020 kondigde AMD het COVID-19 HPC-fonds aan om onderzoeksinstellingen te voorzien van computerhardware om medisch onderzoek naar COVID-19 en andere ziekten te versnellen.

Op 15 april 2021 ondersteunde dit fonds, dat is gegroeid tot $20M in totale marktwaarde, al 23 begunstigden in zeven landen. Met 12 petaflops aan totale toegekende rekencapaciteit zou de gecombineerde rekencapaciteit die via het AMD COVID-19 HPC-fonds is gedoneerd volgens de meest recente Top500-lijst tot de snelste supercomputers ter wereld behoren.


Dit is een ingezonden bijdrage van Omar Fakhri, directeur van AMD’s Component Channel in EMEA. Voor meer informatie over de oplossingen van AMD, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home