HPE heeft zijn plannen bekend gemaakt om binnen drie jaar het volledige portfolio als een consumptiemodel aan te bieden. HPE GreenLake beslaat vandaag al heel wat on-premises hardware, maar omarmt de komende jaren ook de public cloud en edge-hardware. Het ultieme doel: één interface voor alles.
Op HPE Discover in Las Vegas heeft HPE een belangrijk signaal gegeven aan de industrie. Het volgt andere bedrijven zoals Microsoft en Adobe in een duidelijk stap richting een consumptiemodel dat de instapdrempel verlaagt voor iedereen. HPE GreenLake bestaat sinds 2017 en omvat vandaag heel wat storage- en serverhardware.
Met de 2022-deadline toont HPE zijn engagement naar de public cloud en de integratie van edge, allebei in GreenLake. De grote winnaar in de markt zal uiteindelijk de beste ervaring leveren met de meest brede keuze. De grootste uitdaging is echter één interface voor alles wat je gebruikt on-premise, off-premise, kostcontrole, compliance en alles met een naadloze integratie.
10 jaar ervaring
Het is belangrijk om duidelijk te maken dat HPE voor GreenLake al heel wat ervaring heeft opgebouwd binnen het consumptiemodel. 10 jaar geleden startte HP (voor de splitsing tot HPE en HP Inc. in 2015) al met Flexible Capacity in Nederland. Een aantal klanten hadden hier vraag naar en creatieve koppen in het Nederlandse team hebben iets uitgebouwd.
Tien jaar geleden startte HP al met Flexible Capacity in Nederland.
Sinds de public cloud populair werd gemaakt door AWS de afgelopen zeven jaar, veranderde de perceptie van IT. Om dat consumptiemodel ook naar on-premises hardware te halen, kocht HPE Cloud Cruiser in 2017 om later dat jaar de naam Flexible Capacity om te gooien naar GreenLake met een breder portfolio.
Dankzij het huidige analyticsportaal kunnen diensten worden gemeten per gigabyte, virtuele machine, container of wat je maar wil. GreenLake biedt verder ook Backup-as-a-Service aan via bijvoorbeeld Veeam of Commvault. HPE klopt zich trots op de borst dat je BaaS uit je eigen omgeving kan krijgen vanuit één centraal punt, in tegenstelling tot andere BaaS-modellen.
Concurrentie
Vandaag omvat GreenLake een hybride IT, serveropslag, netwerk, SAP, back-up, Hadoop, alles wat on-premises draait. Volgens Flynn Maloy, VP Marketing bij HPE, is GreenLake nu goed voor 2,8 miljard dollar aan contractwaarde en heeft het meer dan 600 grote enterpriseklanten.
Wie heeft HPE als concurrent binnen dit segment? Omwille van zijn jarenlange ervaring is de concurrentie beperkt. Het enige echte alternatief is Lenovo TruScale dat ook een vergelijkbaar portfolio heeft. Enig verschil is dat HPE meet via analytics terwijl Lenovo kijkt naar energieverbruik om het maandelijks abonnement te berekenen. Dell start later dit jaar met een bèta om een deel van zijn infrastructuur als consumptiemodel aan te bieden. AWS OutPosts is ook een potentiële concurrent maar moet zich een half jaar na de introductie nog bewijzen.
HPE wil binnen drie jaar de public cloud onder één interface in GreenLake stoppen. Vandaag is dat nog een utopie.
Nu HPE binnen drie jaar het volledige portfolio onder GreenLake wil brengen, verhoogt de druk bij de concurrentie. Daarnaast wil het de public cloud onder één interface in GreenLake stoppen. Enig nadeel is dat vandaag niemand dat kan. Er zullen belangrijke samenwerkingen nodig zijn tussen HPE en AWS, Azure en Google Cloud om die éne interface waarheid te maken. HPE heeft al een expert MSP-certificaat van Azure op zak en AWS zou eraan komen volgens Maloy.
Edge-uitdaging
Na public cloud is ook de edge een mogelijk nog grotere uitdaging voor HPE. Vandaag is alles custom, wat een integratie in GreenLake heel moeilijk maakt. Met de kennis van Aruba leert HPE hoe het de edgemarkt kan kwantificeren. De eenvoudigste weg is het meten van de bandbreedte of de throughput, maar HPE bekijkt ook of het via mobiele data parameters kan instellen.
Maloy: “Niemand in de industrie heeft dit vandaag al onder de knie. Edge past overal in: winkels, telecom, luchthavens, noem maar op. Het is iets dat bijzonder schaalbaar is en veel partners vereist met OT (operational data) vendoren zoals ABB en Schneider Electric. Daar houdt het echter niet op. Wanneer er specifieke herstellingen in bijvoorbeeld die luchthavens moeten worden doorgevoerd, vraagt dat heel specifieke kennis.”
Aruba Network-as-a-Service is vandaag klaar en omvat alle Aruba-hardware, de analytics engine, IT-management en het selfserviceportaal.
Net daarom heeft HPE de deadline op 2022 gelegd om edge binnen het portfolio as-a-Service aan te bieden. Vandaag lanceert HPE GreenLake for Aruba. Aruba werkt al langer met channel partners samen om ervaring op te doen rond het consumptiemodel van zijn producten. Network-as-a-Service is vandaag klaar en omvat alle Aruba-hardware, de analytics engine, IT-management en het selfserviceportaal.
HPE verwacht later dit jaar een diepere integratie in GreenLake in combinatie met edge-technologie in één interface. Vandaag zijn dat nog twee verschillende interfaces. Elk stuk moet volgens Maloy best-in-class zijn en HPE wil eerst alle Aruba-hardware onder de knie krijgen voor dat het in de GreenLake-interface wordt geïntegreerd.
Groeipotentieel
HPE goochelt op zijn Discover-event met grote cijfers rond GreenLake dankzij heel wat grote enterpriseklanten, maar het beseft heel goed dat de kmo-markt even belangrijk is. “De totale as-a-Service-markt voor enterprise is eigenlijk even groot als de kmo-markt. Het is een gigantische markt waar we nu heel sterk op focussen. Daarom lanceren we op nu HPE GreenLake for Mid Market”, zegt Maloy.
Om die markt te benaderen zijn de channel partners essentieel. Na twee jaar worstelen zou er nu een interessante financiële incentive zijn voor hen om GreenLake te omarmen en te integreren in hun portfolio. Volgens Maloy moeten ze wel om de concurrentie van public cloud te counteren. Vandaag heeft HPE wereldwijd 100 partners onder de arm geslagen voor GreenLake en is het in gesprek met 400 partners om nog sterker te staan.
“De totale as-a-Service-markt voor enterprise is eigenlijk even groot als de kmo-markt”
De nadruk op GreenLake toont dat HPE klaar is om zijn businessmodel op lange termijn aan te pakken. Een consumptiemodel zorgt op korte termijn voor een dip in omzet, maar Maloy heeft daar geen schrik voor. “We doen dit niet op één dag tijd zoals Adobe dat destijds deed met zijn softwarelicenties. GreenLake moet incrementeel groeien en is vandaag al een heel vloeiende curve zonder extreme pieken. Op lange termijn moet het winstgevend zijn omdat onze producten 100 procent services zijn. Die marges zijn ruimer dan pure hardwareverkoop.”
Gerelateerd: Datacenter-as-a-Service: hoe een slim consumptiemodel zowel portemonnee als milieu spaart