AMD: de stand van zaken vandaag, en een blik op de nabije toekomst

Mario Silveira, een veteraan met bijna twintig jaar ervaring in de technologiesector, is sinds maart 2019 AMD’s hoofd bedrijfsontwikkeling voor EMEA. Hij is verantwoordelijk voor het opstellen van de go-to-market strategie van het bedrijf en werkt samen met AMD’s partners om ervoor te zorgen dat het bedrijf aan de behoeften van klanten voldoet en zijn doelstellingen haalt. In dit artikel vertelt hij over de huidige stand van zaken binnen AMD, en over de doelen van AMD in Europa en wereldwijd, op de korte en lange termijn.

Zolang de pandemie voortduurt is het hoofddoel van AMD ervoor te zorgen dat iedereen die met AMD werkt, zowel intern als extern, zijn dagelijkse taken op een veilige en duurzame manier kan uitvoeren. Ons bedrijf ligt nog steeds op schema wat betreft de commerciële mijlpalen op onze roadmap, maar we beschouwen dat niet als vanzelfsprekend. We blijven alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat personeel en partners veilig zijn en dat de zaken doorgaan.

Een groot deel van ons succes in de afgelopen jaren is te danken aan onze partners, SI’s en leveranciers. Als hoofd bedrijfsontwikkeling in EMEA is het een van mijn hoofdprioriteiten om op deze banden voort te bouwen zodat AMD blijft groeien en we tegelijkertijd onze robuuste relaties in de toeleveringsketen, die cruciaal zijn voor ons succes, beschermen en verbeteren.

Een voorbeeld: de uitrol van 5G creëert vraag naar nieuwe datacenterhardware en -technologieën. Er zijn daar nog geen bestaande voorkeuren, dus AMD begint het gesprek al vroeg. Het is ons doel om toonaangevende leverancier van datacenterhardware te worden. We zijn ook sterk betrokken bij het ontwerpen van hardware en systemen waarop blockchain kan draaien.

Alles voor de klant

Wij gaan tot het uiterste om onze klanten gelukkig te maken. Dat vertaalt zich zonder meer naar technologie: onze R&D-teams hebben fantastisch werk geleverd met ’s werelds eerste 7nm x86-processoren en de daaropvolgende ‘Zen 2′-architectuur, wat heeft geresulteerd in de AMD Ryzen Threadripper-familie: ’s werelds snelste high-end desktopprocessoren. AMD kijkt overigens verder dan alleen technologisch leiderschap. Zo hebben we samen met onze partners hard gewerkt aan een betere controle, redundantie en verfijning van de toeleveringsketen.

Onze R&D-teams hebben fantastisch werk geleverd met ’s werelds eerste 7nm x86-processoren.

Mario Silveira, hoofd bedrijfsontwikkeling AMD EMEA

Dankzij onze nauwe relaties met upstream- en downstreampartners kunnen we ons snel aanpassen aan de onzekerheid van COVID-19 en ons steentje bijdragen aan de bestrijding van de pandemie door OEM’s, channel partners en anderen te blijven voorzien van benodigde producten. Dat is waarom AMD en onze partners zijn blijven groeien, zelfs tijdens de huidige wereldwijde gezondheidscrisis.

Veranderende markt voor computerhardware door COVID-19

We hebben een enorme stijging gezien in de verkoop van desktop- en laptop-pc’s, eenvoudigweg omdat zoveel mensen thuis moesten werken – en aanvankelijk op zeer korte termijn. Veel werkgevers waren niet meteen in staat hun personeel te voorzien van de benodigde apparatuur, vandaar de sterke verkoopstijging. Nu organisaties de kans hebben gehad om de balans op te maken en de situatie te herzien, zien we dat meer bedrijven direct investeren in nieuwe technologie en apparatuur die passen een gedistribueerd werkmodel. De meeste bedrijven investeren in technologie om comfortabeler en effectiever werken op afstand mogelijk te maken.

Deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten. De pandemie heeft de digitale transformatie van bedrijven wereldwijd in een stroomversnelling gebracht. Miljoenen consumenten werken, winkelen en gamen online, dus bedrijven hebben zich in hoog tempo moeten aanpassen. Een groot deel van die aanpassing is mogelijk gemaakt door virtualisatie, dat een grotere flexibiliteit en schaalbaarheid mogelijk maakt. Dit zal op zijn beurt de vraag naar datacenters, servers en krachtigere processoren doen toenemen. Tel daarbij de trends in big data, AI en automatisering op en het is een interessante tijd om in de technologie te werken – vooral in siliciumontwerp en -productie.

Langetermijntrends en hun impact op de industrie

Op dit moment is de markt enorm gefocust op prestaties. Virtualisatie, cloud computing, AI en een heleboel andere opkomende technologieën zijn zwaar afhankelijk van de rekenkracht van grafische kaarten. Zo zijn hardwareswitches en loadbalancers niet langer het belangrijkste deel van een gevirtualiseerde netwerkinfrastructuur, maar moet vooral de server waarop deze virtuele apparaten draaien van hoge kwaliteit zijn.

lees ook

AMD lanceert Ryzen Pro 5000-processors voor zakelijke laptops

In de consumentensector heeft de invoering van 7nm-gebaseerde producten weer veel beweging gebracht in de race om prestaties. Eindgebruikers zijn, terecht, zeer veeleisend. Als ik geld uitgeef aan een laptop wil ik dat het dezelfde prestaties levert en dezelfde ervaring biedt als een desktopsysteem. En als die laptop in mijn thuiskantoor staat zijn die prestaties niet alleen nodig voor de dagelijkse kantoortoepassingen, maar moet hij ook Minecraft of Fortnite kunnen draaien als ik ’s avonds achteroverleun en met mijn kinderen speel. Het is de taak van hardwarefabrikanten om aan al deze uiteenlopende eisen te voldoen.

Wij zijn trots op het feit dat wij, samen met onze partners, technologie en producten leveren die de wereld nu meer dan ooit nodig heeft. Vandaag de dag werken mensen veilig en productief thuis op AMD-gebaseerde laptops, gebruiken ze diensten die draaien op AMD-gebaseerde servers en zoeken ze naar medische doorbraken op AMD-gebaseerde supercomputers. AMD spant zich ook in om computers duurzamer te maken, met zijn 25×20 Energy Efficiency Goal. Hiermee heeft AMD zich verplicht om processoren te ontwikkelen die vijfentwintig keer energiezuiniger zijn dan toen de uitdaging in 2014 werd gesteld. Ons doel was om dit te bereiken tegen 2020 – en dat is gelukt. De derde generatie AMD Ryzen-processoren met Radeon Vega Graphics heeft dit doel niet alleen gehaald, maar zelfs overtroffen.

De AMD Partner Hub en het AMD Training Portal zijn ook herontworpen om het hoofd te bieden aan de uitdagingen waarmee onze partners al lange tijd op de markt worden geconfronteerd. We hebben een virtueel engagementsmodel ontwikkeld voor AMD-teams, zodat ze thuis kunnen werken. Naast de eigen activiteiten heeft AMD in heel 2020 universiteiten en onderzoeksinstellingen ondersteund met het High-Performance Computing (HPC) Fund. Tot dusver hebben we dit jaar drie universiteiten geholpen supercomputers op te zetten voor hun COVID-19-onderzoek.

Prioriteit partners, kanaal, en consumenten

Bij het opstellen van de roadmap betrekt AMD zijn partners en luistert naar al de detailhandelaars, SI’s en klanten. Consumenten vroegen om kleinere, krachtigere, maar efficiëntere chips. Dat is wat AMD heeft geleverd. We weten dat draagbaarheid en stroomverbruik prioriteiten zijn voor consumenten, het laatste om ecologische en economische redenen.

Consumenten vroegen om kleinere, krachtigere, maar efficiëntere chips.

Mario Silveira, hoofd bedrijfsontwikkeling AMD EMEA

De mogelijkheid om op mobiele apparaten prestaties te leveren die voorheen exclusief voorbehouden waren aan de desktop helpt om tegemoet te komen aan de vraag naar een eersteklas ervaring – ongeacht het apparaat. Wat onze relaties met OEM’s en SI’s betreft hebben we hard met hen samengewerkt om bekendheid te geven aan en vraag te creëren naar de producten. Dat is niet moeilijk – onze componenten leveren topprestaties en ze zijn zeer concurrerend geprijsd. Vaak is het gewoon een kwestie van de boodschap uitdragen.

Sterke relaties

We hebben intensief gewerkt aan programma’s zoals AMD Arena, dat onze partners voorziet van de middelen en ondersteuning die ze nodig hebben om AMD-producten succesvol te integreren en te verkopen. Voor kanaalpartners bieden we trainingen, competitieve incentives en beloningen. Relaties werken beter wanneer iedereen wint. Omdat klanten onze sterke productpropositie erkennen heeft dit de vraag naar onze producten enorm gestimuleerd. En met de introductie van de laatste generatie Ryzen- en Radeon-producten zijn onze klanten ook in staat alternatieven aan te bieden voor hun eigen productaanbod.

Concurrentie is gezond en het hebben van een single-vendor-strategie bouwt meer risico voor klanten in. Het ontwikkelen van een alternatief scenario is een gezonde aanpak in uitdagende tijden. En wij zijn ervan overtuigd dat onze technologie en de prijs-kwaliteitverhouding voor zich spreken. Het onderzoeksteam voor deeltjesfysica bij de Large Hadron Collider van CERN heeft er onlangs voor gekozen om de systemen die zij gebruiken om experimentele gegevens te kraken, te bouwen op AMD EPYC 7742-processoren. Dat was echt cool en bracht een beetje van de wetenschap fanboy in mij naar boven. Andere hoogtepunten zijn AMD’s samenwerking met het High-Performance Computing Center in Stuttgart, om de 64-core Hawk computer te maken, en de lancering van de AMD-aangedreven Mahti supercomputer in Finland. AMD is ook het eerste bedrijf dat nieuwe generaties CPU’s en GPU’s levert, back-to-back, voor spelconsoles.

Toekomstige roadmap

We hebben in maart 2020 een gedetailleerde roadmap uitgebracht die nog steeds van kracht is. Noch de pandemie, noch andere factoren hebben ons tot uitstel gebracht. De nieuwe ‘Zen 3’-architectuur is, net als zijn voorganger, gebaseerd op een 7nm-proces, maar levert een lagere latency door versnelde kern- en cachecommunicatie, en verdubbelt de direct toegankelijke L3-cache per kern, terwijl hij tot 2,8 keer meer prestaties-per-watt levert dan de concurrentie.

lees ook

GPU-oorlog barst los met lancering AMD Instinct MI100

De huidige roadmap toont ons traject en wat we doen voor de huidige generatie, maar ook voor de volgende generatie en de generatie daarna. De grootste verandering voor AMD, vergeleken met de manier waarop we de dingen jaren geleden deden, is dat we een constant verspringende set van ontwerpteams hebben.

Dat helpt ons om dit constante innovatieproces te hebben met een cyclus van 12 tot 18 maanden, waarbij we de tijd nemen om ervoor te zorgen dat we de juiste prestaties hebben voor de hardware die we hebben bedacht. Bij het ontwerpen van nieuwe producten is er altijd een evenwicht tussen het afstemmen van prestaties op energie-efficiëntie en ontwerpkenmerken, en het overtreffen van de industrienormen.

Als ik kijk naar 2021 dan kan ik alleen maar enthousiast zijn; ik verwacht dat AMD zijn marktaandeel in de komende twaalf maanden opnieuw zal vergroten. We zullen ook heel hard werken om onze reputatie op het gebied van innovatie hoog te houden. Wat we ook doen, ik weet dat we veel van ons succes te danken hebben aan onze partners. Zonder hen zijn we niets.

Dit is een ingezonden bijdragen van Mario Silveira, hoofd bedrijfsontwikkeling bij AMD EMEA. Meer informatie over de chips van de semiconductorspecialist vind je hier.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home