Wat brengt de toekomst voor digital signage?

In een wereld die elke dag meer geconnecteerd is, worden informatieborden essentieel. Digital signage blijft daarom innoveren met exotische concepten, nieuwe markten en beeldschermtechnologieën. Een blik in de toekomst.

Waanneer er nieuwe technologie beschikbaar is op de tv-markt, volgt digital signage dikwijls heel snel met een professioneel en kwalitatief aanbod. Met de lancering van OLED-panelen voor tv’s, volgde digital signage. Hetzelfde gebeurde bij gebogen schermen.

In sommige gevallen starten nieuwe innovaties binnen de digital signage-markt, zoals bijvoorbeeld panelen waar je aan twee kanten beeld hebt of een transparant scherm dat je in winkelvitrines terugvindt. Er wordt ook zwaar geïnvesteerd in led-producten voor grote panelen met een steeds kleinere pixelpitch voor een realistischer beeld.

Schermresolutie

De eerste trend die vandaag duidelijk zichtbaar is, is de race naar meer pixels. De high-end modellen zoals de LG LS95D of WS70MS/70BS zijn beschikbaar in Ultra HD (3.840 x 2.160 pixels), maar de volgende stap loert al om de hoek: 8K. In bepaalde high-end tv’s wordt er al mee gepronkt, ondanks dat er nog geen videocontent voor bestaat vandaag. Voor digital signage is dat niet zo’n probleem, omdat daar de content dikwijls custom wordt aangemaakt per campagne. Niet elke toepassing heeft daarom zo’n hoge resolutiebeelden nodig, maar de trend is duidelijk.

LG Digital Signage

Naast de hoge schermresolutie blijft de beeldkwaliteit van essentieel belang. De OLED-technologie zorgt vandaag voor diepe zwarttinten en heldere accurate kleuren in zowat elke kijkhoek. De panelen wegen een pak minder dan LCD-varianten en kunnen (letterlijk) flexibel worden opgesteld. Heeft LCD dan geen toekomst meer? Zeker wel, in extreme stretch-formaten of aan een scherper prijskaartje is LCD nog steeds interessant.

Videowalls blijven verder evolueren met steeds smallere bezels om het beeld nog naadlozer te maken. Vandaag is ’s werelds smalste bezel 0,9 millimeter, wat resulteert in een minimale naad van 1,8 millimeter in het beeld. De LG 55VH7B/VM5B is zo’n toestel met een dunne schermrand die 24/7 beeld kan weergeven. Slimme algoritmes verbeteren het beeld om de bezels te minimaliseren en de uniforme helderheid blijft verbeteren.

Videowalls blijven verder evolueren met steeds smallere bezels om het beeld nog naadlozer te maken.

Vandaag kunnen modellen qua helderheid een consistentie van 90 procent leveren. Via eenvoudige netwerkbekabeling kan je alle toestellen onderling met elkaar verbinden en met één kabel naar de controller gaan. 

Flexibel

Gebogen digital signage-modellen zijn vandaag voer voor luxe-etablissementen, maar het toont wel wat mogelijk is op middellange termijn. OLED-panelen hebben de luxe dat ze maar één organische laag hebben, waarin alles zit. LED- en LCD-panelen hebben meerdere lagen, die beperkt flexibel zijn. Daarom zie je bij toestellen zoals de Samsung Galaxy Fold of Huawei Mate X telkens OLED-panelen.

LG Digital Signage

Flexibel is één, maar transparante schermen zijn nog exotischer. Je zou op termijn elke verkoopautomaat van zo’n scherm kunnen voorzien om extra promotie te maken, zoals bij de LG Smart Hybrid Cooler. Full HD is vandaag nog de norm voor zo’n type schermen, maar het is een absolute eye-catcher waar iedereen even bij stil staat.

Tot slot blijft de helderheid de hoogte in gaan in de toekomst. Vandaag zijn er al modellen zoals de LG XE4F-reeks beschikbaar die tot 4.000 cd/m² reiken. Combineer dat met een hogeresolutiescherm en aanraakfunctie voor het ideale informatiebord in steden en gemeentes.

De schermhelderheid blijft verder de hoogte in gaan in de toekomst.

Andere plaatsen binnen of buiten met veel zonlicht kunnen vandaag al genieten van een geïntegreerde helderheidssensor die automatisch de schermhelderheid aanpast naargelang het zonlicht.

Hardware en software

Een digital signage-installatie is niets zonder bijkomende hardware en software. Volgens Bruno Cornut, Key Accountmanager B2B Belux bij LG, wordt een System-on-Chip (SoC) in een digital signage-paneel onmisbaar. “Denk daarbij aan geïntegreerde videospelers met een connectie naar de cloud. Zo hoef je niet langer aparte hardware ter plaatse te draaien. Systemen die on-premises moeten blijven, zoals banken en nucleaire installaties, blijven echter de usb-sticks met content gebruiken om risico’s te schuwen.”

LG Digital Signage

Volgens Cornut zijn er al heel wat verticale markten die de overschakeling hebben gemaakt, maar blijft er heel wat werk voor de boeg om andere over te schakelen. “Denk daarbij aan transport, retail, corporate industrie (voor interne communicatie), meeting rooms en healthcare. Soms kunnen dat ook convergerende markten zijn, zoals hotels waar digital signage wordt gebruikt voor informatie terwijl hospitality tv extra interactie biedt, zoals het bestellen van een taxi of andere diensten.”

Op vlak van software zijn het de integratoren die het sterkst innoveren.

Spiksplinternieuwe (toekomstige) technologie is vandaag vooral voer voor oliestaten en prestigeprojecten, waar het geld mag rollen. Daar kan het volwassen worden, zodat de technologie verder doorsijpelt tot betaalbare modellen. Daarnaast blijft ook de software verder evolueren. Fabrikanten leveren die dikwijls zelf, maar het zijn de integratoren die het sterkst innoveren. Zij focussen zich namelijk specifiek op hun eigen platform. Om die reden brengt bijvoorbeeld LG zijn eigen SuperSign-software niet naar de Belgische markt. Het werkt dan liever samen met partners zoals Centoview, Flowr, AppSpace of Signcrow.

Gerelateerd: LG 65UL3E review: groots informatiepaneel

Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met LG. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.