Van je IT-omgeving en KPI’s tot je bloemen: waarom monitoring met Zabbix gratis blijft

Stap 1: goede software. Stap 2: gratis weggeven. Stap 3: klanten!

Zabbix is niet het grootste of het snelst groeiende monitoringplatform ter wereld, maar daar liggen CEO Alexei Vladishev en zijn team niet van wakker. De monitoringsoftware is gratis, opensource, en vooral geliefd bij makers én gebruikers. “Waarom zouden we groeien als kool?”

“Zabbix is een gratis opensource monitoring-oplossing voor enterprises”, zegt Dmitry Lambert, Head of Technical Support bij Zabbix, maar dat klopt niet helemaal. “Eigenlijk is het platform voor iedereen die wil monitoren.” Iedereen, dat mag je letterlijk nemen.

In Europa kan Zabbix grote banken tot z’n klanten rekenen, net als overheidsinstanties, retailers en de ESA. Icann in de VS gebruikt Zabbix al zo’n tien jaar om de prestaties van top level domains (.com, .be, .eu…) in het oog te houden, maar Lambert heeft ook weet van een kerel die de vochtigheid van de bloempotten van de planten van z’n vrouw voor haar in de gaten houdt.

Lui of efficiënt?

Zabbix is het kindje van Alexei Vladishev. Die begon zijn carrière bij een grote organisatie in de Letse financiële wereld. “Ik was een luie systeembeheerder”, lacht hij. Bill Gates liet zich ooit ontvallen dat er niemand beter is voor een moeilijke job dan een luie persoon, aangezien die de efficiëntste manier zal vinden om het werk gedaan te krijgen. Zo merkte Vladishev dat er geen goede en betaalbare oplossingen waren om z’n IT-infrastructuur in het oog te houden, dus schreef hij zelf maar enkele scriptjes.

CEO en oprichter Alexei Vladishev geniet van de voldoening die een goed en populair product met zich meebrengt. De controle delen met investeerders waarvoor groei prioritair is, vindt hij onnodig.

“Die scriptjes werden mijn hobbyproject”, vervolgt de CEO en oprichter. “Ik publiceerde ze als opensource-code, en kreeg geregeld mails met bedankjes. Eén bedankje volstond om me een heel jaar te motiveren.” Vladishev kreeg niet alleen bedankjes, maar ook vragen om functionaliteit toe te voegen, en uiteindelijk ook om trainingen te geven in zijn oplossingen, of ze mee te implementeren.

Vladishev besefte in 2005 dat zijn hobbyproject voer was voor een bedrijf en richtte Zabbix op. “Alle bedrijfsnamen met combinaties van bijvoorbeeld monitoring of view waren al ingenomen. Sysmo of netview passeerden de revue, maar bleken onbruikbaar. Ik probeerde dan maar combinaties van letters en Zabbix klonk goed”, vertelt hij. “Ik had geen idee hoe groot Zabbix zou worden, maar de naam werkt volgens mij nog steeds.”

Snel groeien? Waarom?

Sinds de oprichting kent Zabbix een gestage en consequente groei, gekoppeld aan een stijgende omzet. Die bedraagt vandaag meer dan elf miljoen euro per jaar. “Natuurlijk kunnen we sneller groeien met geld van een investeerder”, beseft Vladishev. “Maar waarom?” De CEO heeft geen enkele ambitie om iemand met veel centen zeggenschap te geven over zijn kindje. In dat opzicht is hij een atypische tech-CEO. Zijn bedrijf haalde geen eurocent extern geld op en groeit aan een organisch tempo, gedreven door de kwaliteit van het product en de interesse van klanten.

Natuurlijk kunnen we sneller groeien met geld van een investeerder, maar waarom?

Alexei Vladishev, oprichter en CEO Zabbix

“Omzet is een goede indicator voor de resultaten van een bedrijf”, erkent Sergey Sorokin, Director of Business Development. “Maar het is verre van onze belangrijkste KPI (key performance indicator). “Ons hoofddoel is om Zabbix zo goed mogelijk te maken.”

Opensource, maar niet van iedereen

Daartoe vertrouwt Vladishev op een team van ontwikkelaars die werken vanuit het hoofdkwartier in Riga. “Alle ontwikkeling gebeurt hier”, zegt Lambert. Het kantoor zelf ziet er netjes maar ietwat onopvallend uit, en zit verscholen in een gebouw in een bedrijvenpark aan de rand van Riga. Tijdens een rondleiding voorafgaand aan de Zabbix Summit ontdekken we dat iedereen die er werkt, iedere woensdag pasteitjes krijgt. Goed gevoed gaan de ontwikkelaars aan de slag met C voor de back-end en PHP voor de front-end, die erg configureerbaar is met visualisaties en widgets.

Zabbix Interface
De interface van Zabbix is uitgebreid configureerbaar en iedereen kan er gratis mee aan de slag.

Het Zabbix-platform is helemaal opensource, maar dat betekent niet dat zomaar iedereen code kan bijdragen. “We aanvaarden bewust geen codecontributies”, verduidelijkt Vladishev. “In de begindagen deden we dat wel, maar dan ontdek je problemen, of stel je vast dat de code niet je stijl is. In de praktijk duurt het zo lang om externe code te valideren, dat het efficiënter is om nieuwe functionaliteit zelf te coderen. Zou behouden we controle over de kwaliteit en de compatibiliteit.”

Vladishev weet bovendien heel goed waar hij mee bezig is, en waar Zabbix naartoe moet groeien. “We hebben een visie voor de toekomst, verklaart hij op het podium van de elfde Zabbix Summit aan de ongeveer 400 aanwezigen, die vanuit 48 landen afzakten naar de Letse hoofdstad. “We hebben een visie voor de toekomst en weten soms echt wel beter waarom iets is zoals het is.”

Van gebruikers naar klanten

Dat maakt Zabbix niet minder open. Vladishev, Sorokin en Lambert hameren er alle drie op dat iedereen naar de code kan kijken en ermee aan de slag kan, gratis. “Zabbix heeft gebruikers en klanten, waartussen we een onderscheid maken”, verduidelijkt Sorokin. “Iedereen kan Zabbix gebruiken. Het platform zendt geen telemetrie naar ons en we vragen evenmin registratie, dus het exacte aantal gebruikers moeten we afleiden aan de hand van het aantal downloads en subscripties op onze repositories. Wereldwijd gaat het alleszins om meer dan een miljoen.”

Iedereen kan Zabbix gebruiken. Het platform zendt geen telemetrie naar ons en we vragen geen registratie.

Sergey Sorokin, Director of Business Development Zabbix

Sommige van die miljoenen gebruikers zijn klanten. Die gebruiken exact hetzelfde product, maar betalen Zabbix voor ondersteuning. Ondersteuning is een brede term volgens Lambert. “We helpen klanten bij het gebruik van Zabbix in hun specifieke omgeving. Krijgen ze iets niet aan de praat omwille van de complexiteit van hun Kubernetes-cluster? Dan kijken wij mee naar hun netwerk op zoek naar een oplossing.” De prijs daarvoor ligt vast en is gekoppeld aan een SLA, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.

Open betekent niet alleen dat de code zichtbaar en gratis is, maar impliceert ook een zekere uitbreidbaarheid. Externe enthousiastelingen mogen niet aan de broncode prutsen, maar Vladishev en zijn team letten er wel op dat Zabbix erg flexibel is. “Gebruikers kunnen het platform op verschillende manieren uitbreiden om het af te stemmen op hun noden”, zegt hij. “Eigenlijk is het universeel inzetbaar.”

Monitoring in het menselijke DNA

Als Vladishev de trotse vader is van Zabbix, dan heeft hij intussen een grote familie. En daarmee verwijzen we niet enkel naar de meer dan 150 werknemers verspreid over kantoren in Riga, Tokyo, Porto Alegre en Mexico Stad, of de meer dan 250 partnerbedrijven wereldwijd. Zabbix geniet van een actieve en enthousiaste gemeenschap rond het product.

Monitoring is des mensen.

Sergey Sorokin, Director of Business Development Zabbix

Sorokin heeft een verklaring daarvoor. “Monitoring is des mensen”, vermoedt hij. “Vraag jij je nooit af hoeveel mensen er over een kruispunt zijn gepasseerd? Of hoe vaak het na de zomer nog heel warm is geweest op een uitzonderlijk warme septemberdag? Dat is monitoring. Zabbix visualiseert die data in een bedrijfscontext, maar dan nog zijn mensen van nature geïnteresseerd in dergelijke gegevens.” Dat Zabbix erg schaalbaar is en zowel werkt in een enterprise met tienduizenden datapunten als in het huis van een techneut die wil weten hoe vaak zijn deuren open en dicht gaan, is daarbij mooi meegenomen.

Heel populair, maar onduidelijk waarom

Op sommige plaatsen is de liefde voor Zabbix echter passioneler dan op andere. “In Japan en Brazilië hebben we heel veel gebruikers en klanten”, weet Sorokin. “Daar is van bij het begin iets gebeurd dat ons erg populair heeft gemaakt, maar om eerlijk te zijn weten we niet zo goed wat.” Het lijkt er volgens hem op dat de juiste mensen het platform vroeg hebben ontdekt en hun enthousiasme op de juiste plaats hebben gedeeld, zodat er vroeg momentum is ontstaan. “In die landen weet iedere IT’er wat Zabbix is. In andere regio’s moeten we soms nog wel uitleggen wie we zijn en wat we doen.”

België is wat dat betreft samen met Nederland een best volwassen markt. “In beide regio’s hebben we een goede penetratie en mensen begrijpen de meerwaarde van professionele diensten boven op het platform”, merkt Sorokin. Financiële diensten en telecomoperatoren waren in onze contreien de eersten om Zabbix te omarmen, maar ook overheidsorganisaties en bedrijven uit de logistieke sector zijn volgens hem fan.

Twee argumenten

“Er zijn twee belangrijke argumenten voor bedrijven die voor Zabbix kiezen”, merkt Vladishev. “Eerst en vooral is er de lage total cost of ownership. Sommige concurrenten verhogen de prijs voor hun licenties geregeld, maar wij hebben geen licenties. Zabbix is gratis voor iedereen. Ook de prijs voor de ondersteuning is vastgelegd en we hebben geen plannen om die plots scherp op te trekken.”

“Vervolgens is er de flexibiliteit”, gaat hij verder. “Bij grote softwarebedrijven is het moeilijk of onmogelijk om het platform uit te breiden naar specifieke noden. Bij Zabbix gaat dat wel. Het zit zelfs in het DNA van het platform.” Hij maakt zich sterk dat die uitbreidbaarheid ook van belang blijft bij updates, waar een nieuwe versie compatibel blijft met de aangebouwde koterij.

Op de conferentie lichten Vladishev en zijn kompanen de toekomstrichting van Zabbix toe. “Er is veel vraag naar Application Performance Monitoring, dus dat zullen we in een toekomstige versie integreren”, zegt hij. Op het podium wijst de CEO nog naar plannen om meer data zoals logs en extra telemetrie te verwerken. “De verzameling van die data zelf is eigenlijk niet de uitdaging”, voegt hij toe, “wel de verwerking, analyse en visualisatie.”

Goed en gratis

De topprioriteit van team-Zabbix is duidelijk. “We willen een zo goed mogelijk product maken”, horen we van zowel Vladishev als Sorokin. “Vervolgens willen we dat zoveel mogelijk mensen ons goede product gebruiken”, vervolgt die laatste enthousiast. “En dan volgt de business wel.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.