Wie vandaag informatie wil tonen op een lcd-scherm, kan dat op twee manieren. Ofwel kies je voor een klassiek consumentenmodel en kruis je je vingers dat de interne mediaspeler degelijk is. Of je kiest voor een digital-signage-model waarbij je zowat alles naar wens kan aanpassen.
Digital signage is een term die al lang meegaat, maar nog steeds door te weinig bedrijven wordt aanzien als een degelijk optie. Waarom moeten ze ook investeren in een duurder model dan een klassieke tv, die ze in promo goedkoper op de kop kunnen tikken? Een USB-stick erin met content en je bent vertrokken.
Hoewel er niets verkeerd is met een klassieke tv of pc-monitor om informatie weer te geven, is het dikwijls weinig flexibel. Niet elk toestel kan content in herhaling blijven afspelen en op het einde van de dag mag je niet vergeten het apparaat uit te schakelen. Wie meer controle wil of een garantie dat de vooropgestelde content optimaal wordt weergegeven, kijkt best naar digital signage.
Realtime informatie
De steile groei van digital signage komt er door de steeds groter wordende groep millennials die overal up-to-date informatie willen krijgen, waar ze ook maar naartoe gaan. Tegelijk zorgt de digitale transformatie van bedrijven ervoor dat informatie alomtegenwoordig moet zijn. Daarbij komt dat digital signage sneller dan ooit evolueert, met steeds dunnere bezels, flexibele vormen, oled-technologie en videowalls.
Wie aan digital signage denkt, haalt direct de grootschalige projecten boven met videowalls en honderden schermen, zoals bijvoorbeeld op een luchthaven. Desondanks kan één toestel al genoeg zijn om voor digital signage te kiezen.
Je kan vandaag op twee manieren aan de slag met de slimme schermen: met een usb-stick of via een netwerkverbinding. Bruno Cornut, Key Accountmanager B2B Belux bij LG, legt uit. “Die eerste methode is de meest toegankelijke, omdat iedereen het kent. Met een digital-signage-scherm kan je echter meer beheren dan een klassieke televisie. Zo is er een uitgebreid besturingssysteem zoals webOS, dat je naar wens kan finetunen, en heeft het toestel ook tijdschema’s waarin het scherm actief moet zijn. Het is de meest eenvoudige manier van digital signage die vandaag beschikbaar is.”
De steile groei van digital signage komt er door de steeds groter wordende groep millennials die overal up-to-date informatie wenst.
“De netwerkkabel laat dan weer toe om één of meerdere schermen lokaal te beheren via centrale software en bijhorende hardware. Verschillende fabrikanten leveren eigen software, zoals bijvoorbeeld LG SuperSign, maar het merendeel van de projecten wordt met custom software afgewerkt, met partners zoals Signcrow, Centoview of Appspace.”
Extra functionaliteit
Een klassieke televisie heeft als doel om het beste beeld in de woonkamer te presenteren. Digital-signage-toestellen kunnen dat op eender welke plaats, zowel binnen als buiten. Specifieke buiten-toestellen, zoals de LG XE4F-reeks, kunnen zelfs tot 4.000 cd/m² afleveren om bij direct zonlicht nog perfect leesbaar te blijven.
Naast een (extreem) hoge helderheid, is een rugged design belangrijk voor schermen die publiek beschikbaar zijn in bijvoorbeeld stadscentra of drive-ins. Dikwijls worden ze gecombineerd met een groot aanraakscherm voor directe interactie.
Eén scherm is soms niet genoeg om informatie of media over te brengen. Dankzij digital signage kan je gemakkelijk meerdere schermen combineren tot één geheel. Gespecialiseerde modellen hebben flinterdunne schermranden, waardoor ze bijna naadloos het beeld presenteren. Schermranden tot 0,9 millimeter zijn vandaag mogelijk, wat neerkomt op een zichtbare bezel van 1,8 millimeter in totaal. De LG 55VH7B/VM5B is zo’n toestel met een dunne schermrand die 24/7 beeld kan weergeven.
Custom software
Een tv is goedkoper dan een digital-signage-toestel, hoe je het ook draait of keert. Een tv kan in zijn basisvorm een prima apparaat zijn om iets te testen voordat je de stap waagt naar digital signage. Als proefproject kan je reacties van anderen vastleggen, zodat je de schaal en slaagkans van het project kan bekijken. Na een testperiode is de kans groot dat je tegen de limieten van een tv aanloopt en een volgende stap nodig is.
Qua complexiteit hangt het ervan af wat je verwacht van een systeem. Wie met usb-sticks werkt of eenvoudige berichten die over een netwerk worden gestuurd, moet niet zwaar investeren in extra software. De meegeleverde tools zijn dikwijls genoeg om initieel aan de slag te gaan. Zo ervaarden we op de redactie dat er met de ingebouwde software van de LG 65UL3E heel wat mogelijk is.
Wie meer wil dan de meegeleverde software, kan terecht bij externe partijen die custom software afleveren.
Van zodra je ook hier tegen de limieten van aangeboden systemen botst, zoals bijvoorbeeld bij webOS op LG Digital Signage-modellen, komen de externe partijen aan bod met custom software, dikwijls op projectbasis. Vanaf hier is je verbeelding de enige belemmering en is nagenoeg alles mogelijk.
Gerelateerd: LG 65UL3E review: groots informatiepaneel
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met LG. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.