Wist jij dat Gigabyte al jaren hardwaredesigns levert aan belangrijke Tier-1-merken? Het is de partner bij uitstek voor unieke serverontwerpen en sinds 2014/2015gaat Gigabyte ook de boer op onder het eigen merk. In theorie is het een nieuwe speler op de servermarkt, maar wel eentje met decennia aan ervaring.
Wie bij Gigabyte direct denkt aan extravagante moederborden en laptops met kermislichtjes voor gamers, kunnen we geen ongelijk geven. Het merk timmert al sinds 1986 aan de weg om één van ’s werelds grootste componentenfabrikanten te worden en specialiseerde zich onderweg ook in laptops en andere hardware met een focus op gaming.
Ineens is daar het serverportfolio van Gigabyte dat sinds vorig jaar actief in de Benelux wordt aangeprezen. Je zou kunnen denken dat het zijn gaming-skills wil etaleren in een serverpark met iets minder kermislichtjes, maar niets is minder waar. Gigabyte verzamelt al sinds de jaren ’90 expertise in de servermarkt, allereerst als leverancier van eigen moederborden en chassis-ontwerpen in CSP en telco datacenters.
Die historiek is belangrijk volgens Hsueh-Li Wang, expert server solutions en data center projects bij Gigabyte. “Het is belangrijk voor iedereen om te weten dat we al lang in de serverbusiness zitten. We zijn geen nieuwkomer wat betreft technologie, wel wat onze eigen branding betreft. We zien onszelf daarom graag als een brandend ambitieuze start-up die de traditionele grote merken het vuur aan de schenen willen leggen.”
ODM- en OEM-ervaring
Gigabyte heeft in de enterprise business bakken ervaring opgedaan als ODM-leverancier waarbij het productideeën met Tier-1-merken deelt. Denk daarbij aan verwachte functies en prestaties in bepaalde configuraties en concepten van het finale product. Bij sommige partijen is Gigabyte ook OEM-leverancier waarbij het de hardware helemaal voorziet.
Sommige Tier-1-merken besteden hun mid-range en low-range product line-up aan ons uit. De high-end toestellen doen ze zelf. Bij anderen verzorgen we wel de volledige line-up.
Hsueh-Li Wang, expert server solutions en data center projects bij Gigabyte
“Sommige Tier-1-merken besteden hun mid-range en low-range product line-up aan ons uit. De high-end toestellen doen ze zelf. Bij anderen verzorgen we wel de volledige line-up”, zegt Wang prompt. Nu Gigabyte als merk apart de servermarkt wil veroveren, zorgt dat dan niet voor wrevel bij andere fabrikanten?
“Merkpositionering is hier belangrijk. Onze partners richting zich op de mainstream en publieke marktsegmenten en focussen op een alomtegenwoordige service. Gigabyte wil de top tier van enterprise-markt tackelen, datacenterklanten, CSP’s en klanten die custom oplossingen vereisen of soms zelfs een volledig nieuw en uniek design gebaseerd op de laatste nieuwe technologie. We bouwen ons productportfolio op met focus op modulariteit, compute-densiteit en use case interoperabiliteit in het achterhoofd. Wanneer je decennia aan design-ervaring hebt, kan je snel reageren op vragen uit de markt.”
Veel eigen patenten
Gigabyte klopt zich trots op de borst dat het heel veel eigen patenten heeft dankzij die jarenlange ontwikkeling. De helft van de werknemers zijn ingenieurs en technici. Het bezit de volledige toeleverketen met productiefaciliteiten in China en Taiwan. Dat laatste is belangrijk in de strijd tegen andere serverspecialisten waarmee het concurreert. Gigabyte ontwikkelt namelijk zelf zijn eigen technologie zoals moederborden en chassis. Zaken die worden uitbesteed, zijn vaak cruciale componenten van AMD die het zelf niet kan bouwen.
“Onze concurrenten besteden geregeld essentiële designs uit omdat ze binnen hun businessmodel geen ruimte hebben voor R&D. Het resultaat is dan een bijzonder complex portfolio waarin ze alles willen aanbieden.” Wang schuwt de confrontatie niet en benadrukt dat de aanpak van Gigabyte veel beter is voor klantondersteuning. “We bouwen ons productportfolio met een focus op modulariteit, compute-densiteit en use-case interoperabiliteit in het achterhoofd. Dat helpt om klanten kennis te laten maken met onze hardware en het neemt de complexiteit weg van productondersteuning.” Hij steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken, maar hij benadrukt ook dat Gigabyte sowieso nog werk voor de boeg heeft om de zogenaamde time to response nog kleiner te krijgen.
In zijn uiteenzetting over de plannen van Gigabyte ziet hij het groots en heeft hij klanten voor ogen die de volgende AWS willen worden. Toegegeven, wanneer je zo iemand strikt is je jaarcijfer direct in orde, maar na wat doorvragen krijgen we een iets duidelijkere doelgroep. Gigabyte mikt veelal op organisaties met meer dan 100 werknemers binnen deze domeinen: manufacturing/ engineering / cloud service provider/ managed IT services provider/ high education & scientific research/ finance/ healthcare/ oil & gas/ media & entertainment / automobile. Zo goed als elke markt dus, iedereen lijkt welkom.
Custom designs
Een van de grootste troeven van Gigabyte is de mogelijkheid om custom designs te bouwen voor grote projecten. Dat kan heel granulair tot de elektrische circuits, bekabeling en koeling tot zelfs een volledige redesign. Dat kan allemaal dankzij de uitgebreide expertise die het doorheen de jaren heeft opgebouwd binnen de ODM- en OEM-markt. Een blik in het portfolio toont een enorme catalogus aan opties om de juiste keuze te maken.
Volgens Wang heeft Gigabyte bijvoorbeeld het grootste GPU-serverportfolio op de markt met uitgebreide keuzes binnen AMD en vooral Nvidia. Het focust daarmee op de HPC-markt, AI- en edgecomputing, GPU-virtualisatie en ProViz/RTX-rendering. Binnen de catalogus kan je ook watergekoelde varianten vinden, iets waar de fabrikant trots op omdat weinig OEM’s/ODM’s zo’n complexe technologie in huis heeft. Hij haalt ook aan dat Gigabyte heel wat expertise heeft binnen hoge GPU-intensieve designs via één CPU-socket dankzij AMD EPYC en AMD Ryzen. De sterke densiteit aan kernen in AMD’s chips vandaag en een snelle interconnect helpen om de snelste te zijn.
“Heel wat van onze watergekoelde servers hebben een uniek design dat we in samenwerking met AMD en andere koeltechnologiepartners hebben ontwikkeld.” Zulke ontwikkelingen brengen vaak ook een periode van exclusiviteit mee, gemiddeld één tot anderhalf jaar. Zo werkte het bijvoorbeeld ook samen met Submer om een server te ontwikkelen die je in een koelvloeistof dompelt om optimaal te koelen en om serverruimte efficiënter in te zetten.
Gigabyte is een naam die de laatste jaren in de servermarkt bekend staat als een AMD EPYC-expert met de meest flexibele configuraties. Het klopt zich ook op de borst dat het vaak als eerste een aantal configuraties met de serverchips van AMD op de markt kan zetten. Die unieke band en de sterke opkomst van AMD binnen de servermarkt maken dat Gigabyte een belangrijke opportuniteit heeft.
Premiumprijs bij concurrentie
Hoewel het bedrijf al tientallen jaren binnen de servermarkt actief is, voelt het zich in deze nieuwe fase als apart merk als een start-up. Wang wil die mentaliteit ook hanteren binnen het Europese team alsook de perceptie naar de buitenwereld. “We werken niet met tientallen verschillende managementlagen, bij ons kan alles heel snel gaan.” Als challenger binnen de servermarkt is dat een belangrijke troef, maar de prijs is dat ook. Wang is daarin heel transparant: “Hoewel we kwalitatieve producten op de markt zetten, houden we onze prijzen heel scherp. We willen op die manier letterlijk marktaandeel kopen om onze voetafdruk te vergroten. Elk project wordt op elk aspect geanalyseerd en grondig bestudeerd door onze ingenieurs binnen verschillende kennisdomeinen.”
Datacenterklanten volgen markttrends en weten dat Tier-1-fabrikanten een premiumprijs vragen voor hun producten.
Hsueh-Li Wang, expert server solutions en data center projects bij Gigabyte
Die scherpe prijs moet ervoor zorgen dat Gigabyte aan tafel mag zitten tussen de grote merken. “Datacenterklanten volgen de markttrends en weten dat Tier-1-fabrikanten een premiumprijs vragen voor hun producten. Vaak word je binnen hun ecosysteem opgesloten wanneer je extra hardware wil bijkopen zoals een GPU-upgrade. Wij doen aan zo’n praktijken niet mee. We maken onze serverplatformen zo flexibel en aanpasbaar mogelijk door derde partij-technologieën te gebruiken. Dat is een voordeel voor IT-experten om die te configureren, opereren en onderhouden met hun eigen tools. Dat alleen al zorgt voor een groot prijsverschil, wat onze systemen rendabel maakt op lange termijn.”
Ondanks het enorme aanbod binnen het Gigabyte-portfolio, stapt het merk naar de klant met een aanpak waarin oplossingen primeren over eindeloze verkoopcatalogussen en duizelingwekkende specificaties. Het aanbod binnen Gigabyte is enorm, wat ervoor zorgt dat het altijd wel een pasklare oplossing heeft voor elke uitdaging. Dat neemt niet weg dat Gigabyte nog een steile berg moet beklimmen om zich prominent tussen de grote merken te nestelen. De servermarkt is traditioneel heel conservatief en de fabrikant heeft nog heel wat stappen te zetten richting channel en end-business om marktaandeel te winnen. Dat is een uitdaging die Gigabyte graag aangaat als we de enthousiaste Wang mogen geloven.