Het strand plasticvrij houden met The Ocean CleanUp en dataplatform Dataiku

The Ocean CleanUp verzamelt niet alleen plastic afval, maar verzamelt ook tal van data over de locatie van het afval. Met het dataplatform van Dataiku benut de organisatie deze gegevens slim, om oceaandieren in plasticvrij water te laten rondzwemmen. 

De oceaan plasticvrij maken, vertrekt bij het schoon houden van kleinere aftakkingen van dit grote water: de rivieren. “Tachtig procent van het afval uit de rivieren komt uiteindelijk in de oceaan terecht”, duidt Yannick Pham, Computational Modeler bij The Ocean CleanUp.

Ligt er afval op in de rivieren, dan is het zowat gegarandeerd dat ditzelfde afval in de oceaan terecht zal komen. Daar kunnen dieren verstikt raken in de rotzooi of giftige stoffen opeten. Een slimme data-analyse blijkt dit dierenleed te kunnen verhelpen. 

Samenkomst van data en duurzaamheid

The Ocean CleanUp is een vereniging zonder winstoogmerk, die ernaar streeft de oceaan vrij van plasticafval te krijgen. Het pakt daarmee één van de grootste milieuproblemen aan waarmee de wereld te kampen heeft.

Omringd door water in het Nederlandse Delft bedacht Boyan Slat in zijn jeugdjaren een technologie om het water opnieuw schoon te maken. Na één inspirerende TEDx Talk volgde ook het geld om dit idee tot uitvoering te brengen. Slat stopte met school en richtte The Ocean CleanUp op, hij was een klimaatspijbelaar avant la lettre zeg maar.

Een verenging die zich inzet voor een schone wereld, lijkt niet heel technologisch van aard. Toch voelt Pham zich bij de organisatie als een vis in het water. Hij kan er immers met data aan de slag om tegelijk iets te betekenen voor de natuur.

The Ocean CleanUp geeft zelf aan pas op pensioen te gaan als de oceaan volledig plasticvrij is. Dat is na negen actieve jaren nog niet volbracht. Maar het enthousiasme van Pham om de dataverwerking bij de organisatie uit te leggen, is er niet minder om. Hij stapte in de namiddag op het podium van de Everyday AI-conferentie van Dataiku.

lees ook

Een dataplatform verkopen als avocadotoast: de grote ambities van Dataiku

Plastic verspreidt zich naar het strand

Volgens Pham focust de organisatie zich naast de oceaan ook op rivieren en stranden. “97 procent van het plastic afval op het strand spuugt de oceaan op het strand”, weet hij. Dus is het ook de missie geworden van de organisatie om op de stranden puin te ruimen tot het schoon is.

Naast The Ocean CleanUp zijn er tal van lokale organisaties die zich engageren om de stranden schoon te houden. Zij houden het lokale strand schoon en dat bespaart The Ocean CleanUp een extra ronde afvalophaling. Daartoe moest de organisatie alleen zelf een database bouwen waarin wordt bijgehouden welke stranden een schoonmaakbeurt kregen.

“Na verschillende stappen van data cleansing te doorlopen, bouwden we de grootste database met gegevens van opruimacties op stranden. Tien jaar aan dataverzameling kwam hierin samen.” Om de data bruikbaar te maken, doorliep de organisatie drie stappen. Bij de eerste schoonmaakbeurt filterden de organisatie tot enkel gegevens over opruiming van plastic afval overbleven.

Dan kregen alle data geografische coördinaten met de Google Maps API. Daarna werd op een interactieve kaart aangeduid in welke gebieden opruimacties plaatsvinden en welke andere stranden nog vuil achterblijven. Tot slot filterden de datawetenschappers de gegevens tot enkel informatie over de kustlijn overbleef.

Afval aanpakken bij de bron

Eens The Ocean CleanUp informatie van verschillende organisaties had samengebracht, kon de database worden ingezet voor andere data-analyses. “We vernauwden onze focus tot hotspots. Daarmee duiden we sterk vervuilde regio’s in de oceaan aan in de buurt van een strand die één van de organisaties uit onze database schoonhouden.”

Deze hotspots geven voor The Ocean CleanUp aan op welke locaties zij hun opruimacties in de oceaan kunnen focussen. Op de oceaan kunnen opruimacties niet met een prikker en een afvalzak. Speciaal ontworpen boten die het afval uit het water inzamelen, verrichten hier het werk.

The Ocean CleanUp houdt de oceaan schoon door middel van speciaal ontwikkelde boten. Op de afbeelding is te zien hoe de organisatie plastic uit de oceaan samenraapt voor de ophaling.

De organisatie heeft natuurlijk geen oneindig aantal boten ter beschikking waarmee afval uit het water wordt geplukt. Daarom was het nuttig het werkterrein te verkleinen: “Het bleek dat bij drie procent van de schoongemaakte stranden meer dan honderd kilogram aan plastic afval werd verzameld.”

Tegelijk ging Pham graag met de data aan de slag om tot op de oceaanbodem uit te zoeken waar het plastic afval in de oceaan vandaan kwam. “We legden de gegevens naast informatie over de sterkst vervuilde rivieren. We weten immers dat tachtig procent van het afval uit de rivieren uiteindelijk in de oceaan terechtkomt.”

80 procent van het afval uit de rivieren komt uiteindelijk in de oceaan terecht

Yannick Pham, Computational Modeler bij The Ocean CleanUp

De hotspots bleken inderdaad in de buurt te liggen van deze rivieren vol afval. Op nabijgelegen stranden waar nog geen vrijwilligers de stranden schoonhielden, zette The Ocean CleanUp zelf opruimacties op poten.

Schoonmaakstrategie vanuit de data

Beide projecten kaderen in een grotere ambitie van de organisatie: een schoonmaakstrategie opzetten vanuit de data. “We trainen met beide projecten ons strandmodel waarmee we voorspellen op welk strand afval uit de oceaan terecht zou komen. Dat koppelen we met andere gegevens over bijvoorbeeld weersvoorspellingen. Als het harder waait richting het land, zal het afval sneller het strand bereiken.”

The Ocean CleanUp bewijst dat dataverwerking belangrijk is voor de werking van alle soorten organisaties. Hun organisatie associeer je initieel niet aan datawetenschappers. Toch blijkt data-analyse ook voor het redden van de planeet relevant.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home