Met SAS in de Azure Marketplace is het analyticsbedrijf klaar om een reuzenstap te zetten

Na de aangekondigde samenwerking twee jaar geleden tussen Microsoft en SAS zet die laatste een belangrijke stap richting flexibele en potentieel sterke groei met de integratie van het Viya-platform in Azure Marketplace.

SAS is al met analytics bezig sinds 1976. Het merendeel van de top 100 binnen de Fortune 500-lijst is klant bij SAS en is dat al tientallen jaren. Je zou hen kunnen afschilderen als een IT-dinosaurus in de negatieve zin van het woord, maar de laatste vijf jaar maakte het bedrijf een enorme omwenteling. De monolitische SAS 9-oplossing moest plaats ruimen om met SAS Viya resoluut de cloudnative-kaart te trekken.

In plaats van comfortabel achterover te leunen met het huidige portfolio aan klanten, kiest SAS de vlucht vooruit. Twee jaar geleden werd een belangrijke samenwerking met Microsoft aangekondigd om niet alleen het bedrijf SAS in Azure onder te brengen, maar ook de hele infrastructuur en de producten.

Waarom Microsoft? Volgens Mathias Coopmans, Architecture Manager bij SAS, is er een betere culturele match vergeleken met andere hyperscalers. Het legde al heel wat analytics-eitjes in het mandje van Microsoft de afgelopen twee jaar, maar nu lijken ze all-in te gaan in een belangrijke volgende stap.

Diep in de Azure stack

We gaan even terug in de tijd. Met de lancering van Sas Viya versie 4 werd Kubernetes eindelijk omarmd, met betere orkestratieplatformen als gevolg. In het huwelijk met Microsoft was Azure Kubernetes Service (AKS) een logische match als fundering. Een diepere integratie in andere Azure-componenten zoals onder andere Azure Synapse Analytics zorgt ervoor dat je binnen de Microsoft-cloud net dat tikkeltje meer haalt dan bij andere hyperscalers.

Wist je dat een Belgische klant als eerste wereldwijd SAS Viya op Azure draaide?

Mathias Coopmans, Architecture Manager bij SAS

Coopmans is trots op de samenwerking met Microsoft, maar benadrukt tegelijk dat SAS Viya agnostisch is. “We draaien net zo goed binnen AWS of de Google Cloud en ondersteunen ook Red Hat OpenShift. SAS Viya is overal performant, maar we kunnen niet wegsteken dat binnen Azure sommige zaken net iets beter werken door de diepere integratie binnen bepaalde Azure cloudcomponenten.”

Zijn glimlach kan niet verbergen dat hij blij is met de nauwe samenwerking met Microsoft Azure. “Wist je dat een Belgische klant als eerste wereldwijd SAS Viya op Azure draaide?” Zo zie je maar dat Belgen soms ook prima in de spits van de technologie durven te zitten.

Strategisch partnership

Erik Kerkhofs, Director Commercial Partners bij Microsoft, benadrukt dat de samenwerking met SAS ver gaat. “We spreken van een strategisch partnership, zowel voor wat betreft technologie als go-to-market. Samen ontwikkelen we integraties van SAS oplossingen in Azure, Dynamics 365, Microsoft 365 en Power Platform. Bovendien werken we samen aan een aantal industrie-specifieke oplossingen. We delen dezelfde visie om AI en analytics verder te democratiseren, ten voordele van onze klanten wereldwijd.”

We spreken van een strategisch partnership met SAS, zowel voor wat betreft technologie als go-to-market.

Erik Kerkhofs, Director Commercial Partners bij Microsoft

Het Microsoft-ecosysteem biedt heel wat opportuniteiten voor SAS. Vandaag is er al een sterke integratie met Teams waaronder chatbotlogica en analyticsgedreven beslissingssystemen, vaak in tandem met Power Automate.

“SAS omarmt vandaag al low-code en no-code binnen Viya zodat de business-gebruiker eigen apps kan maken gekoppeld aan analytics”, zegt Coopmans. “Met Power Automate krijgen we binnen Microsoft daar een verlengstuk van .”

All-in op het Azure businessmodel

Na de technische samenwerking tussen SAS en Microsoft breekt nu de tweede fase aan dankzij de integratie binnen Azure Marketplace. “We gaan helemaal op in het Azure businessmodel”, zegt Coopmans. “Je hoeft niet eerst een contract af te sluiten met SAS, alle facturatie verloopt via Microsoft binnen de Azure Marketplace.”

Te veel eitjes in een mandje leggen kan risicovol zijn, maar daar tegenover staat dat SAS een heel nieuw publiek kan aanboren. In plaats van met dure licenties te werken over vaste periodes, kan je binnen Azure per minuut werken tot hoeveel je nodig hebt. Het verlaagt de drempel enorm voor nieuwe of bestaande klanten die willen experimenteren. “Hou ook rekening met de zogenaamde Azure Credits die IT-teams tot hun beschikking hebben. Die kunnen ze nu ook voor SAS inzetten. Zo’n SaaS-aanpak biedt veel meer flexibiliteit.”

Coopmans deelt tussendoor ook fijntjes mee dat het Belgische team van SAS een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van SAS binnen de Azure Marketplace. “Elk jaar houden we een hackathon die een maand duurt met een honderdtal teams wereldwijd. Die hebben een volledige platformondersteuning nodig, waardoor we met ons team tooltjes hebben ontwikkeld om geautomatiseerd Viya op te spinnen waar nodig.”

“R&D wilde naar de Azure Marketplace trekken en zag onze ontwikkeling daarin die je bijna één op één kon overzetten. We stonden er in België dus heel kort bij”, zegt hij trots.

Partnernetwerk van Microsoft omarmen

SAS heeft als groot bedrijf veel klanten, maar dat is natuurlijk maar een peulschil vergeleken met wat Microsoft binnen zijn portefeuille heeft. Tel daarbij ook nog eens de honderdduizenden partners wereldwijd, waarvan meer dan vijfduizend in België, en dan biedt dat mogelijkheden voor SAS.

“Dankzij de diepe integratie van SAS in het Microsoftplatform, is het een stuk eenvoudiger geworden voor onze partners om SAS-oplossingen mee op te nemen in hun aanbod, om zo onze klanten nog meer te ontzorgen en het maximum te helpen halen uit hun cloudstrategie. Dat biedt ongetwijfeld nieuwe opportuniteiten”, zegt Kerkhofs.

Het is belangrijk te weten dat Microsoft en SAS niet enkel op vlak van technologie samenwerken, maar ook richting partners

Erik Kerkhofs, Director Commercial Partners bij Microsoft

Eigen stoef stinkt denken we automatisch wanneer SAS en Microsoft ons het Forrester-onderzoek toont met de economische voordelen van zo’n aanpak.  De conclusie is duidelijk: er zijn heel wat scenario’s waar analytics in de cloud een logische evolutie is die financieel veel voordeliger kan zijn.

“Het is belangrijk te weten dat Microsoft en SAS niet enkel op vlak van technologie samenwerken, maar ook richting partners”, benadrukt Kerkhofs. “Recent werd SAS bovendien nog door Microsoft verkozen als partner van het jaar binnen het globale ISV-segment. Dat is een grote erkenning.”

Risico op kannibalisering

Azure vandaag, AWS en Google Cloud morgen? We merken dat Coopmans voorzichtig zijn woorden wikt en weegt. “We kunnen niet ontkennen dat aan dit soort samenwerking heel wat voordelen gebonden zijn. Ik heb zelf geen idee of we zo’n nauwe band ook met andere hyperscalers kunnen opbouwen, maar het lijkt me wel evident dat we op termijn ook binnen AWS Marketplace of GCP Marketplace actief willen zijn.” We proberen een bepaalde richtdeadline los te wringen, maar hij lost niet. “Er is bij mijn weten nog geen timing vastgelegd.”

Er bestaat het risico dat met het flexibele aanbod binnen de Azure Marketplace er wat kannibalisering gaat gebeuren. “Ik zou dat alleen maar logisch vinden. Een SAS-licentie is vandaag altijd minimum een jaar geldig. Dat is veel minder flexibel. Binnen Azure kan dat nu per minuut bij wijze van spreken.” Hij benadrukt tegelijk dat de Viya-versies identiek zijn, of dat nu via Azure Marketplace verloopt of als losse licentie.

Een SAS-licentie is vandaag altijd minimum een jaar geldig. Dat is veel minder flexibel. Binnen Azure kan dat nu per minuut bij wijze van spreken.

Mathias Coopmans, Architecture Manager bij SAS

Een belangrijke volgende stap kan het afslanken van Viya zijn met specifieke pakketten voor verticale markten. Het zou de analyticstool nog meer hapklaar maken binnen bepaalde segmenten om de drempel nog lager te leggen. Coopmans laat niet in zijn kaarten kijken, maar we kunnen aan zijn glimlach afleiden dat we niet ver uit de buurt zitten.

Richting beursgang in 2024

SAS neemt de vlucht vooruit en evolueert naar een bedrijf waar je flexibeler mee aan de slag kan met analytics. Het stelt zich open voor een veel groter doelpubliek, geen onbelangrijke evolutie richting een geplande beursgang in 2024.

De samenwerking met Microsoft was twee jaar geleden een belangrijke stap en met de Azure Marketplace doorbreekt het een barrière om potentieel veel meer nieuwe klanten te omarmen. Tel daarbij nog de twee andere hyperscalers en we zouden SAS bijna hip en trendy durven noemen. Niet slecht voor een 46-jarig bedrijf…

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home