Wat Tableau en Salesforce voor elkaar kunnen betekenen

Salesforce nam business intelligence-expert Tableau over voor een recordbedrag. Dat zal wonderen doen voor de omzet van de CRM-specialist maar biedt op termijn ook strategische mogelijkheden.

Zijn we goedgezind, dan zouden we Salesforce de Rolls Royce van de CRM-wereld kunnen noemen. Het intussen uitgebreide software-aanbod van het bedrijf uit San Francisco is verre van het goedkoopste op de markt, maar het is zeker één van de beste. Hetzelfde gaat op voor business intelligence-speler Tableau. Samen met Power BI van Microsoft en Qlik zit de dataspecialist in de gegeerde rechterbovenhoek van het magische kwadrant van Gartner.

Enorme overname

Salesforce heeft een geschiedenis van acquisities maar de overname van Tableau eerder deze week deed toch opkijken. De schaal is natuurlijk een belangrijke reden. Salesforce telt 15,7 miljard dollar neer voor Tableau en breidt zijn personeelsbestand in één klap uit met een slordige 86.000 werkkrachten wereldwijd. Zo wordt Seattle meteen de op één na belangrijkste vestiging van Marc Benioffs organisatie, na San Francisco.

 

Salesforce breidt zijn personeelsbestand in één klap uit met een slordige 86.000 werkkrachten wereldwijd.

 

Salesforce biedt al lang meer dan CRM en heeft de ambitie de ‘customer journey’ bij zijn klanten voor 360 graden te ondersteunen. In dat opzicht is de integratie van een business intelligence-specialist een logische zaak. Meten is weten, en overzichtelijke dashboards met data zijn interessant in alle aspecten van de business.

Breder dan Einstein

Salesforce wil zich al langer laten gelden in de markt van de data-analyse maar scheerde nog geen hoge toppen met het relatief nieuwe Einstein Analytics. De adoptie daarvan blijft beperkt, net als de schaal. Einstein Analytics richt zich op de historische kern van het Salesforceportfolio: CRM. Tableau biedt analytics over een veel breder spectrum en is een gekende naam in de sector. De integratie hier kan het Einstein-verhaal van Salesforce een enorme boost geven.

Dat zal niet van een leien dakje verlopen. Het as-a-Service-aanbod van Salesforce met consequente periodieke updates is modern en cloudgebonden, terwijl Tableau grofweg twee op drie van zijn klanten nog bedient via een on premises-aanbod. Een eerste fase van de integratie van de twee giganten zal een transformatie van Tableau richting een cloudcentrisch aanbod zijn. Dat moet gebeuren zonder aantasting van het DNA van Tableau en dat beseft Salesforce ook. Net als Mulesoft vorig jaar mag ook dit bedrijf zijn identiteit bewaren.

Kans op snelle vooruitgang

Naast het bedrijf zelf neemt Salesforce natuurlijk heel wat klanten en talent in huis. Door de kennis van Tableau te integreren in Einstein kan Salesforce snel mooie voorwaartse sprongen maken in analytics-land. Andersom kan Tableau profiteren van de AI-kennis van Salesforce. Ook dat is nodig, want het BI-veld is competitiever dan ooit. Microsoft schakelde al in overdrive met Power BI en zit in op de sterkte van AI, zijn Azure-cloudaanbod en de data-tools om intuïtieve ervaringen uit te werken en ook Google lijkt dat van plan te zijn. Wat moeten we anders lezen in de overname van Looker door Google vorige week?

 

Het BI-veld is competitiever dan ooit.

 

Als Salesforce de zaken goed aanpakt, dan vindt het in Tableau een complementaire acquisitie die beide organisaties beter zal maken in een competitief veld. Denk aan Einstein dat op korte termijn meer inzichten dan ooit kan geven aan de hand van eenvoudige vragen, en dat over heel de business. Door in te zetten op meerwaarde zullen ook Tableau-klanten overtuigd blijven. Salesforce kan van zijn kant zijn 360-verhaal nog meer kracht bij zetten met nieuwe visualisatietools.

Interessante toekomst

Het ziet er naar uit dat bijna alle kaarten gedeeld zijn in de wereld van AI, BI en data analytics. Microsoft heeft Dynamics 365 en Power BI, Google gaat aan de slag met Looker en Salesforce zet zich in een knappe positie dankzij Tableau. Enkel AWS moet zijn hand nog spelen. Quicksight is immers niet competitief op hetzelfde niveau. Daarmee lijken de belangrijkste spelers voor de sector in de nabije toekomst bekend. Benieuwd wat Salesforce en de andere partijen de komende maanden en jaren uit hun hoed zullen toveren op basis van hun breed portfolio.

 

Salesforce houdt op 25 juni in Tour & Taxi’s in Brussel zijn Basecamp-conferentie. Klik hier om je gratis te registreren voor het event

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.