Tech Data’s 4S zet vol in op solutions en support voor partners

Wie Tech Data vandaag nog als een traditionele ‘box mover’ aanziet, moet zich dringend in het haar krabben. Vandaag staan oplossingen centraal om partners optimaal te ondersteunen. Doorheen de jaren werden diverse oplossingen gelanceerd, met succes. Nu is het tijd voor verfijning, na de nodige feedback van partners. Het resultaat: 4S.

4S staat hier voor Solutions, Services, Support en Skills. Deze vier pilaren staan centraal in de ondersteuning naar partners. In dit stuk focussen we op Solutions en Support, met antwoord op de vragen wat beide inhouden en waarom ze belangrijk zijn. Vincent Claeys, Business Development Manager Microsoft bij Tech Data, benadrukt dat 4S een samenwerking is met Microsoft, maar dat het concept origineel is ontstaan bij de softwaregigant.

“4S spreidt zich over het hele Microsoft-portfolio dat de cloud aanraakt, van Azure en Microsoft 365 tot Dynamics 365 en Power Platform. We werken al langer met Microsoft samen om diensten te leveren, maar we hebben die verfijnd met de nodige zelfreflectie. Tech Data heeft goed naar zijn partners geluisterd en zaken geoptimaliseerd. 4S is daar het resultaat van.”

Het doel van 4S is om partners de mogelijkheid te geven om extra marge te verdienen door diensten aan te bieden die vandaag in-house nog niet mogelijk zijn. Dat kan flexibel voor een korte of een lange periode, tot zolang de partner ondersteuning nodig heeft.

Solutions

Cloudoplossingen bouwen kan vaak behoorlijk tijdrovend en complex zijn. Tech Data heeft daarom handige Click-to-Run Solutions ontwikkeld om partners te helpen. Hiermee kunnen ze taken automatiseren en heel wat tijd winnen. “Denk bijvoorbeeld aan Azure Virtual Desktop,” zegt Claeys. “Heel wat stappen zijn overal hetzelfde. De stappen hebben we in een handig script gestopt om die te automatiseren. Hetzelfde geldt met Veeam back-ups in een Azure-omgeving. Je moet die licentie uitrollen door een aantal stappen te doorlopen die altijd dezelfde zijn.” Het grote voordeel is dat de ingenieur of consultant sneller kan overschakelen naar customisatie en minder tijd moet stoppen in bandwerk.

Vandaag zijn er een 35-tal Click-to-Run Solutions beschikbaar gaande van Azure-diensten tot externe partijen als Red Hat, Veritas, Veeam en meer.

Vincent Claeys, Business Development Manager Microsoft bij Tech Data

Voor een oplossing moet je de technologie goed kennen, debuggen, trial-and-error en uiteindelijk de release. Dat is een kostelijk en lang proces dat Tech Data op zich neemt, de partner kan met een Click-to-Run Solution direct aan de slag. “Lokaal hebben wij kennis van de oplossingen, en kunnen hierop ondersteuning leveren zodat de uitrol succesvol is.”

Click to Run Solutions

Vandaag zijn er een 35-tal Click-to-Run Solutions beschikbaar gaande van Azure-diensten tot externe partijen als Red Hat, Veritas, Veeam en meer. In totaal werden er al meer dan 2.500 vooraf geconfigureerde oplossingen wereldwijd uitgerold en meer dan 30.000 verkocht. “De solutions worden gemaakt door ons Solutions Factory Team dat vanuit Europa wereldwijd opereert. Zij zorgen ook voor de ondersteuning”, aldus Claeys. Dat laatste is niet onbelangrijk voor de klant én de partner.

Tech Data Solutions

Het is de bedoeling dat deze oplossingen op termijn nog flink worden aangedikt. Hoe meer vragen partners stellen aan Tech Data, hoe duidelijker ze de nood zien aan nieuwe oplossingen om het leven van de partner eenvoudiger te maken. “Het Solutions Factory Team heeft een duidelijke focus op de Click-to-Run Solutions. Zij ademen dat elke dag en breiden het portfolio continu uit voor een nog betere ondersteuning.” Elke oplossing is vandaag beschikbaar via het Tech Data StreamOne-platform via een eenvoudig Pay-Per-Use-principe.

Support à la carte

De tweede S die we in dit artikel uitlichten is Support. Als partner beloof je steeds ondersteuning bij de klant, maar hoe ver ga je daarin en welke mogelijkheden heb je? Wanneer reik je de hand uit naar een externe dienst die je kunnen helpen om de juiste SLA’s te garanderen naar klanten? Er is de basisondersteuning die bij elke licentie hoort, maar gaat die voor de partner én eindklant ver genoeg? Tech Data biedt al langer, onder andere, white label support aan als één van de diensten voor partners, maar de service evolueert nu naar een veel flexibeler model.

De partner kan ook bijvoorbeeld zelf tijdens de kantooruren support geven, terwijl Tech Data daarbuiten opereert voor een 24/7 service naar de eindklant.

Vincent Claeys, Business Development Manager Microsoft bij Tech Data

“Elke klant is anders voor de partner en heeft zijn eigen eisen. Daarom kan je voortaan support mixen en matchen per klant. Er zijn custom SLA’s beschikbaar op partner en eindklantniveau. De partner kan ook bijvoorbeeld zelf tijdens de kantooruren support geven, terwijl Tech Data daarbuiten opereert voor een 24/7 service naar de eindklant.” Claeys benadrukt dat alles white label kan worden afgeleverd, zodat de klant het gevoel heeft dat de support geleverd wordt door zijn partner.

Dankzij het 4S-programma kan je bij een support-contract voordeel doen op Services (TD Managed Services) en Skills (TD Academy).


Dit is een commerciële bijdrage in samenwerking met Microsoft en Tech Data. In dit achtergrondstuk verduidelijken we de pilaren Solutions en Support. Ondertussen staat het tweede deel rond Services en Skills online. Voor meer informatie rond Tech Data’s 4S kan je hier terecht.

lees ook

Tech Data’s 4S opent de deur naar betere Services en Skills

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home