Hoe autonoom zijn AI-agents en hoe moeten bedrijven ermee omgaan? Die vraag bespreken we met Jonathan von Rueden op SAP Now in Rotterdam.
Technologische vernieuwing zorgt zo nu en dan voor grote omslagen: het internet, de smartphone … en nu AI. Maar volgens Jonathan von Rueden, Head of AI Innovation bij SAP, brengt de opmars van artificiële intelligentie nog iets anders met zich mee: niet enkel disruptie, maar ook zelf-disruptie.
“Bij elke technologische golf ontstaat er disruptie, maar bij AI is de impact diepgaander”, zegt hij. “Wanneer bedrijven hun werkwijze volledig hertekenen, moeten ze zorgvuldig te werk gaan. Enkel dan kunnen ze sneller innoveren dan hun concurrenten.”
Volgens Von Rueden betreft het niet om functies abrupt uit te faseren. Organisaties moeten zich vooral flexibeler opstellen en processen en rollen sneller kunnen aanpassen dan de concurrentie. “En AI is de katalysator die dat mogelijk maakt. Het dwingt bedrijven na te denken over welke functies en taken sneller, slimmer of volledig anders kunnen worden uitgevoerd.”
AI is de katalysator voor zelfvernieuwing.
Jonathan von Rueden, Head of AI Innovation SAP
AI-agents als middelpunt van de strategie
SAP richt zich daarbij op drie kernpijlers. De eerste is het implementeren van basale AI-agents in alle belangrijke bedrijfsprocessen. “Dat is onze hoogste prioriteit. Standaard AI-agents in al onze processen te integreren, zodat bedrijven hun activiteiten deels autonoom kunnen uitvoeren.”
Volledige autonomie is echter nog niet voor morgen. “Bedrijven zullen AI-agents meer onafhankelijkheid geven, maar nooit zonder toezicht.” Toch ziet SAP al mogelijkheden om systemen binnen veilige grenzen zelfstandig transacties te laten uitvoeren. “Stel je voor dat een extern systeem zelfstandig bestellingen kan plaatsen binnen afgesproken parameters. Dan doen bedrijven in feite rechtstreeks zaken via AI.”

In gesprek met data – en samen agents bouwen
De tweede pijler bevat het uitbreiden van de mogelijkheden van SAP Business Data Cloud, een nieuwe geïntegreerde data-omgeving die een open ecosysteem ondersteunt. “Huidige LLM’s kunnen nog niet goed omgaan met enorme hoeveelheden gedeelde data. Dat moet verbeteren.”
Daarnaast willen klanten steeds vaker ‘met hun data praten’. “We krijgen letterlijk de vraag of ze met hun SAP-applicatie of data kunnen converseren.”
De derde pijler ten slotte is co-creatie. “We moeten met onze klanten samenzitten en samen bouwen.”
lees ook
SAP: “AI wordt pas echt waardevol met context”
AI ingebouwd in de applicatie zelf
Bovendien zet SAP sterk in op embedded AI, dat wil zeggen AI die rechtstreeks is ingebouwd in de applicaties die klanten dagelijks gebruiken. “Dat zorgt voor een betere gebruikerservaring”, benadrukt Von Rueden. “Geen gedoe met kopiëren en plakken of wisselen tussen apps. AI moet leven binnen de bestaande interface, niet in losse tools.”
Waar SAP begon met eenvoudige AI-functionaliteiten, werkt het nu aan intelligente embedded agents die volledige bedrijfsprocessen begrijpen en uitvoeren. “De taken worden steeds complexer, daarom introduceren we agents die meer geavanceerde acties kunnen uitvoeren.” Dat maakt AI niet alleen toegankelijker voor gebruikers, maar ook waardevoller voor organisaties.
Impact boven alles
Hoewel ROI over alle tongen rolt, worstelen veel bedrijven met het selecteren van de juiste use cases. “Veel initiatieven zijn klein of te complex voor een beperkte opbrengst. Bedrijven moeten strikter selecteren op impact.”
Soms bewaren IT-afdelingen ook te veel de controle. Maar intern ziet Von Rueden juist het tegenovergestelde: “Wij moedigen collega’s juist aan om zelf AI-agents te ontwikkelen – essentieel om de technologie te begrijpen. Sommige experimenten halen het niet tot productie, maar de ideeën zijn vaak briljant. En bovendien leer je op die manier hoe je een AI-agent ontwikkelt. Over het algemeen geldt: als de tools eenvoudig zijn, vinden geweldige dingen plaats.”
lees ook
SAP Now Rotterdam: standaardiseren om écht vooruit te komen
Wat brengt de toekomst?
Volgens Von Rueden zullen bedrijven AI-agents inzetten om functies of deelprocessen over te nemen, maar niet meteen volledig autonoom in kritieke processen. “Veel klanten zijn de afgelopen jaren al overgestapt op SAP S/4HANA. Daardoor worden embedded AI-agents straks laagdrempelig beschikbaar en kunnen cloudklanten veel sneller innoveren.”
Finaal zullen AI-agents taken zoals orderverwerking of het afhandelen van e-mails uitvoeren – maar altijd met menselijk toezicht. “We zijn er nog niet, maar het staat in de steigers: een compleet nieuwe vorm van B2B-integratie.”
Zelfvernieuwing als noodzaak
Von Rueden beschouwt AI dan ook niet als gimmick, maar als katalysator voor zelfvernieuwing. “SAP wil AI zo diep mogelijk integreren in processen, data en interfaces, zodat het zich ontwikkelt van een hulpmiddel tot een volwaardige agent binnen bedrijfsprocessen.”
Zullen AI-agents snel gemeengoed worden? Volgens SAP wel. Naarmate bedrijven ze vaker adopteren, lijkt het onvermijdelijk dat AI-agents bepaalde taken overnemen en nieuwe vormen van samenwerking mogelijk maken.
