EMAsphere is een op en top Belgisch bedrijf dat aan het begin van een beloftevolle internationale expansie staat. Het SaaS-product van de organisatie bestaat uit elementen die we kennen, gecombineerd tot een uniek maatproduct. We polsen naar de succesformule.
Boekhouden en Excel-bestanden jongleren, het ging jarenlang hand in hand. Dat ervaarden de oprichters van het op en top Belgische EMAsphere als geen ander, en ze besloten dat beter mogelijk was. “Een analyse van de markt wees twee dingen uit”, vertelt Olivier Constant, Associate Director bij EMAsphere. Techzine schuift bij hem aan tafel in het kantoor in Gent, waar het van oorsprong Waalse bedrijf nu Vlaamse voet aan grond heeft met zicht op de grasmat van de Ghelamco-arena.
“Ofwel giet je data in Excel-bestanden”, vervolgt Constant. “Dan hoort dubbel werk erbij en is de consolidatie van gegevens voor rapportage een job op zich. Of anders teken je in op business-intelligencesoftware. Daar effectief inzichten uit halen vereist kennis en configuratie, en is in veel gevallen complexer dan het moet zijn.”
Het gat in de markt
EMAsphere wil de middenweg bewandelen. “De naam van het bedrijf is kort voor Enterprise Management Analytics langs de ene kant, en Sphere, wat op de wereldwijde ambities duidt, aan de andere”, weet Constant. Je kan EMAsphere dan ook als een erg gerichte BI-tool zien, helemaal op maat van financiële professionals. “Eén van de belangrijkste zaken die ons uniek maakt, is de integratie van templates met standaard financiële dashboards”, vertelt Constant. Dat betekent dat, wanneer de data is ingeladen, de inzichten meteen volgen. “Verder is onze tool via een veertigtal connectors gekoppeld met alle relevante boekhoud- en ERP-pakketten. Vandaag integreert EMAsphere zelfs met andere operationele software zoals Teamleader en Salesforce.”
Eén van de zaken die EMAsphere uniek maakt, is de integratie van templates met standaard financiële dashboards.
De hoofdzetel van EMAsphere vinden we in Louvain-la-Neuve, maar intussen is er naast de vestiging in Gent ook een kantoor in Parijs, en wordt er ook in Londen dit jaar nog één in gebruik genomen. Grote namen zoals Deloitte, Vandelanotte en Baker Tilly omarmen het pakket al, terwijl andere partijen datavisualisatie in hun aanbod verwerken.
“Er zijn tal van andere partijen die voor een stuk doen wat EMAsphere doet”, geeft Constant toe, “maar wij zijn de enigen die de puzzelstukjes op deze manier in elkaar hebben gelegd.” Dat betekent concreet dat het bedrijf zich volledig op de boekhoudniche stort en die kan dat maatwerk appreciëren.
Overzicht en voorspelling
Het resultaat is een visualisatiesysteem waarbij je vandaag niet alleen een overzicht krijgt van financiële data (omzet, brutomarge…), maar ook proactief te werk kan gaan. Je ziet meteen wat de impact van de wijziging van parameters (bijvoorbeeld een extra personeelslid aanwerven) is op de financiële gezondheid van je onderneming. Je analyseert in één oogopslag de cashflow en kan bovendien meteen data consolideren. Verder zie je waar geld naartoe gaat en waarlangs het binnenstroomt (éénmalige verkoop, terugkerende licenties, consultancy, onderhoud…).
Vanuit het overzichtsdashboard kan je in detail gaan kijken wat de geldstromen zijn, hoe de cashpositie is of zelfs welke verkoper hoeveel heeft binnengebracht de afgelopen maand. “Rapportjes trekken is erg eenvoudig en je kan stakeholders zelfs leestoegang geven tot specifieke dashboards, wat handig is tijdens bijvoorbeeld een kwartaalvergadering.”
Gericht op de niche
Verder komt EMAsphere tegemoet aan een aantal heel specifieke behoeftes uit de sector. Constant: “Bedrijven kunnen bijvoorbeeld meteen financiële data van verschillende filialen samenvoegen. Zo hebben we een groep van een vijftiental rusthuizen in België als klant. Zij vertrouwen voor hun maandelijkse rapportage op ons platform, kunnen de financiële situatie van de hele groep analyseren, maar kunnen met enkele muisklikken ook de financiële situatie van ieder individueel rusthuis onder de loep nemen.”
De algoritmes waarmee data geconsolideerd, gevisualiseerd en uiteindelijk voorspeld wordt, zijn allemaal van Belgische makelij. “We zijn best in class in termen van technologie en ontwikkelen alles in eigen land”, straalt Constant.” De ontwikkeling gebeurt agile, op een snelle en flexibele manier, zodat EMAsphere tegemoet kan komen aan de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zo brengt EMAsphere een nieuwe release per maand uit.
Het bedrijf biedt zijn dienst aan als SaaS-oplossing en bouwt ze op de cloud van Amazon. De instapdrempel voor een SaaS-aanbod is immers laag. Bovendien is er volgens Constant een grote vraag in de markt naar oplossingen op maat. De oplossing ondersteunt verder de digitale transformatie van grote boekhoudkantoren, zoals we in onze analyse van Sage al voor een stuk zagen.
Samen met de boekhouders
“Boekhoudkantoren kunnen EMAsphere als white-labeloplossing aanschaffen en volledig in hun eigen jasje gieten”, verduidelijkt Constant. “Vervolgens kunnen ze verschillende niveaus van analyse aan de klant aanbieden, al dan niet gekoppeld aan de expertise van een ervaren boekhouder.” Het licentiemodel van het bedrijf is voorzien op een dergelijk gebruik. EMAsphere wil met andere woorden absoluut niet concurreren met boekhouders: het wil hen een moderne tool geven waarmee ze zichzelf kunnen onderscheiden in de markt.
Boekhoudkantoren kunnen verschillende niveaus van analyse aan de klant aanbieden.
Net dat lijkt het bedrijf zo succesvol te maken. De Belgen achter de software hebben het warm water niet uitgevonden. Big data analytics, predictive analytics, SaaS-dashboards… voldoende bedrijven bieden zoiets aan. Er had echter nog niemand aan gedacht om die oplossing precies op maat van de boekhouder te gaan aanbieden, met ook kleine en middelgrote bedrijven in het achterhoofd. Dankzij dat gat in de markt zit de start-up uit Louvain-la-Neuve nu in volle internationale expansie.
Toekomstvisie
In de toekomst wil EMAsphere verder bouwen op het succesmodel. Constant: “We willen onze oplossing ook in andere sectoren aanbieden en niet-financiële gegevens integreren. We werken momenteel al aan HR, maar kijken ook naar bijvoorbeeld horeca.” Opnieuw zullen kant-en-klare dashboards op maat van de precieze noden van de klant centraal staan, zodat die een geavanceerde, maar hapklare en overzichtelijke SaaS-oplossing krijgt aangeboden.
gerelateerd: Hoe Sage als SaaS-bedrijf wil groeien in 2019