De cloud heeft de voorbije jaren in steeds meer bedrijven zijn intrede gemaakt. Dat is met name aan de populariteit van Software-as-a-Service (SaaS) te danken, maar ook Platform-as-a-Service (PaaS) en Infrastructure-as-a-Service (IaaS) winnen aan belang. Wat maakt dat kmo’s voor de cloud kiezen?
Die vraag beantwoordt Peter Vermeulen van onderzoeksbureau Pb7 in zijn KMO Barometer 2018. Vermeulen presenteerde de resultaten tijdens de eerste Belgische editie van Exact Live, het partnerevent van specialist in business software Exact. Voor het onderzoek werden 1.779 respondenten bevraagd uit verschillende sectoren. Daarbij waren ook 375 Belgische kmo’s. De overige respondenten waren afkomstig uit Frankrijk, Nederlands, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Op de vraag waarom kmo’s voor hun business software een SaaS-oplossing in de cloud kiezen, kwamen drie duidelijke redenen naar voren: veiligheid (34%), lagere kosten (29%) en eenvoudige mobiele toegang (26%). Specifiek voor de Belgische markt gelden dezelfde drie redenen, maar wordt de kostenbesparing (32%) net iets belangrijker bevonden dan veiligheid (29%).
De belangrijkste motivatie voor Belgische kmo’s om naar nieuwe business software te kijken – al dan niet in de cloud – is wanneer de huidige oplossing verouderd is (39%). Daarnaast vormen ook het optimaliseren van de bedrijfsprocessen (29%) en genereren van groei (17%) belangrijke drijfveren. 15 procent vindt het belangrijk om altijd toegang te hebben tot de laatste nieuwe technologie.