Teamleader als Belgisch succesverhaal in het CRM-domein bleef niet onder de radar bij Visma. Het bedrijf kon in slechts tien jaar tijd uitgroeien richting de 15.000 klanten en wist zowel de eigen markt als de Nederlandse bedrijven te bekoren. Op de Duitse en de Franse markt is de CRM-oplossing zich aan het voorbereiden voor een nieuwe groeistap. Jeroen De Wit, oprichter van Teamleader, heeft er vertrouwen in, zeker nu het bedrijf kan uitgroeien onder de vleugels van Visma.
De overname van Teamleader door Visma werd zes maanden geleden beklonken. In het jaar waarin Teamleader tien verjaardagskaarsjes kan uitblazen en kan terugkijken op een succesvol decennium. Wij blikken met Jeroen De Wit, oprichter van Teamleader, en John Reynders, Area Director Benelux bij Visma, terug op de afgelopen tien jaar, maar ook vooruit op de Europese expansieplannen.
Groeispurt gehad
De Wit startte met Teamleader toen hij nog volop in de schoolbanken zat. Om in zijn studententijd een zakcent bij te verdienen, was hij al aan de slag als websiteontwikkelaar. Tijdens zijn gesprekken met klanten achterhaalde hij dat bedrijven nood hadden aan software-ondersteuning.
“Met een CRM en facturatie-oplossing worden bedrijven ontlast van simpele taken die vaak terugkomen. Zo gaat er geen tijd meer verloren aan taken die een software evengoed kan overnemen. Bovendien winnen ondernemingen een stuk inzicht in delen van het bedrijf, inzichten die veel gegevensverzameling vragen”, duidt De Wit.
lees ook
Wat is CRM? De klant is koning
Hij besloot zijn bedrijf een nieuwe richting te geven, én te focussen op de ontwikkeling van een CRM, plannings en facturatie oplossing. Teamleader zag het levenslicht en viel meteen in de smaak bij de klanten waar De Wit eerder websites voor ontwikkelde. Bij deze klanten kwam De Wit meermaals over de vloer om zijn CRM-oplossing aan te passen aan hun noden. “Vanaf het begin van Teamleader wist ik iedere maand minstens één licentie te verkopen”, vertelt hij trots.
Nu tien jaar later blijkt zijn bedrijf zijn groeispurt gehad te hebben in zowel de eigen, Belgische markt als in Nederland. De Wit wil zijn groeitempo aanhouden. “De markten rondom België zijn stuk voor stuk groter. We zijn daarom vroeg doorgegroeid naar de Nederlandse markt. Als jonge ondernemer vind ik het belangrijk om snel internationaal te groeien.”
SaaS-sterren
Verdere uitbreiding geeft grotere barrières, je hebt er geen merkbekendheid, moet je product aanpassen en lokale integraties bouwen. De uitdagingen houden hem desondanks niet tegen om de stap naar de Franse en Duitse markten te maken. Om deze nieuwe horizonten te verkennen, voelt De Wit zich gezegend met de overname door Visma.
“Met Visma hebben wij een partij gevonden die ons terug kan helpen om die volgende groeiversnelling waar te maken. We komen er terecht in een club van ondernemers en krijgen een grote poel data, benchmarking en heel veel kennis waar je uit kan leren.”
Met Visma hebben wij een partij gevonden die ons terug kan helpen om die volgende groeiversnelling waar te maken.
Jeroen De Wit, oprichter van Teamleader
Reynders vult aan waarom de overname interessant is vanuit het oogpunt van Visma: “Wij zijn steeds op zoek naar SaaS-sterren in de Europese markt. Zo proberen we ons aanbod SaaS-oplossingen interessant te houden en kunnen we de volledige Europese markt blijven dienen.”
Europese expansie
Het is niet zo dat het Noorse bedrijf met de integratie van Teamleader voor het eerst in de vijver van CRM-oplossingen ging vissen. Teamleader geforceerd integreren met een ander bedrijf in Visma gaat niet gebeuren, verzekert Reynders. “Ieder bedrijf is uniek en door de unieke aspecten net in de verf te zetten, blijven we voor ieder bedrijf een geschikte SaaS-oplossing aanbieden. Bovendien creëert het voor de bedrijven uit de Visma-familie veel mogelijkheden want het is veel eenvoudiger om kennis uit te wisselen met een bedrijf dat onderdeel is van dezelfde organisatie.”
Door de unieke aspecten van een Visma-bedrijf in de verf te zetten, blijven we voor iedere organisatie een geschikte SaaS-oplossing aanbieden.
John Reynders, Area Director Benelux bij Visma
Aan een gedwongen integratie ziet hij geen voordeel: “Het is niet goed voor het bedrijf, doorgaans trekt een groot deel van het personeelsbestand weg en de klanten verliezen er ook onder doordat innovatie tot stilstand komt.” Al blijft de mogelijkheid wel open onder impuls van De Wit, wanneer hij het idee introduceert en draagt samen met een andere ondernemer in de Visma-familie. “We streven ernaar om de autonomie zo laag mogelijk bij de onderneming te houden.”
Leren uit ervaring
Wanneer De Wit terugkijkt op het hele proces dan kan hij al wat tips meegeven voor bedrijven die zelf nieuwe markten willen verkennen:
- Onderschat je eigen markt niet.
- Start met experimenten en vanuit je eigen sterktes.
- Exploreer partnerships en ecosystemen: leer van anderen.
- Durf terug naar de basis te gaan om je product aan te passen naar de nieuwe markt.
- Naast partnerships kunnen integraties met andere bedrijven enorm zinvol zijn.
“Het allerbelangrijkste is dat je vertrekt met een plan dat haalbaar is. Ik wil ermee zeggen dat als je een experiment opzet je duidelijk weet wat je kpi’s zijn. Dit vergroot de kans dat het experiment zal lukken.”
Onder de vleugels van Visma kan Teamleader verder het potentieel van zijn oplossing naar nieuwe gebieden brengen. Het komende decennium lijkt daarmee opnieuw een boeiende periode te worden voor het bedrijf. We zijn benieuwd naar wat Jeroen ons over tien jaar kan vertellen.
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Visma. Voor meer informatie over de software van het bedrijf, kan je hier terecht.