Lenovo TruScale: van servers zoals in de cloud tot de werkplek en alles daartussen

Lenovo TruScale: van servers zoals in de cloud tot de werkplek en alles daartussen

Lenovo ziet zich niet zich al een tijdje niet meer als louter een hardwarespecialist, wel als een volwaardige dienstverlener. Een as-a-Service-model staat daarbij centraal. Met TruScale wil Lenovo op zijn eigen manier een cloudervaring on-prem bieden, maar ook voor de werkplek bestaat er een pakket aan oplossingen.

Geen computer- of serverfabrikant wil zich vandaag nog in dat hoekje laten duwen. Fabricage alleen volstaat niet om klanten te bekoren. Net als grote concullega’s uit de sector positioneert ook Lenovo zich al een tijdje als een volwaardige dienstverlener. Het diensten-aanbod is het laatste halve decennium gestaag gegroeid. Een combinatie van eigen hardware en eigen diensten langs de ene kant, maar ook samenwerkingen met partners langs de andere, moet van het bedrijf een one stop shop maken voor alles IT.

TruScale-paraplu

Dat is niet nieuw. In 2019 al kondigde Lenovo TruScale aan. Ook vandaag is TruScale nog een belangrijke pijler in het DaaS (Device-as-a-Service)-aanbod van de fabrikant, al dekt de vlag een bredere lading dan zes jaar gelden.

“Lenovo TruScale is een paraplu met alle as-a-Service-oplossingen, variërend van DaaS over Software tot Infrastructure-as-a-Service”, verduidelijkt Robbert Tan, verantwoordelijk voor Solution Services bij het bedrijf. “De hardware-expertise van Lenovo wordt aangevuld met een pallet van diensten die in een consumptiemodel worden aangeboden.”

De hardware-expertise van Lenovo wordt aangevuld met een pallet van diensten die in een consumptiemodel worden aangeboden.

Robbert Tan, Solution Services Lenovo

Kort door de bocht is zowat het hele portfolio van het bedrijf beschikbaar in een abonnementsformule, al omvat de TruScale-paraplu een gestructureerder aanbod.

IaaS: rekening op basis van verbruik

Eerst en vooral is er IaaS. TruScale is gegroeid uit een infrastructuuraanbod gericht op on-premises datacenters. “Het is de bedoeling om de klant on-prem hardware te leveren, maar dan via een consumptiemodel dat lijkt op de cloud”, verduidelijkt Tan.

Lenovo richt zich met het aanbod op klanten die interesse hebben in de voordelen van on-prem. Denk daarbij aan het belang van controle, een lagere latency, datasoevereiniteit, en de mogelijkheid om legacy-software te draaien die niet rijp is voor de cloud. “Er zijn ook klanten die al naar de cloud gestapt zijn, maar hun kosten daar excessief zien stijgen”, zegt Tan.

Wie meestapt in het IaaS-verhaal, krijgt infrastructuur van Lenovo geleverd in een Opex-model. In overleg worden de noden van de klant afgetoetst, waarna Lenovo infrastructuur op maat plaatst. Om schaalbaarheid mogelijk te maken, zal Lenovo die infrastructuur ietwat overprovisioneren. Tan: “Net als bij een klassiek model voorzien we de juiste hardware op basis van de gebruikspieken.”

De klant moet die piek-hardware echter niet constant betalen. Naast een maandelijks basistarief rekent Lenovo kosten aan op basis van actueel verbruik, gemeten op basis van elektriciteit. De piekcapaciteit van de geplaatste hardware is dus beschikbaar, maar de klant betaalt enkel wanneer die effectief wordt aangesproken. “Die facturatie op basis van verbruik levert doorgaans mooie TCO-voordelen op”, stelt Tan vast.

Hoe een IaaS-oplossing eruit ziet, hangt af van klant tot klant. Lenovo ondersteunt zijn hele serverportfolio, tot GPU-servers en watergekoelde Neptune-installaties toe.

DaaS: werkplek op maat

Aan de andere kant van het spectrum biedt Lenovo endpoints en omkadering aan, opnieuw als dienst. “Voor dergelijke toestellen is het niet echt mogelijk om op basis van verbruik te factureren”, legt Tan uit. “Daarom bieden we eerder een volledige dienstverlening. We zien waar ene klant naartoe wil, en wat de pijnpunten zijn, voor de hele levenscyclus van de hardware.”

Dat betekent concreet dat Lenovo de volledige werkplek van werknemers in een organisatie kan inrichten, inclusief randapparatuur zoals schermen. “Ook outsourcing is mogelijk”, vervolgt Tan. “Zo kan Lenovo de servicedesk overnemen of de beveiliging voor zijn rekening nemen. We spelen de rol die de klant wil.”

Partners en diensten

Tussen bureau en datacenter zitten de softwarediensten. “Lenovo werkt bijvoorbeeld samen met Veeam voor back-ups, en met VMware, Microsoft, Nutanix, Red Hat en SAP voor hybride cloud.” Wat beveiliging betreft, heeft Lenovo een heel ecosysteem van partners geconsolideerd en gecombineerd met eigen kunnen onder de noemer ThinkShield.

lees ook

Lenovo als beveiligingsspecialist: het wat en waarom van ThinkShield

Lenovo is niet de enige laptop- en serverspecialist die zich liefst profileert als een aanbieder van totaaloplossingen. Die aanpak alleen volstaat dus niet als onderscheidend kenmerk. Tan merkt op dat Lenovo er een flexibele aanpak op nahoudt. “Omdat we verbruik meten, betaal je enkel de service fee indien je niets verbruikt in je datacenter. Die aanpak is uniek.”

Modulair

“Verder werken we heel modulair”, Gaat Tan verder. “We zitten steeds samen met de klant en bakken alleen de diensten in die echt nodig zijn, zodat oplossingen aan de behoeften voldoen zonder er over te gaan.”

Lenovo kan zo de totale IT-omgeving van een klant voor z’n rekening nemen. Volgens Tan zijn er effectief klanten die zo’n totaalaanbod afnemen. “Doorgaans hebben die klanten dan één van de twee oplossingen lopen”, weet hij. “Hetzij IaaS, het zij DaaS. Ze zijn dan tevreden en kijken naar de synergie die de totaaloplossing kan bieden.”


Dit redactionele artikel kwam tot stand in samenwerking met ITdaily-partner Lenovo.