IT & RPA: liefde op het tweede gezicht

robotic process automation rpa

Digitalisering en digitale transformatie zijn al wat tegenwoordig de klok slaat. En terecht. De digitalisering heeft namelijk een bepalende impact op de toekomst en zelfs op het overleven van elke organisatie. Toch lijkt het voor veel organisaties moeilijk om een duidelijke digitale strategie te volgen en een versnelling hoger te schakelen.

IT-departementen worstelen met de integratie van nieuwe technologieën en verliezen kostbare tijd door de mengelmoes van systemen en banale bedrijfsprocessen. Medewerkers zien zich hierdoor verplicht om nog steeds heel wat repetitieve en tijdrovende taken manueel uit te voeren waardoor ze geen meerwaarde kunnen creëren voor de zaak en de eindgebruiker. Tegelijkertijd stelt die laatste steeds meer eisen: meer data, betere reporting en gepersonaliseerde service. Een strategie bepalen die een antwoord biedt op huidige en toekomstige uitdagingen is een terechte bron van bezorgdheid en twijfel.

Harmonieus IT-landschap

In de zoektocht naar een geïntegreerd en harmonieus IT-landschap, kijken IT-departementen naar allesomvattende ERP-systemen als SAP, Microsoft Dynamics en Oracle EBS. Bij de implementatie van deze systemen blijkt echter steeds weer dat de afstemming op specifieke behoeften van een organisatie moeilijk te realiseren of zeer duur is. Bovendien is het systematisch vervangen van bestaande applicaties een risicovol proces dat jaren in beslag kan nemen.

Snelle innovaties en integraties realiseren, zonder zwaar in te hakken op de bestaande IT-middelen en infrastructuur, kan echter simpel door middel van databots. Databots zijn virtuele assistenten die op basis van gedefinieerde regels repetitieve taken zoals klantenregistratie of facturatie overnemen en een brug kunnen slaan tussen oude en nieuwe systemen en toepassingen. Deze toepassing van databots is beter gekend onder de noemer Robotic Process Automation (RPA).

RPA: Dat is toch de Duct-tape van IT?

Nee, RPA is geen nieuwe technologie, maar wordt vandaag nog al te vaak door IT-professionals aanzien als een tijdelijke noodoplossing in plaats van een volwaardige tool.

RPA wordt nog al te vaak door IT-professionals aanzien als een tijdelijke noodoplossing.

Gelukkig evolueren de inzichten en het imago van deze digitale assistenten snel en is het voor veel IT-teams liefde op het tweede gezicht. Volgens Gartner is RPA het snelst groeiende segment van enterprisesoftware met een omzetgroei van 63% in 2018[1]. Ook Mike Hobey, Vice President and General Manager van IBM Automation Europe, houdt een warm pleidooi voor RPA en eind vorig jaar nog maakte SAP zijn intrede in deze markt, met het verwerven van de Franse RPA niche-speler Contextor.

Troef voor digitale strategie

De verschuivende perceptie over RPA en databots heeft de technologie volledig te danken aan een aantal belangrijke troeven die de digitale strategie ondersteunen. Zo zijn de implementatiekosten van databots laag, kunnen databots menselijke handelingen nabootsen en zijn ze in staat legacysystemen snel en eenvoudig te automatiseren en integreren om zo eerdere investeringen maximaal te doen renderen. Bovendien laten ze ook toe om nieuwe applicaties vlot te integreren in de bestaande architectuur. Dit alles zonder tijdrovende administratie zoals Business Requirement Statements, Systems Requirements Statements, Change Requests, enzovoort.

Databots zijn daarnaast in staat om een massa aan consistente data te produceren en te ontsluiten. De mogelijkheden van AI en Machine Learning worden zo op een laagdrempelige manier toegankelijk. Ten slotte kunnen databots niet enkel ingezet worden voor taken zoals klantenregistratie of facturatie, maar ook voor operationele IT-processen zoals regressietesten en dataconversie.

Efficiënter werk

Steeds meer IT-teams sluiten databots dus in de armen. En hoewel RPA zeker geen magische oplossing is die voor elke IT-uitdaging een kant en klare oplossing biedt, verdient het wel een prominentere plaats in de toolset. Door databots in te zetten op repetitieve, stabiele en regelgedreven processen waarvan de data reeds gestructureerd zijn, openen ze nieuwe mogelijkheden om efficiënter te werken en de drang naar End User Computing en Shadow-IT te beperken. Heel wat verwachtingen van de business die momenteel onbeantwoord blijven door een gebrek aan tijd en middelen kunnen zo alsnog opgepakt worden. Dit verlicht de druk op IT, creëert een positief imago en stelt de organisatie in staat om mee op de kar van digitale transformatie te springen.

Dit is een ingezonden bijdrage van Johan Van den Bulck, CEO van Teroco. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.