Aan uitdagingen geen gebrek het voorbije jaar, zowel in het dagelijkse leven als op business vlak. Een lichtpunt voor wie actief is binnen de sector van IT en technologie: de pandemie heeft initiatieven rond digitale transformatie een aanzienlijke boost gegeven.
Door de snelle veranderingen en de grote onzekerheid staat digitale transformatie plots bovenaan op de management agenda, de bedrijfscultuur volgt en de tijd is rijp voor echte verandering.
De snelle overgang naar telewerk tijdens de pandemie was dan misschien de meest zichtbare verandering, het was zeker niet het enige focuspunt. Het afgelopen jaar hebben we met CTG klantenorganisaties geholpen om niet alleen hun cultuur en processen te transformeren, maar ook hun business zelf. Zoals zoveel bedrijven overal ter wereld stellen onze klanten zich de vraag “wat gaat er morgen gebeuren?” en zijn ze getuige van een nieuwe manier van werken en een versnelling in de business.
CTG heeft recent onderzoek gedaan bij meer dan 750 beslissingsmakers wereldwijd. Het resultaat is te lezen in een white paper die een boeiende kijk brengt op de business drivers van de toekomst. Vanuit mijn perspectief was de grootste les die ik eruit kon trekken dat digitale transformatie over zoveel meer gaat dan alleen het digitale.
Snellere digitale transformatie
Onze verwachting was dat het onderzoek zou bevestigen dat covid-19 de drijvende kracht was achter de transformatie. Toch zijn we zeer verbaasd van de impact: 72 procent van de ondervraagde organisaties geeft aan dat ze hun digitale transformatieplannen het afgelopen jaar versneld hebben. Daarvoor zijn er verschillende redenen: de zoektocht naar een hogere businessperformantie, meer klantgerichtheid, of de ambitie om beslissingen nog meer te nemen op basis van data. Dat toekomstgericht denken was precies het soort strategische verandering dat CTG toejuicht. Door werknemers in de hele onderneming te voorzien van betere data en de mogelijkheid te bieden om er echte inzichten uit te halen, kan je de business de komende jaren aanzienlijk versnellen.
72 procent van de ondervraagde organisaties geeft aan dat ze hun digitale transformatieplannen het afgelopen jaar versneld hebben.
Filip Gydé, President en Chief Executive Officer CTG
Toch zagen we ook meteen waar de rode vlag te vinden was: 85 procent van de ondervraagden denkt dat het dit jaar moeilijker zal worden om de digitale transformatie te realiseren en de businessobjectieven te behalen. De reden hiervoor is onduidelijk. Misschien laten de versnelde investeringen in 2020 zich voelen, of misschien gebeurden die investeringen in domeinen die niet echt strategisch zijn voor de onderneming. Wat de reden ook is, het is hoe dan ook een verouderde visie om te denken dat digitale transformatie een afgebakend gebeuren is. Net als bij de agile manier van werken die CTG hanteert om klanten te helpen op het vlak van digitale transformatie, is er bij een verandering die zo ingrijpend is als deze ook een ander cultureel engagement nodig, met meer samenwerking; het is een iteratief en constant evoluerend proces.
Digitale transformatie is businesstransformatie
Ondanks hun politieke, economische, sociale en technologische verschillen zijn respondenten uit de VS, de UK en West-Europa het over één ding eens: digitale transformatie betekent businesstransformatie. CTG helpt bedrijven al tientallen jaren om bedrijfssilo’s te doorbreken door IT te koppelen aan bredere bedrijfsinitiatieven. Maar het is duidelijk dat de bedrijfsresultaten de behoefte aan organisatorische transformatie aanwakkeren.
Analytics-projecten gaan over het gemakkelijker beschikbaar maken van data en deze te presenteren op een manier die geïnformeerde beslissingen ondersteunt. DevOps-transformaties veranderen de manier waarop ontwikkelaars zich organiseren en resultaat behalen. Platformen voor contactcentertechnologie maken toegang op afstand via de cloud mogelijk, terwijl ze tegelijk de manier waarop mensen werken, ingrijpend veranderen.
Veranderingscultuur
Een succesvolle digitale transformatie vereist een enorme culturele verschuiving binnen organisaties en dat blijkt tot op vandaag voor de respondenten een zeer grote uitdaging te zijn. Zeker binnen de gezondheidszorg en de overheid vormt de cultuur een mogelijk struikelblok. Veranderingen op grote schaal in goede banen leiden is moeilijk. Uit het onderzoek blijkt dat probleemoplossing, verticale kennis en communicatievaardigheden even belangrijk zijn geworden als technische kennis.
Bijblijven is in een snel veranderende wereld de belangrijkste factor richting succes.
Filip Gydé, President en Chief Executive Officer CTG
Die les van verandering hebben we ook zelf geleerd door de strategische evolutie binnen onze eigen organisatie. We maakten een prioriteit van communicatie en change management om ons ervan te vergewissen dat niemand achterbleef tijdens het veranderingstraject. Het resultaat daarvan is dat onze teams zeer goed begrijpen dat er voor het helpen van klanten bij het behalen van goede bedrijfsresultaten een reeks vaardigheden nodig zijn bovenop de technische kennis waarop we ons merk hebben gebouwd.
De respondenten zijn duidelijk: bijblijven is in een snel veranderende wereld de belangrijkste factor richting succes. Voor het seniormanagement is bovendien een kritieke rol weggelegd. Ze moeten ervoor zorgen dat transformatieprojecten slagen en ondersteund worden door uitgebreide change management-programma’s.
De snelheid in verandering en transformatie waarmee organisaties vandaag te maken krijgen, is ongezien. Partners zoals CTG hebben nood aan een nieuwe aanpak: we moeten lessen trekken uit het verleden, maar ons tegelijk focussen op een dynamische toekomst. Wanneer we naar onze survey kijken en tegelijk ook vooruitkijken, dan doen we dit vol vertrouwen. De reis van onze klanten gaat niet altijd over rozen, maar met de juiste begeleiding, een goede strategie, de ondersteuning van een gecoördineerd team en de juiste technische expertise kunnen zij die reis met succes afleggen.
Dit is een aangeleverde commerciële bijdrage door Filip Gydé, President en Chief Executive Officer CTG.