De impact van AI zal niets of niemand onberoerd laten. We blikken met Cloudflare vooruit op de belangrijkste IT-trends van 2025: AI is niet verrassend een vaak terugkerend onderwerp.
AI domineert alle IT-trendslijstjes voor 2025. Ook in Cloudflares vooruitblik op het nieuwe jaar is AI de rode draad. Cloudflare kijkt optimistisch naar hoe AI de gebruikservaring en softwareontwikkeling zal transformeren, maar waarschuwt tegelijkertijd voor de implicaties op computing, beveiliging en netwerken. We bespreken met Christian Reilly, Field CTO van Cloudflare voor de EMEA-regio, welke veranderingen ons te wachten staan.
Wie niet sterk is, moet slim zijn
De ontwikkeling, training en inferentie van AI vereist de meest krachtige chips. AI-bedrijven zoals OpenAI en Meta investeren miljarden dollars in infrastructuur om hun modellen draaiende te houden. Zo kan het volgens Cloudflare niet blijven duren. Het bedrijf ijvert voor een paradigmatische shift in computing die niet draait om brute kracht in de cloud, maar om rekenkracht zo dicht mogelijk te plaatsen waar het een impact heeft.
Reilly legt uit. “Training van huidige (Gen)AI-modellen vereist high-performance en high-density computing. De schaal die hiervoor nodig is, is vaak enkel mogelijkheid in de cloud. Inferentie gebeurt halverwege het netwerk en de cloud. Nieuwe AI-toepassingen die gevoelig zijn voor latency, hebben meer baat bij inferentie die zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker gebeurt. Een goed voorbeeld zijn zelfrijdende wagens, die in een ogenblik moeten kunnen beslissen. Dan heb je meer aan kleinere modellen die op maat gemaakt zijn voor specifieke toepassingen en distributed computers die binnen die specifieke context opereren”.
Tweesnijdend zwaard
AI doet ons niet alleen nadenken over hoe we rekenkracht verdelen, maar ook beveiliging gaat op de schop. Reilly noemt AI een ‘tweesnijdend zwaard’. “Bij introductie van nieuwe technologieën wordt er altijd een afweging van de voor- en nadelen gemaakt”, zegt hij. “Dit is een algemene vertrouwenskwestie en niet eigen aan AI. We gebruiken AI al voor goede doeleinden binnen beveiliging, om gedrag en patronen te analyseren. Maar aanvallers zullen evengoed slimmer worden”.
AI is een tweesnijdend zwaard voor beveiliging. Verdedigers worden slimmer, maar aanvallers ook.
Christian Reilly, Field CTO EMEA Cloudflare
Een punt van zorg voor Cloudflare is de mogelijke verspreiding van disinformatie en hoe dit de accuraatheid en integriteit van AI-modellen kan aantasten. Data van slechte kwaliteit maken van AI letterlijk een ‘vergiftigd geschenk’, waarschuwt Reilly. Als gebruikers mogen we onze kritische geest niet verliezen.
“We moeten niet alleen controleren wat er in de modellen gaat, in termen van de validiteit van de brongegevens, maar ook wat er uitkomt. Antwoorden van AI-systemen verifiëren is cruciaal om de kwaliteit en betrouwbaarheid van data te garanderen. Het lijkt soms alsof je met een mens praat, en mensen maken fouten. Met agentic AI wordt deze evolutie nog ingewikkelder, want nu gaan systemen autonome acties uitvoeren in andere systemen. Ieder bedrijf zal een grens voor ‘aanvaardbaar gebruik’ moeten trekken: als de betrouwbaarheid van een systeem te laag is, vraag je dan goed af of je het wel moet gebruiken”, zegt Reilly.
Veerkracht
Om klaar te zijn voor de beveiligingsuitdagingen van morgen, is het volgens Cloudflare van belang dat bedrijven voldoende veerkracht inbouwen. Reilly doelt hiermee op de gevaren van vendor lock-in, wanneer je té afhankelijk bent van een bepaalde leverancier. “Het cliché zegt dat je moet spreiden over drie à vijf vendoren”.
“Iedere organisatie heeft technologie die de business verbetert. Het is niet altijd wenselijk om op één vendor te consolideren”, verduidelijkt Reilly zijn punt. “Er is geen enkele vendor die alles kan bieden. Iedere platform is anders. Veerkracht helpt je om blinde vlekken in je beveiliging te ontdekken en je core needs te bepalen”.
Kan je dan ook té veel vendoren hebben? “Een te gefragmenteerd beveiligingslandschap is natuurlijk ook niet goed. Het is niet per sé een kwestie van te evolueren richting meer vendoren, maar richting vendoren die een bredere scope hebben. De beveiliging moet zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker, applicaties en data geplaatst worden”, antwoord Reilly op die vraag.
Het is niet altijd wenselijk om op één vendor te consolideren, maar een te gefragmenteerde beveiliging is ook niet goed. Beveiliging moet dicht bij de eindgebruiker, applicaties en data geplaatst worden.
Christian Reilly, Field CTO EMEA Cloudflare
De slagzin ‘Meer is niet altijd beter’ past Cloudflare graag ook toe op cybersecurityreguleringen. Met NIS2, Dora, de AI Act en andere kaders trekt EU vol de reguleringskaart om bedrijven te dwingen hun beveiliging de hoogste prioriteit te geven. Cloudflare vreest dat, ondanks lovenswaardige intenties, de regulering zijn doel mist en geen tastbare impact heeft op het verminderen van cyberbeveiligingen.
We vragen Reilly dat standpunt te verduidelijken. “De uitdaging van elke regulering ligt in hoe snel die zich aanpast aan nieuwe ontwikkelingen. Technologie evolueert snel. De focus ligt op hoe de risico’s van nieuwe technologieën te beheersen en in dat kader zullen we wellicht nog meer regulering zien. We zouden meer moeten focussen op hoe technologie voor goede doeleinden te gebruiken. AI-tools helpen om de redundantie te verbeteren en de weerbaarheid van organisaties te verhogen”.
Dezelfde taal
Hoewel we niet blind mogen zijn voor de mogelijke risico’s, kijken Reilly en Cloudflare met een optimistische blik naar hoe AI ons dagelijkse leven transformeert. “De grote vraag is: wat zal de impact zijn op de menselijke ervaring? Automatisering zal jobs veranderen of vervangen, maar ook nieuwe jobs creëren. Ik bekijk het pragmatisch: AI heeft een positieve impact op de productiviteit. Mensen zijn goed in kritisch denken en redeneren, wat hedendaagse LLM’s nog niet kunnen”.
“Onze manier van werken is de laatste decennia sterk veranderd. Technologie heeft werk gedemocratiseerd: Word heeft ooit de typmachine vervangen en het schrijven van brieven vereenvoudigd”, zegt Reilly met een vleugje nostalgie. “Sommige rollen zullen onvermijdelijk verder geautomatiseerd worden. Iedere dag zien we nieuwe modellen die beter zijn en de productiviteit verder verbeteren. Voor die verbeterde ervaring geef je wel persoonlijke data op. Er is nood aan kaders die bepalen welke data je bereid bent te geven en in welke context dat waardevol is”.
Reilly voorspelt een revolutie in softwareontwikkeling. “Mensen zijn goed in het begrijpen van processen en dataflows in complexe systemen. Tools zoals Copilot bieden unieke opportuniteiten om minder tijd te spenderen aan het coderen zelf en meer bezig te zijn met processen te begrijpen en die om te zetten naar code. We hoeven het wiel niet heruit te vinden, maar leren begrijpen hoe technologie productiviteit kan verbeteren en optimaliseren”.
“Pas op, om code te begrijpen en te debuggen, moet je het nog altijd wel leren. Foutloze code bestaat niet”, zegt Reilly, die niet akkoord gaat met de stelling van Jensen Huang dat coderen geen waardevolle vaardigheid meer is. “De dynamiek is wel veranderd”, besluit hij. “Vroeger moesten we de taal van computers leren spreken, nu hebben computers de taal van mensen leren spreken”.
Om code te begrijpen, moet je het nog altijd wel leren. Foutloze code bestaat niet.
Christian Reilly, Field CTO EMEA Cloudflare
Deze redactionele bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Cloudflare.