[ADV] Van Cloud tot Citizen Developers: hoe een CIO efficiëntie kan stimuleren

[Advertorial] De energiecrisis, de inflatie, problemen met de toeleveringsketen, het klimaat … De uitdagingen voor bedrijven stapelen zich op. Een toekomstgerichte strategie moet daardoor meer inhouden dan een groeiverhaal. Want hoe verzoen je die groei met de noodzaak om kosten te besparen? In een reeks van vijf artikels delen experts van Salesforce ideeën om als organisatie efficiënter te werken en meer te doen met minder middelen. In deel 4 overlopen hoe de CIO z’n steentje kan bijdragen.

Hoewel IT de voorbije jaren een steeds grotere rol is gaan invullen, blijft het voor de CIO met beperkte middelen een uitdaging om de innovatie in het bedrijf te ondersteunen en te versnellen. De noodzaak om meer te doen met evenveel of zelfs minder resources is daardoor wellicht het grootst binnen de ICT-omgeving. Gelukkig heeft de CIO wel veel potentieel om de efficiënte te verhogen en kosten te besparen. Hieronder overlopen we vier tips die voor elk bedrijf essentieel zijn:

1. Focus op de shift naar cloud en composable enterprise

Eigenlijk is het nooit echt efficiënt geweest om alles in eigen huis te willen bouwen. En het is ook al geruime tijd niet meer nodig om alles in huis te hebben. Als basis van een goed werkend IT-landschap kan cloud computing veel nood aan handen en kennis oplossen. In een ideale wereld kan ieder bedrijf zich maximaal met z’n eigen business bezighouden. Het operationeel houden van systemen of het bouwen en patchen van software hoort daar niet bij.

Intussen wordt het IT-landschap ook steeds complexer en zijn nieuwe technologieën aan een snelle opmars bezig. Denk aan toepassingen met Artificiële Intelligentie (AI) of Big Data. Dankzij de cloud beschik je over een solide basis om snel te innoveren en de IT-omgeving te vereenvoudigen. In plaats van een gigantische architectuur te bouwen die kan instorten als één blokje onderuit wordt gehaald, geef je beter de voorkeur aan een modulaire manier van werken. Een ‘Composable Enterprise’ is een onderneming waarin het mogelijk is om binnen de verschillende domeinen flexibel technologie op of af te schakelen. Fail fast, scale fast, change fast …

Een bijkomend voordeel van de cloud is dat je kunt samenwerken met grote vendoren (Microsoft, Amazon, Google, etc.) die zelf voor een stuk de verantwoordelijkheid dragen om oplossingen te laten integreren. Het nieuwe Salesforce Genie-platform werkt voor de uitwisseling van data bijvoorbeeld naadloos samen met Snowflake. En voor de integratie van AI heeft Salesforce een partnership met Amazon, waardoor klanten alle vrijheid hebben om te kiezen welke AI-technologie ze gebruiken.

2. Neem veelzijdige profielen aan en stimuleer leren

Technologie is er in overvloed, maar de grootste uitdaging zit in het vinden van kennis en skills. Omdat de meeste oplossingen vijf jaar geleden nog niet eens bestonden, is het bijna onmogelijk om de juiste ervaring op de arbeidsmarkt te vinden. Zoek dus niet alleen naar mensen op basis van wat ze al weten, maar ook op basis van wat ze nog kunnen leren. Natuurlijk zal je altijd specialisten nodig hebben, maar het is minstens zo belangrijk om te kunnen rekenen op medewerkers die wendbaar zijn, zich snel in materie kunnen inwerken en vlot naar een nieuw project kunnen doorschakelen.

Natuurlijk moet je deze medewerkers ook de handvatten geven om zich bij te scholen. Niet door middel van stoffige cursussen, maar met een platform dat leren aangenaam maakt en waar ze op vrije momenten gemakkelijk terechtkunnen. Bij Salesforce spelen we daarop in met Trailhead.

3. Zorg dat je kunt terugvallen op Citizen Developers

Iedere organisatie heeft eigen processen waarmee ze het verschil maken tegenover de concurrentie. Daarom moeten er nog steeds dingen intern gebouwd worden. Andermaal zijn er niet genoeg profielen op de markt om dit te ondersteunen en dus is het belangrijk dat andere mensen in het bedrijf hiervoor kunnen zorgen, zogenaamde Citizen Developers. Dit zijn medewerkers die op de grens tussen business en IT staan, maar niet per se veel kaas hebben gegeten van programmeertaal en coderen. Dankzij hun kennis van de bedrijfsnoden zijn ze ideaal geplaatst om met een point & click-oplossing processen te definiëren en datastructuren op te zetten.

Innovatie kan je niet forceren. Door een transparante cultuur uit te bouwen en falen toe te laten, zullen meer mensen gemotiveerd zijn om te experimenteren. IT blijft uiteraard wel belangrijk in het kader van goedkeuring en governance. Enerzijds om te vermijden dat er een wildgroei aan oplossingen zou ontstaan, maar ook om te waken over aspecten zoals GDPR of cybersecurity.

4. Voorzie een platform dat samenwerking stimuleert

Tot slot draait iedere organisatie zelfs in dit digitale tijdperk nog altijd rond mensen. Sterker nog, als bedrijven vroeger locatiegericht werkten, staan sinds corona de mensen meer dan ooit centraal. Waar ze zich ook bevinden, ze moeten kunnen connecteren met een digitaal hoofdkwartier dat de interactie met andere mensen en processen in de organisatie ondersteunt. Bij Salesforce hebben we om deze reden bijvoorbeeld Slack overgenomen.

Kortom, technologie maakt het mogelijk om snel te schakelen en IT dichter bij de business te brengen. De combinatie van oplossingen zorgt voor automatisering en intelligentie die organisaties future-proof maken. Zo kunnen ze efficiënter worden en proactief op nieuwe trends of uitdagingen inspelen zonder dat daarvoor veel extra middelen of kennis nodig zijn.


Dit is een ingezonden commerciële bijdrage van Salesforce. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home