ICT in België: AXS Guard levert op en top Belgische beveiliging

axs guard

AXS Guard houdt zich al dertig jaar vlot staande tegen de grote, Amerikaanse spelers. Het bedrijf is trots op zijn Belgisch karakter: “Beveiliging is complex, het maakt het eenvoudiger voor de klant als je zijn taal spreekt”.

Aan keuze geen gebrek als je een beveiligingsleverancier zoekt. Het in Mechelen gevestigde AXS Guard verdedigt al meer dan dertig jaar lang met verve de Belgische eer tegen de globale marktleiders genre Palo Alto, Fortinet en Trend Micro. In een wereld die steeds internationaler wordt, wil AXS Guard zich net met een lokale focus onderscheiden.

Hoe houdt AXS Guard zich staande tegen de internationale grootspelers? Wat heeft het als lokale beveiligingsspecialist te bieden? En welke uitdagingen brengt dit met zich mee? Alex Ongena, oprichter en zaakvoerder, getuigt over het leven als Belgische speler in de beveiligingsmarkt.

Honderd procent Belgisch

“Wij maken uw beveiliging in België”: je zal Ongena niet snel zien pronken in een reclamespot zoals een welgekende, mediagenieke keukenbouwer, maar diens leuze zou wel perfect van toepassing kunnen zijn op AXS Guard. Ongena gaat er prat op dat het bedrijf alles doet vanuit België, van de klantendienst tot hardware en datacenters. “Onze technologie wordt volledig in België ontwikkeld. Alle data van klanten blijven eveneens hier”.

lees ook

AXS Guard stopt tien miljoen aanvallen per dag: “Kmo’s denken nog steeds dat zij niet interessant zijn voor cybercriminelen”

AXS Guard startte ongeveer dertig jaar geleden als hardwarespecialist in gateway security. “Dit staat bekend als de firewall, maar we bieden brede connectiviteitsoplossingen”, zegt Ongena. “Het regelen van toegang voor ‘onbekende partijen’ en gateway-beveiliging zijn enkele zaken waar we al dertig jaar oplossingen voor ontwikkelen. Gaandeweg is dat verder uitgebreid naar onder andere endpoint security, allemaal vanuit België”.

In dertig jaar tijd is beveiliging sterk veranderd en dat is AXS Guard niet ontgaan. Zeven jaar geleden sprong het bedrijf ook op de cloud- en serviceskar. Ongena: “Cybersecurity wordt alsmaar complexer, en eindelijk ook au serieux genomen. Het bewustzijn groeit, maar kmo’s hebben zelden de financiële slagkracht of het personeel om alles zelf te installeren en onderhouden. Daarom zijn we geëvolueerd van hardwareleverancier naar dienstenverlener”.

Focus op de middenmoot

Die aanpak heeft tot heden minstens 1.500 bedrijven overtuigd van AXS Guard, waarvan ‘ongeveer tachtig procent Belgische klanten’, zegt Ongena. AXS Guard biedt oplossingen voor bedrijven van verschillende grootordes, maar strijdt met evenveel trots voor de kmo.

“Cybersecurity is van toepassing op alle bedrijven. Onze oplossingen zijn niet marktspecifiek gebouwd, maar onze doelgroep zijn voornamelijk alle bedrijven met pakweg vijf tot 2.500 werknemers. Het is net deze groep die nood heeft aan meer cybermaturiteit. Grote bedrijven hebben meer middelen en diensten. De ‘middenmoot’ heeft het moeilijker”, legt Ongena uit.

AXS Guard heeft een vaste werkwijze, die afhankelijk van de grootte van het interne IT-team met of zonder tussenpartner wordt uitgevoerd. “We starten met een GAP-analyse om te bekijken wat er al is en welke stappen nodig zijn om te verbeteren. Daarbij volgen we de Belgische standaarden. Dan pas volgt de implementatie, maar nog belangrijker is het beheer en monitoring. Onze SOC-dienst, ook beheerd vanuit België, staat 24/7 klaar om te reageren op incidenten. We ontzorgen de klant van A tot Z”.

Grote bedrijven hebben meer middelen en diensten. De ‘middenmoot’ heeft het moeilijker.

Alex Ongena, CEO AXS Guard

Innovatie in eenvoud

AXS Guard wil zich als lokale speler op verschillende manieren onderscheiden van de buitenlandse concurrentie. “Klanten weten dat ze altijd bij ons terecht kunnen. Wij pakken de telefoon op en antwoorden onmiddellijk met een specialist ter plaatse. Voor ons bestaan er geen ‘niveaus’. Daarnaast bedienen we klanten in hun taal. Security is complex, het is moeilijk om al het jargon in een andere taal te begrijpen”.

Wat maakt AXS Guard nog anders? Ongena noemt twee woorden die voor velen misschien haaks op elkaar staan: innovatie en eenvoud. “Dat we al dertig jaar overleven, komt mede omdat we zeer innovatief zijn. Ik blijf zelf gefascineerd over hoe technologie evolueert en ik motiveer mijn personeel om dat ook te blijven. Bij andere bedrijven is beveiliging meer een business geworden. Omzet is niet onbelangrijk, maar ik hou meer van innovatie dan van winst”.

De schoonheid van innovatie zit voor Ongena net in eenvoud. “Het is vandaag al zo complex voor kmo’s. We denken altijd na hoe we complexe problemen op de meest eenvoudige manier kunnen oplossen. Een focus op eenvoud zit in ons DNA en dat maakt ons net een beetje anders”.

Tweerichtingsverkeer

De klant heeft bij AXS Guard ook iets in de pap te brokken. Ongena: “Ze worden bij ons niet in een harnas geduwd. Amerikaanse spelers hebben de gewoonte om te bepalen hoe het moet en drempels op te leggen. Als er iets fout gaat, moet de klant een ticketje aanmaken en duurt het soms dagen voor er een reactie komt”.

“Wij geloven meer in een hybride vorm van samenwerking tussen klant en leverancier. Bedrijven haten het als ze te afhankelijk zijn van hun leverancier. Daarom voorzien we opleidingen voor bedrijven die dat willen en geven we ruimte om problemen zelf aan te pakken. We kunnen dit zo aanpakken omdat we onze producten zelf ontwerpen. Maar we houden wel een oogje in het zeil en bieden een oplossing als de klant met een probleem zit”.

Ondanks de goede verstandhouding met klanten, is het voor AXS Guard niet altijd eenvoudig om zich als kleine speler staande te houden tegen de grote vissen. “De grootste uitdaging zit voor ons in gevonden worden. De grote spelers besteden veel geld aan marketing en dat maakt het moeilijk om als Belgisch bedrijf in het daglicht te komen. Wij passen de gekende truken ook toe, maar hebben natuurlijk niet dezelfde middelen”.

Bedrijven haten het als ze te afhankelijk zijn van hun leverancier.

Alex Ongena, AXS Guard

Bescheiden internationale ambities

Het heeft meer dan 25 jaar geduurd vooraleer AXS Guard zijn eerste stappen over de grens gezet heeft. In 2023 werd het eerste kantoor buiten België geopend in Nederland. “Onze partners komen stilaan op dreef. Zo kunnen we een methodologie uittesten om de scope te verbreden”, aldus Ongena.

“Het is een bewuste keuze om dat nu te doen, want soevereiniteit steekt overal in Europa de kop op. Maar eigenlijk zou je al kunnen zeggen dat onze oplossingen wereldwijd staan. Klanten die internationaal actief zijn, nemen onze oplossingen mee naar het buitenland.”.

Toch houdt AXS Guard de voeten op de grond en de blik op de eigen markt gericht. Ongena: “In België is er ook nog heel veel werk te doen, dus we hoeven het niet altijd ver te gaan zoeken. NIS2 is misschien een doodgeklopt onderwerp, maar het zet bedrijven wel in gang. Dus we blijven ook lokaal investeren in sales en engineering”.

Tsunami van AI

Wanneer we Ongena tenslotte vragen naar wat voor hem de technologie van de toekomst is, krijgen we een weinig verrassend antwoord. “AI is een gamechanger op alle vlakken. Als ik jullie lezers één raad mag geven: onderschat de impact niet. Wie er nog niet mee bezig is, zal overvleugeld worden door de concurrentie. Dit vereist een cultuurwijziging die je moet doorduwen door goede voorbeelden te geven van hoe werknemers het kunnen gebruiken”.

“Ik denk dat het belangrijk is om te tonen hoe mensen AI juist kunnen gebruiken voor hun job. Mensen worden bang gemaakt, maar dat is niet terecht. Gebruik AI waar het goed in is zodat mensen kunnen doen waar zij goed in zijn, zoals out-of-the-box denken en creatief zijn”, besluit Ongena.

In de reeks ‘ICT in België’ focussen we op lokale, Belgische spelers in de sector. Wil je nog meer Belgische specialisten ontdekken? Hier vind je alle interviews uit de reeks terug.