World Quality Report 2020-21: hoe kwaliteit binnen IT een kritieke succesfactor blijft

Voor de twaalfde keer brengen Capgemini en Micro Focus het World Quality Report uit. Daarin zien we aanhoudende trends bevestigd, maar wordt ook de impact van Covid-19 zichtbaar.

Het twaalfde World Quality Report van Capgemini en Micro Focus illustreert dat bestaande trends binnen de kwaliteitscontrole van IT relevant blijven. De verschuiving naar agile en DevOps zet zich onverminderd voort en ook testautomatisering wint aan belang. Bedrijven proberen langzaam maar zeker om kwaliteitscontrole in te bouwen op alle niveaus van de organisatie. Dat lukt aardig, al geeft het gros van de bedrijven aan dat zeker automatisering nog niet op het gehoopte niveau zit. Daar staat tegenover dat 69 procent van de organisaties zegt hun kwaliteitsdoelen te halen: een bemoedigend cijfer.

Covid-19 en QA

De impact van Covid-19 is niet weg te denken uit het rapport. De impact op kwaliteitscontrole was groot, aangezien IT-teams plots meer werk moesten verzetten met minder middelen. Ook binnen IT zelf heeft de verschuiving naar telewerk zich laten voelen.

Het rapport toont duidelijk aan dat organisaties die al voor de pandemie aan een digitale transformatie startten, de beste kaarten hadden bij het begin van de uitbraak. Een legacy-aanpak werd afgestraft, niet alleen omdat software afleveren moeilijk bleek maar ook omdat kwaliteitscontrole en automatisering nog niet goed zaten ingebakken.

In het onderstaande volledige rapport ontdek je wat de verwachtingen van moderne kwaliteitscontrole zijn en hoe je eraan tegemoet kan komen. Het rapport schijn een licht op de belangrijkste trends en pijnpunten en toont hoe QA een alsmaar meer betrokken onderdeel van de organisatie wordt.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home