Review: Ulefone Gemini – Chinese import smartphone

Chinese merken krijgen steeds meer voet aan de grond in Europa. Huawei (en dochteronderneming Honor) verkopen inmiddels forse aantallen, wat gezien de prijs/kwaliteit makkelijk te verklaren is, en ook vinden de toestellen van OnePlus hun weg steeds vaker naar de veeleisende consument. In China zelf is het vooral Xiaomi die het grootste deel van de markt voor zich claimt; dit bedrijf durft de uitbreiding naar Amerika en Europa nog niet echt aan. Maar kleinere concurrenten dienen zich inmiddels wel aan, zoals Ulefone, die met de Gemini een erg goedkoop doch degelijk toestel presenteert.

Uiterlijk & bouwkwaliteit

Op zich ziet de Ulefone Gemini er niet heel erg opvallend uit tussen het aanbod van 5,2-inch en 5,5-inch Android-smartphones. Het toestel heeft geen ‘bezel-less’ (randloos) design, geen ‘curved screen’ en is niet superdun. Maar het dertien-in-een-dozijn uiterlijk kunnen we Ulefone niet kwalijk nemen als je bedenkt dat de bouwkwaliteit ronduit hoogwaardig is, de functionaliteit niets te wensen overlaat en het prijskaartje dusdanig laag ligt dat je je aanvankelijk afvraagt of je het wel goed leest: 135 euro.

Wie een oog dichtknijpt zou de Ulefone Gemini kunnen verwarren met de iPhone 7 Plus. Het is vooral de rechthoekige vingerafdrukscanner die verraadt dat het hier niet om Apple gaat. De achterzijde van het toestel is van een degelijk, grijs/paars plastic dat chique oogt en degelijk is uitgevoerd. Twee geribbelde banden aan de boven- en onderzijde verraden waar de antennes van dit toestel zich bevinden, en verder zien we twee camera’s en een duotone flitser naast het bescheiden logo. In de linkerrand van het toestel verder de verplichte volumetoetsen en een aan/uit-toets. Dat is nogal een ongebruikelijke plaatsing, want meestal treffen we deze toets in de rechterrand aan; hier vinden we juist een sluitertoets voor de camera terug. Dit zorgt er aanvankelijk voor dat we geregeld op het camerascherm terecht komen in plaats van dat we het toestel in standby zetten. Het toestel voelt lekker in de hand aan, wat komt door het veelvuldig gebruik van metaal. Dit maakt het toestel een stuk duurzamer en degelijker dan zijn prijsconcurrenten.

De Gemini heeft nog geen USB-C, maar ondersteunt wel Fastcharge via de micro-USB-aansluiting onderaan het toestel. En wie weinig trek heeft te investeren in een bluetooth koptelefoon zal blij zijn met de 3,5mm-koptelefoonaansluiting in de bovenrand. De Ulefone Gemini is sowieso praktisch, want de SIM-tray is op twee manieren te gebruiken: of je plaatst een nano-SIM en een micro-SD-kaartje, óf je vervangt deze laatste door een micro-SIM voor dual-SIM-functionaliteit. Handig voor wie zo nu en dan op vakantie gaat en een tweede SIM wil gebruiken.

Ulefone is ook niet krenterig als het op accessoires aankomt: in de doos treffen we een glazen screenprotector aan, een doorzichtig rubber hoesje, een ring die je op de achterzijde van het toestel kunt plakken voor meer grip, en uiteraard een lader en micro-USB-kabel.

Het Ulefone Gemini reviewexemplaar is beschikbaar gesteld door Gearbest.

Hardware & specificaties

De grote vraag is: wat krijg je nu eigenlijk voor 135 euro? Voor dit geld verwacht je een tergend traag toestel met klein scherm en zwaar verouderde specificaties, maar Ulefone maakt korte metten met deze verwachtingen. Goed, de gebruikte processor (een Mediatek MT6737T op 1,5 GHz) kan de concurrentie met de huidige high-end processoren die we in de Galaxy S8 en HTC 11 tegenkomen natuurlijk niet aan, maar wie geen zware apps draait op zijn smartphone of van plan is fanatiek te gamen, heeft weinig te klagen.

Sterker nog, we zijn onder de indruk: 3 GB aan intern geheugen en 32 GB opslag (uitbreidbaar via micro-SD), een 5,5-inch scherm met 1080p-resolutie, een vingerafdrukscanner, ondersteuning voor 4G+, dual-SIM, Android 6.0 (met een geplande upgrade naar Android 7.0), een 3250 mAh accu en maar liefst drie camera’s aan boord. Drie camera’s? Ja: Ulefone promoot dit toestel als ‘triple-camera phone’. Aan de voorzijde bevindt zich een 5-megapixel selfie camera, aan de achterzijde krijgt de 13-megapixel camera versterking van een tweede 5-megapixel camera, die voor leuke trucjes met scherptediepte zouden moeten zorgen. Qua specificaties hoeft de Ulefone Gemini zich dus nergens voor te schamen: menig midrange smartphone van rond de 300 tot 400 euro kan hier een voorbeeld aan nemen.

Gebruikservaring & software

Ulefone maakt gebruik van een eigen Android-schil die op zich prima functioneert en wat leuke extraatjes bevat, zoals thema’s en het kunnen verbergen van de navigatiebalk voor extra schermruimte. De schil laat verdere toeters en bellen links liggen en voelt daarom niet zwaarder aan dan Google’s eigen Home-launcher. Overigens geeft de Gemini geen enkel vorm van protest als je liever overschakelt op de standaard Google launcher; dat hebben we bij sommige merken wel anders gezien. Ulefone betaalt netjes licentiekosten aan Google, dus staan de Play Store en alle Google Apps netjes voorgeïnstalleerd op de telefoon.

Ulefone heeft speciale gestures toegevoegd aan Android waarmee je acties kunt uitvoeren, applicaties kunt starten of de telefoon kunt ontgrendelen door te tikken of vegen over het scherm. Niet noodzakelijk, maar toch leuk als extraatje voor wie graag met dit soort features speelt.

Taalpuristen kunnen overigens beter wegblijven bij Ulefone, want de Nederlandse vertalingen van menu’s en schermmeldingen zijn tenenkrommend slecht. Ondergetekende besloot na één dag van hilariteit over te schakelen op de Engelse interface, die gelukkig wel erg netjes vertaald is. Toch zijn dit de momenten waarop weer pijnlijk duidelijk wordt dat je met een klein Chinees bedrijf te doen hebt.

Scherm, geluid & camera

Hoewel dit toestel in de prijscategorie ‘budget’ valt, is er maar weinig af te dingen op het scherm. De trend bij high-end toestellen mag dan wel naar 4K neigen, er is simpelweg niets mis met dit 5,5-inch 1920×1080-scherm. Ulefone heeft geshopt bij Sharp en dit LTPS-paneel biedt mooie kleuren en een prima helderheid, waardoor het ook bij zonlicht goed leesbaar is. De automatische schermhelderheid wordt soms wat onsubtiel geregeld, maar dat is natuurlijk een software-issue en echt storend is het ook niet.

Minder blij zijn we met de camera. De 5-megapixel selfiecamera aan de voorzijde presteert naar verwachting en dankzij een ‘Beauty mode’ in de camera-app zien je Snapchat- en Instagram-kiekjes er prima uit, maar de dubbele camera aan de achterzijde is een beetje een wassenneus. In theorie kunnen de 13-megapixel en 5-megapixel camera hun sensorinformatie combineren voor een beter beeld met een enorme scherptediepte (‘bokeh’, hier SLR genoemd); een beetje zoals Apple met de dubbele camera van de iPhone 7 Plus op dit moment doet. Let wel: in theorie. Schakelen we in de camera-app de SLR-stand in, dan zien we In de praktijk geen verschil tussen foto’s waarbij je beide camera’s gebruikt en foto’s waarbij je de tweede camera stiekem afdekt. Ook is het resultaat niet erg overtuigend; je kunt wat dat betreft beter standaardfoto’s maken en er een Snapchat-filter overheen gooien. Helaas is ook de normale fotokwaliteit van dit toestel matig. Het is duidelijk dat je dit toestel niet moet kopen als fotografie van bovengemiddeld belang voor je is en we hadden liever gezien dat Ulefone de tweede camera achterwege had gelaten in ruil voor een iets krachtigere processor.

Wel moeten we Ulefone complimenteren voor de vingerafdruksensor: deze doet zijn werk verbluffend snel en accuraat, en doet niet onder voor de sensoren die we in de vorige generatie high-end smartphones aantroffen.

Accuduur

Het energiezuinige LTPS-paneel en de wat minder krachtige MediaTek-processor zorgen er in ieder geval voor dat deze Ulefone Gemini lang met zijn accu doet. Met de energiebesparende stand moet het prima mogelijk zijn om twee dagen op één lading te doen, wie zijn telefoon in normale stand intensief gebruikt zal nog steeds probleemloos de dag doorkomen. Dankzij ‘Fastcharge PE’ (onderdeel van de MediaTek-feature set) is de accu binnen een half uur tot 70 procent opgeladen.

Prestaties

Zoals reeds gezegd, de MediaTek MT6737T is geen hoogvlieger. Deze quadcore processor (1,5 GHz) is gekoppeld aan een eveneens onopvallende Mali T720 GPU. Prima voor dagelijkse taken, prima voor internetten en Facebooken, maar verwacht niet dat je met deze combinatie soepel kunt videobewerken of fatsoenlijke framerates haalt bij 3D-games. Aan de andere kant: dat kun je simpelweg niet verwachten van een toestel van 135 euro, dus we zien dit ook niet als een minpunt. Het is prettig dat Ulefone de processor gekoppeld heeft aan 3 GB geheugen, wat ons betreft de sweet spot voor low-end tot midrange telefoons.

Conclusie

Ben je op zoek naar een 5,5-inch Android-smartphone met high-end specificaties en de mogelijkheid tot 3D-gaming, dan ben je bij de Ulefone Gemini aan het verkeerde adres. Maar wees eerlijk: dat had je met een aanschafprijs van €135 ook zelf wel kunnen raden. Wat je wél krijgt voor dit geld is eigenlijk niets minder dan verbluffend: je krijgt een prettig ogende, degelijk aanvoelende smartphone met features die we normaliter alleen in het middensegment zien. Ondanks de ‘onbekende’ merknaam en de lage prijs zitten er eigenlijk geen haken en ogen aan dit toestel, al belooft Ulefone net iets teveel met zijn ‘triple camera’ uitspraak.

Wie prijs stelt op een goedkope smartphone met vingerafdruksensor en dual-SIM-functionaliteit, en kan leven met gemiddelde fotokwaliteit, kan deze Ulefone Gemini blindelings aanschaffen. Zelden zagen we een toestel waarbij de prijs/kwaliteitsverhouding zo positief uitviel. Laten we hopen dat Ulefone inderdaad zijn belofte waarmaakt om op korte termijn een upgrade naar Android 7.0 aan te bieden. Wij kijken in ieder geval met interesse uit naar vervolgproducten van dit bedrijf.