Review: Kodak Ektra smartphone

De markt voor Android-smartphones is behoorlijk verzadigd, zoveel is zeker. De Bullit Group meent met de Kodak Ektra echter een toestel te hebben dat voor een specifieke groep gebruikers meerwaarde biedt, namelijk mensen die waarde hechten aan een goede smartphonecamera. Wij kregen een testexemplaar opgestuurd en zijn daarmee aan de slag gegaan.

Voor wie thuis is in de toch wel rijke historie van het merk Kodak, zal de naam Ektra een belletje doen rinkelen. In de jaren ’40 van de vorige eeuw was er een ‘gewone’ camera van Kodak met die naam. De naam maakt dus meteen duidelijk waar het bij dit toestel (dat een adviesprijs heeft van 499 euro) om draait: de camera.

Als je de Kodak Ektra uit de doos pakt, valt meteen op dat hier niet is geprobeerd om een zo dun mogelijk toestel te maken. Het apparaat is bijna 1,5 cm dik. Dit komt voor een deel op het conto van het naar achteren uitstekende handvat, gemodelleerd naar het handvat van een echte camera, en van de cameramodule. Doordat het handvat en de camera module even ver naar achter uitsteken, ligt de smartphone wel gewoon horizontaal als je hem plat op zijn rug legt. De behuizing zelf, dus zonder de cameramodule en het handvat, is echter ook lijvig te noemen. Je hebt echt iets in handen als je foto’s aan het maken bent. Voor dat gebruiksdoel is het forse postuur van de Ektra wat ons betreft een voordeel.

Naast de gebruikelijke power- en volumeknoppen zien we uiteraard ook een dedicated cameraknop. Opvallend is verder het lusje waar je een touwtje doorheen kunt halen om hem op deze manier net als een camera om je nek te dragen. Wil je echt een zo camera-achtig mogelijke ervaring hebben, dan zijn er ook nog leren hoesjes te koop die de cameramodule van de smartphone accentueren.

Kodak heeft ervoor gekozen om een usb type-c-aansluiting aan te brengen onderaan de Ektra, het sleufje voor de sim-kaart zit in de zijkant. De rand rondom het toestel lijkt in eerste instantie van aluminium, maar is gewoon van plastic voor zover wij het hebben kunnen vaststellen. Onder het 5-inch full hd-paneel zijn tot slot drie capacitieve knoppen aangebracht.

Helio X20

Intern is er bij de Kodak Ektra gekozen voor een Helio X20 system-on-a-chip van het Chinese Mediatek. Dit is technisch best een bijzondere chip, want hij bestaat uit drie clusters van rekenkernen. In totaal zijn er liefst 10 cores op deze chip gebakken, 2 ARM Cortex-A72-kernen geklokt op 2,3 GHz, vier keer Cortex-A53 op 1,85 GHz en vier Cortex-A53-kernen op 1,4 GHz. Het idee hierachter is hetzelfde als bij big.LITTLE-configuraties die uit twee clusters van verschillende cores bestaan. Er wordt alleen een beroep gedaan op de krachtiger cores als de workload erom vraagt, anders pruttelt de chip gewoon lekker door op de energiezuinige, langzamere cores. Mediatek heeft Heterogeneous Multi-Processing (HMP) praktisch uitgevonden (het bedrijf was in ieder geval de eerste met een chip die het ondersteunde), dus het is geen verrassing dat dit ook in de Helio X20 is geïntegreerd. Met HMP is het mogelijk om alle drie de clusters tegelijkertijd in actie te laten komen.

Naast deze toch wel bijzondere cpu op de Helio X20, zien we een redelijk alledaagse Mali-T880 met vier rekenkernen, 3 GB werkgeheugen en 32 GB aan interne opslagcapaciteit. Is dat niet voldoende, kan kun je een microsd-kaartje plaatsen (microsd, microsdhc of microsdxc). Er is verder voorzien in dual-band 802.11ac wifi en Bluetooth 4.1. NFC is niet ingebouwd.

Het paneel dat is gebruikt voor de Kodak Ektra is van een goede kwaliteit. Het is met een resolutie van 1920×1080 pixels ruimschoots scherp genoeg voor alledaags smartphonegebruik. Kwalitatief is er ook goed te werken met dit scherm. De maximale helderheid is prima, buiten is een en ander goed af te lezen en de kijkhoeken zijn eveneens goed bruikbaar.

Extraatjes van Kodak

De Kodak Ektra draait op Android 6.0, een versie die op dit moment niet meer als de nieuwste kan worden beschouwd, maar voor een midrange-toestel op zich acceptabel is. We weten op dit moment niet wat de strategie gaat zijn van de Bullitt Group met betrekking tot het updaten van dit toestel en kunnen dus ook niet zeggen of Android 7 hier ooit voor beschikbaar komt. De Ektra draait een nagenoeg stock versie van Android, dus het zou niet zo heel veel werk moeten zijn om een nieuwe versie geschikt te maken voor dit toestel. Navraag bij de Bullitt Group leert dat er op dit moment gekeken wordt naar de compatibiliteit van de Helio X20 met Android 7, waarna er pas een beslissing wordt genomen met betrekking tot het al dan niet updaten. Voor zover wij weten is de X20 echter al geschikt bevonden voor de nieuwste versie van Android. Wellicht dat er nog iets uitgezocht wordt dat betrekking heeft op dit specifieke toestel. Duidelijk is wel dat een eventuele update nog wel even op zich laat wachten. De security patches worden uitgerold ‘as recommended by Google’, volgens de Bullitt Group op onze vraag of dit maandelijks of driemaandelijks plaats zal vinden. Dit doet vermoeden dat het de laatste optie zal zijn.

Zoals gezegd krijg je bij de Ektra een nagenoeg stock Android-ervaring voorgeschoteld. Dat is wat ons betreft een goede zaak. Enkele jaren geleden, toen Android nog niet helemaal doorontwikkeld was, leverde een eigen skin nog wel eens wat nuttige extra features op, bijvoorbeeld een toggle voor het gebruik als zaklamp. Toen was er iets voor te zeggen om de impact op de gebruikservaring van al die zware extra software als een noodzakelijk kwaad te zien. Inmiddels heeft stock Android veel van die nuttige features standaard ingebouwd, dus is het eigenlijk niet zinvol meer om een eigen skin te hebben wat ons betreft.

Leuk in het kader van de nostalgie; beelden schieten alsof je een 8mm-camera gebruikt.

Kodak heeft echter nog wel iets van zichzelf toegevoegd. Zo is de camera-app onder handen genomen en is er een app geïnstalleerd waarmee je net kunt doen alsof je met een 8mm-camera beelden aan het schieten bent. Dat laatste is natuurlijk grotendeels een gimmick, maar wel grappig gedaan. Het meest opvallende aan de camera-app is dat Kodak er een virtueel draaiwieltje met haptische feedback in heeft gestopt. Je kunt hiermee dus de instelling van je keuze selecteren: Auto, Handmatig, HDR, Landschap, Portret, Macro, Sport, Nacht, Bokeh, Panorama, Video. Wij moesten even wennen aan dit virtuele draaiwieltje, omdat het nogal nauw luistert hoe je dit moet ‘draaien’.

Kodak heeft op de Ektra een draaiwieltje aangebracht zoals je dat ook tegenkomt op een ‘echte’ camera.

Camera

Na de inleidende beschietingen van de vorige pagina’s, is het nu tijd om datgene te bespreken waar het bij de Kodak Ektra primair om draait, namelijk de camera. Hij mag er dan indrukwekkend uitzien, op basis van de specificaties valt onze mond nog niet meteen open. 21 MP is op zich een stevig aantal megapixels voor een smartphone, maar dit hebben we al eens hoger gezien, bijvoorbeeld bij de Nokia Lumia 1020. Standaard schiet hij foto’s in 4:3 (de verhoudingen van de sensor) aan 21 MP. Er wordt dus niet net zoals bij de high-end toestellen van Sony en bij de Lumia 1020 gebruikgemaakt van het overschot aan megapixels om te downsamplen naar bijvoorbeeld 8 MP.

Gezien het formaat van de cameramodule hadden we in eerste instantie gehoopt op optische zoom, maar dat is er helaas niet bij. Het diafragma van de lens is met f/2.0. Daarmee valt er voor een smartphonecamera behoorlijk veel licht op de sensor, maar bij de meest recente high-end Android-telefoons hebben we een nog net iets lager diafragmagetal gezien, wat betekent dat daar nog wat meer licht naar binnen gehaald kan worden.

Optische beeldstabilisatie is gelukkig wel aanwezig. Dat is met name in omstandigheden met verminderde lichtomstandigheden erg belangrijk. Dan wordt de sluitertijd namelijk opgeschroefd om toch maar zoveel mogelijk licht op de sensor te kunnen krijgen. Dan hebben eventuele minuscule bewegingen ook extra veel effect en is de kans op een ‘bewogen’ foto veel groter. Met optische beeldstabilisatie kan dit probleem voor een groot gedeelte tegengegaan worden.

Met het draaiwieltje op standje ‘Auto’ is de camera behoorlijk snel, wat dus betekent dat de autofocus door middel van fasedetectie zijn werk goed doet. Kies je voor een stand die logischerwijs meer nabewerking met zich meebrengt, bijvoorbeeld HDR of Bokeh, dan gaat de tijd die het kost om een foto te maken uiteraard omhoog.

Gebaseerd op onze ervaringen met de camera van de Kodak Ektra, zijn we niet enorm onder de indruk. Hieronder zie je enkele foto’s gemaakt met het toestel van zo goed als dezelfde scène als we met een Nexus 6P hebben gemaakt. Slecht zijn de foto’s niet, maar van een cameratelefoon hadden we toch iets meer verwacht. In het algemeen zien we op de foto’s bij daglicht een wat gelige zweem, terwijl ze in het donker juist flets/overbelicht zijn. De foto’s van de Nexus 6P benaderen de werkelijkheid een stuk beter.

Voor bovenstaande set foto’s geldt: links is de output van de Kodak Ektra, rechts van de Huawei Nexus 6P.

De Bokeh-stand van de Kodak Ektra werkt goed, als je de instructies van de telefoon netjes opvolgt. Dit houdt in dat je een object alleen uit kan lichten als het contrast met de achtergrond duidelijk is. Hieronder zie je daar een voorbeeld van. Let wel, perfect is het niet, zoals je kunt zien aan de rechterkant van het bordje. Daar is een rafelrandje te zien.

Kan de camera geen Bokeh-chocola maken van de scène, dan meldt hij dat overigens netjes. Hij maakt dan gewoon de foto, zonder dat hij probeert om een output te produceren die toch niet goed genoeg is. Dat is slim gedaan wat ons betreft.

Zoals opgemerkt hebben we de kwaliteit van de camera beoordeeld op basis van de foto’s genomen in de automatische stand. Dit doen we omdat we denken dat ook een smartphone met een handmatige camerastand (waar er naast de Kodak Ektra overigens behoorlijk wat van zijn) het vaakst in de automatische stand gebruikt zal worden. Veel gebruiksscenario’s vereisen nu eenmaal ‘point-and-shoot’. Je vrienden blijven in de kroeg geen halve minuut poseren voor een foto.

Prestaties en accuduur

Bij een soc die we nog niet eerder hebben gezien in een smartphone, zijn we uiteraard ook altijd benieuwd naar de prestaties ervan. We hebben zowel PCMark als GFXBench en 3DMark gedraaid op de Kodak Ektra. De eerste is een systeembenchmark en geeft een beeld van de algemene prestaties van de Helio X20. Met GFXBench en 3DMark testen we puur de grafische rekenkracht van de ARM Mali-T880, handig als je relatief veeleisende games wilt spelen op je smartphone. Dat laatste is overigens nog niet zo eenvoudig, simpelweg omdat er niet zo heel veel serieus zware games in de Play Store staan.

Op basis van onze tests kunnen we concluderen dat het cpu-gedeelte van de Helio X20 behoorlijk potent is. De prestaties zitten net boven het niveau van de Qualcomm Snapdragon 810, de chip die in 2015 in high-end smartphones werd gebruikt. Dat is voor het prijspunt waarop de Ektra in de markt gezet wordt gewoon prima.

Benchmark: Crossplatform: 3DMark – Sling Shot

Benchmark: GFXBench 3.1 Car Chase (onscreen) – desc – 547 – ACTIEF

De gpu is in de basis dezelfde als die in de Samsung Galaxy S7 zit, maar dan met fors minder ingeschakelde rekenkernen. Waar die er 12 heeft, moet de Ektra het doen met een derde daarvan. De Huawei Mate 8 gebruikt dezelfde gpu. Verwacht hier geen wonderen van.

Benchmark: Crossplatform: PCMark – Work accuduur

In het algemeen zijn de prestaties van de Kodak Ektra niet slecht. Dat kan jammer genoeg niet gezegd worden van de accuduur. Die valt ronduit tegen als we kijken naar de score in PCMark. Er zit ondanks de forse behuizing een accu in met een capaciteit van 3000 mAh. Dat is op zich niet weinig voor een smartphone, maar in deze behuizing had waarschijnlijk een veel grotere accu gepast. Voor de volledigheid, alle toestellen worden getest met globaal dezelfde schermhelderheid. In de praktijk werd de matige accuduur overigens ook bevestigd.

Conclusie

De Kodak Ektra is zonder meer een markant toestel. Van het uiterlijk zijn we eigenlijk best gecharmeerd. Hij ligt in ieder geval erg prettig in de hand als je er foto’s mee maakt. Dat is dan ook waar dit apparaat voor ontwikkeld is. Dan is het jammer dat er eigenlijk niet zo heel veel speciaals op te merken is aan de cameramodule en de kwaliteit van de foto’s die je ermee schiet. Of het moeten de softwarematige tweaks zijn van de camera-app en de speciale ‘8mm’-app.

Qua interne componenten valt allereerst de Helio X20 van Mediatek op. Deze soc met tien cores zet in het algemeen solide prestaties neer, die ongeveer overeenkomen met die van high-end toestellen van 2015. Daar is gezien de positionering van de Ektra op zich niets mis mee. De accuduur valt echter behoorlijk tegen. Het gebruikte paneel is van een prima kwaliteit.

Kodak heeft weinig aangepast aan Android 6.0. Of en wanneer er een update beschikbaar komt naar Android 7 is op dit moment nog niet helemaal duidelijk overigens. Ook de benadering van de Bullitt Group als het gaat om de security patches, is nog enigszins in nevelen gehuld. De toevoegingen die Kodak heeft gedaan in de vorm van apps zijn leuk gevonden. Of ze ook echt nuttig zijn, is een ander verhaal, maar daar hoeft het natuurlijk ook niet altijd om te gaan op dit punt.

.pro’s

• Uiterlijk weer eens wat anders;
  • Relatief potente cpu;