Review: Foscam R2 ip-camera met human detection

Een ip-camera kun je voor behoorlijk wat verschillende doeleinden inzetten, maar het in de gaten houden van wat mensen uitvoeren is toch wel een van de belangrijkste. Dat moet Foscam ook hebben gedacht toen men begon met de ontwikkeling van de Foscam R2. Dit model uit de Pro Series van het merk heeft namelijk iets ingebouwd wat men bij Foscam Smartcam Technology noemt. Hiermee moet het mogelijk zijn om onderscheid te kunnen maken tussen mensen en andere objecten. Daar wilden we uiteraard meer van weten, dus we hebben de R2 eens goed aan de tand gevoeld.

Op het eerste gezicht is de Foscam R2 een relatief bescheiden camera. Hij meet niet meer dan 12 centimeter in de hoogte en is door zijn cilindrische design even breed als diep, 7 centimeter. In de doos zit naast de camera de stroomadapter, een netwerkkabel en een standaard voor bevestiging aan de muur. Voor dat laatste zijn ook de pluggen en schroeven meegeleverd. De antenne die wordt meegeleverd kun je op de camera schroeven voor het geval je hem draadloos wilt gaan gebruiken.

Kijken we naar het optische gedeelte van de camera, dan zien we dat we te maken hebben met een 1/3-inch grote CMOS-sensor met een resolutie van 2 MP, waarmee je een stream kunt opnemen met maximaal 30 frames per seconde. Let wel, dat laatste geldt voor opnames in 1280×720. Wil je voor de maximale resolutie van 1920×1080 gaan, dan is een framerate van 25 fps het maximaal haalbare. De lens is met een diafragmagetal van f/2.8 niet overdreven lichtsterk, maar heeft wel een zeer acceptabele diagonale groothoek van 110 graden. Dit houdt in dat je hem niet per se ver weg hoeft te zetten als je een groot gebied wilt bestrijken.

Als het gaat om een groot gebied bestrijken, kan de Foscam R2 nog meer. Hij kan namelijk zowel pannen als tilten. Dat eerste houdt in dat hij horizontaal kan bewegen, het tweede dat hij dit verticaal kan doen. Hij kan 300 graden pannen en 100 graden tilten.

Er is voorzien in ir-cut, wat inhoudt dat er overdag een filter voor de lens schuift om zo het infraroodlicht tegen te houden. Zodra het donker wordt en de ir-verlichting van de camera aangaat, klapt dit filter weg en vangt de sensor wel infraroodlicht op. Volgens opgave hebben de ir-leds van de R2 een bereik van 8 meter, wat gangbaar is voor een ip-camera in dit segment. Je kunt de R2 zowel draadloos (1×1 802.11n) als bekabeld op je netwerk aansluiten en er is voorzien in een microsd-kaartaansluiting. De vaste netwerkaansluiting ondersteunt geen Power-over-Ethernet (PoE) overigens. Je moet dus de meegeleverde stroomadapter gebruiken. Ook in overige externe aansluitingen, bijvoorbeeld voor een alarminstallatie, is niet voorzien. In dit segment is dat overigens ook niet gebruikelijk.

Dit alles is op het moment van schrijven bij de online shop van Foscam zelf te koop voor net geen 170 euro, inclusief BTW.

Installatie en mogelijkheden

Je kunt de Foscam R2 zoals al aangegeven op twee manieren aan je netwerk toevoegen, bekabeld of draadloos. Zodra je het apparaat hebt opgestart, krijg je te horen dat hij klaar is voor configuratie via wifi. Heb je er een netwerkkabel in gestopt en op een werkend netwerk aangesloten, dan zegt de dame in de camera niet lang daarna dat de bekabelde verbinding een feit is. Foscam zelf geeft in de installatiehandleiding aan dat een bekabelde verbinding de voorkeur heeft, iets waar wij het overigens mee eens zijn. Wil of kun je dit niet realiseren, dan kun je middels de Foscam-app voor Android en iOS de draadloze installatie uitvoeren. Dit werkt overigens best handig. Het enige wat je hoeft te doen is de qr-code onderop de camer scannen.

Met de Foscam-app voeg je snel een nieuwe camera toe.

Nadat je de camera aan het netwerk hebt toegevoegd, is het tijd om eens naar de instellingen te gaan kijken. Hiervoor kun je via een webbrowser het ip-adres van de camera benaderen. Hierbij is het goed om te weten dat de problemen met de plugins die nodig zijn voor live weergave van de videostream in de browser voor Chrome in ieder geval verleden tijd zijn. Het is weer mogelijk om Foscam-camera’s vanuit deze browser te benaderen en ook de live-beelden te bekijken.

Wil je liever niet via een browser de beelden bekijken, dan biedt Foscam ook nog het eigen Video Management System, waarmee je meerdere camera’s tegelijkertijd kunt beheren. Hiermee kun je echter niet alle instellingen doorvoeren en aanpassen zoals dat in de webinterface kan. Let wel, deze software is vooralsnog in bèta.

Het tweede waar je rekening mee moet houden als je de Foscam R2 via een browser wil benaderen, is dat je ook het poortnummer in de adresbalk moet typen. Gebruik je bijvoorbeeld de dhcp-server van je router en je ziet daar dat hij 10.0.0.23 als ip-adres heeft toegewezen gekregen, dan moet daar nog een dubbelepunt en een poortnummer achter. Standaard is dat 88. Wil je dit liever niet in je adresbalk invoeren, dan kun je de speciale utility van Foscam gebruiken, die camera’s in het netwerk opspoort en in een overzichtje weergeeft. Dubbelklik je op de camera in dat overzicht, dan opent een browser en ga je ook naar het adres van de camera toe.

Eenmaal in de webomgeving aangekomen, zijn de mogelijkheden overzichtelijk weergegeven en zie je ook dat er twee streams tegelijk kunnen worden weggeschreven. Handig als je de ene in een zo hoog mogelijke resolutie wil hebben, omdat die toch in je lokale netwerk wilt opslaan, maar een andere naar een locatie elders weg wilt schrijven, bijvoorbeeld in de cloud. Om dan zo weinig mogelijk bandbreedte te gebruiken, kun je ervoor kiezen om deze stream van een wat mindere kwaliteit te laten zijn.

Mogelijkheden en beeldkwaliteit

Het homescreen van de webinterface is lekker overzichtelijk. In het linkerpaneel kun je de beeldinstellingen snel zien en eventueel aanpassen en zitten de controls voor het pannen en tilten. Je kunt hier ook meteen instellen of de camera moet ‘cruisen’, continu heen en weer moet pannen of tilten. Ook kun je er positionele presets aanmaken voor de camera en daar snel tussen wisselen. Je kunt voor iedere positie een preset aanmaken en dus snel wisselen tussen standen, zonder dat je daar handmatig voor moet gaan pannen en tilten. Tot slot kun je in dit linkerpaneel nog aangeven hoe de ir-leds zich moeten gedragen en kun je de kleurreproductie door de sensor en lens naar je smaak aanpassen. Onderaan zie je wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het live beeld. Je kunt een snapshot maken, of een opname starten, maar ook op het microfoontje drukken en gebruikmaken van de two-way audio functionaliteit van de Foscam R2. Je kunt hiermee niet alleen geluid opnemen, maar ook zelf praten.

Ga ja naast het Live Video-tabblad naar het Settings-tabblad, dan kom je bij alle instellingsmogelijkheden van de Foscam R2. Dit zijn er behoorlijk wat voor een camera in dit prijssegment. De meeste spreken voor zich, maar er zitten toch ook enkele tussen die apart genoemd mogen worden. Onder Basic Settings zien we bijvoorbeeld Multi-Camera-staan. Hiermee is het mogelijk om tot negen camera’s tegelijk te monitoren vanuit een enkel beheermenu, ook als deze zich niet in hetzelfde lokale netwerk bevinden.

Bij de netwerkinstellingen kun je naast de gebruikelijke zaken ook instellen welke smtp-server gebruikt moet worden voor het versturen van mails, bijvoorbeeld als er alarm geslagen moet worden. Ook kun je hier de gegevens voor de ftp-server invullen die je wilt gebruiken om je beelden naartoe te schrijven en instellen of je gebruik wil maken van de P2P-functionaliteit die erin zit. Dit maakt het mogelijk om (vanuit de Foscam-app) overal vandaan de beelden van je camera te bekijken door het invullen van een unieke code/naam. Je zou dit kunnen zien als een alternatief voor ddns.

In de video-instellingen valt op dat je een Privacy Zone in kunt stellen, oftewel een gedeelte van het de opname die de camera niet in de gaten hoeft te houden. Dit kan behoorlijk wat onnodige en dus storende notificaties voorkomen. Ook kun je hier instellen of de camera op vaste momenten snapshots moet maken.

Onder Detector staan de verschillende soorten detectie. Bij de Foscam R2 zijn dat naast Motion Detection en Audio Detection ook Human Detection. Bij ieder type detectie kun je aangeven wat de camera moet doen. Opnemen, een notificatie sturen, een snapshot nemen, een e-mail sturen of geluid maken, of allemaal als je dat wilt. Onder Motion Detection kun je ook aangeven op welk gedeelte de detectie van toepassing is. Je kunt maximaal 3 detectiezones definiëren. Onder het kopje Record is in het algemeen niet veel bijzonders op te merken. Het is uiteraard mogelijk om een schema in te stellen voor de opnames. Via de Foscam-app kun je daarnaast nog cloud-opslag op de servers van Foscam toevoegen aan de opnamemogelijkheden, aan een vast bedrag per maand (8 euro).

Het uitklapmenu PTZ laat je zaken zoals de snelheid waarmee de R2 moet pannen en tilten bepalen en ook nog wat meer instellingen voor het al eerder genoemde ‘cruisen’ doen. Wil je niet dat iedereen zomaar bij je camera kan komen, dan doe je er natuurlijk sowieso goed aan om een sterk wachtwoord in te stellen. Je kunt onder het kopje Firewall echter ook tot acht ip-adressen de toegang volledig ontzeggen (blacklisten) of juist wel toegang geven (whitelisten). Als je maar vanaf een enkele machine bij de camera mag, dan is dat laatste uiteraard efficiënter.

Tot slot is het goed om te vermelden dat je de Foscam R2 ook via Onvif aan een nas-apparaat dat dit ondersteunt kunt hangen. Wij hebben het geprobeerd in combinatie met Surveillance Station op een Synology-nas. Daar hoef je Onvif overigens niet te gebruiken, want er is ook een profiel specifiek voor de R2 in beschikbaar. Dat geeft je in de regel net wat meer mogelijkheden en controle over de camera.

Prestaties

Relatief veel mogelijkheden en een overzichtelijke beheeromgeving zijn zeker belangrijk bij het beoordelen van een ip-camera. Uiteindelijk is de beeldkwaliteit echter van doorslaggevend belang wat ons betreft. In het algemeen zit het op dit punt wel goed bij de Foscam R2. Standaard worden de kleuren behoorlijk natuurgetrouw weergegeven en is de scherpte in het algemeen ook goed. We zouden je wel aanraden om WDR (Wide Dynamic Range) in te schakelen. Doe je dit niet, dan houdt het dynamisch bereik bepaald niet over.

Zolang het beeld stil blijft staan, is er van compressie en/of ruis niet veel te merken. Althans, als we naar het leeuwendeel van het beeld kijken. Aan de uiterste randen is het beeld duidelijk een stuk gruiziger. Bij het pannen en tilten zie de ruis over het hele beeld iets toenemen, maar ook dan blijft het ruimschoots binnen de perken en is de opname nog altijd van een prima kwaliteit.

De prestaties in het donker zijn in het algemeen prima, zonder echt heel erg op te vallen. De belichting door de ir-leds is op korte afstand aan de felle kant, wat objecten dichtbij (binnen 1-2 meter) behoorlijk overbelicht. Het is goed om hier rekening mee te houden bij de plaatsing. Bij bewegende beelden zien we hier duidelijk meer ruis optreden dan het geval is bij betere belichting. Al met al kunnen we ook met de prestaties in het donker leven, al moet je er geen wonderen van verwachten.

Waar we eigenlijk met name benieuwd naar zijn bij de Foscam R2, is hoe de Smartcam Technology werkt. Deze technologie zorgt ervoor dat de camera onderscheid kan maken tussen mensen en andere objecten. Als je je live meekijkt, dan krijg je ook een algemeen beeld van hoe dit in zijn werk gaat. Er zijn rode hokjes zichtbaar rondom de delen van het beeld die als ‘menselijk’ te categoriseren zijn. Zo worden hoofden, armen, voeten en de romp vaak van een dergelijke omkadering voorzien. Het lijkt er dus op dat het algoritme in de camera naar die algemene kenmerken zoekt. Foscam is overigens niet de eerste fabrikant bij wie we deze functie zien opduiken. Ook bij de Nest Cam, Nest Cam Outdoor en de Netatmo Presence (links volgen voor de reviews) hebben we deze functionaliteit al voorbij zien komen.

In de praktijk zijn we behoorlijk onder de indruk van deze functie. We hebben hem geruime tijd in een ruimte gezet waar meerdere volwassenen en een klein kind heen en weer lopen. Voor zover wij het hebben kunnen beoordelen, heeft hij alle keren dat er een mens langs de camera liep netjes gemeld middels een pushnotificatie. Daarbij was er geen verschil te merken tussen de volwassenen en het kleine kind. Net zo belangrijk is echter dat we geen ‘false positives’ hebben genoteerd. Dat had op zich wel gekund, aangezien er ook regelmatig twee katten door de ruimte liepen. Die filtert de R2 er dus netjes uit.

Is er dan geen ruimte voor verbetering op het punt van de Human Detection? Qua detectie in onze omgeving wellicht niet, maar er kan nog wel iets gestroomlijnd worden op het gebied van de notificaties. Als iemand door de ruimte loopt, krijg je nu iedere minuut een notificatie op je telefoon binnen voor dezelfde persoon. Dat kan best hinderlijk zijn. Je kunt in de instellingen wel het nodige configureren, bijvoorbeeld een schema instellen wanneer Human Detection actief moet zijn of de pushnotificaties naar je telefoon uitschakelen, maar het aantal notificaties beperken is bijvoorbeeld niet mogelijk. Om dit goed te kunnen doen, zou er ook echt persoonsherkenning in de camera ingebouwd moeten worden. Dan kun je voor bepaalde mensen simpelweg instellen dat er geen notificatie gestuurd wordt (maar bijvoorbeeld wel een opname gestart wordt). Dat is echter iets voor een volgende generatie.

Conclusie

De Foscam R2 is een zeer capabele camera voor de 170 euro die je ervoor neer moet tellen. Het installeren van de camera is erg eenvoudig en hetzelfde geldt voor het beheren. De mogelijkheden zijn behoorlijk uitgebreid en afdoende voor de meeste gebruikers, ook als je een thuiskantoor wil beveiligen. De mogelijkheid om opnames naar meerdere locaties weg te schrijven en de ondersteuning van in ieder geval het Surveillance Station van Synology, zijn hierbij ook zeker handig. Het probleem met het ontbreken van de NPAPI-ondersteuning van populaire browsers is inmiddels met het wegvallen van Firefox wel behoorlijk nijpend aan het worden. De VMS-software van Foscam zelf kan dit ook niet helemaal opvangen, ook al is deze vooralsnog in bèta.

Over de prestaties hebben we weinig te klagen met het oog op het marksegment waarin de Foscam R2 is gepositioneerd. Met name bij daglicht zijn de prestaties goed, al adviseren we wel om Wide Dynamic Range in te schakelen. Dat levert in vrijwel alle omstandigheden een beter plaatje op, is onze ervaring. ’s Nachts is de beeldkwaliteit relatief gezien iets minder dan overdag, maar ook dan voldoet de R2 wat ons betreft zeker wel. De Human Detection werkt tot slot erg goed in onze testomgeving.

Al met al doe je aan de Foscam R2 een goede koop. Je krijgt simpelweg veel waar voor je geld, waarmee een Bronze Award ook zeker op zijn plaats is

.pro’s

• Goede beeldkwaliteit, met name overdag;