Synology CC400W review: horen, zien en blaffen

De Synology CC400W is een erg toegankelijke beveiligingscamera die je zonder bekabeling kan installeren. De integratie met het Synology-ecosysteem valt op, net als de handige alarm- en spraakfuncties.

Synology wil al enkele jaren meer zijn dan een NAS-specialist. Eén van de focusdomeinen van het Taiwanese bedrijf is beveiliging. Synology wil een ecosysteem creëren rond videobeveiliging en de CC400W (153 euro incl. btw) is een belangrijke en vooral gebruiksvriendelijke toevoeging daaraan.

Wat heeft Synology met camera’s?

We nemen eerst een stapje terug. Synology is groot geworden als NAS-bouwer en kan zich in de markt onderscheiden door de uitgebreide en handige software. Een NAS is handig om beelden van beveiligingscamera’s op te slaan, dus bakte Synology lang geleden al Surveillance Station in zijn besturingssysteem. Dat is een suite waarmee je camera’s kan beheren, live kan volgen en op zoek kan gaan naar events.

Soms heeft beveiliging dat tikkeltje meer nodig. Denk daarbij aan realtime detectie van events, al dan niet met AI. Om dat te faciliteren, heb je een NAS nodig met de een processor die dergelijke workloads ondersteunt. Synology maakte dat onderscheid met de introductie van de DVA-reeks: het verschil met gewone DiskStations is miniem, maar deze NAS-reeks ondersteunt bovenstaande toepassingen.

Om mensen en organisaties verder te overtuigen de Synology DVA-reeks te omarmen, zet het bedrijf in op een eigen line-up van camera’s. Die werken naadloos met Surveillance Station, en vereisen bovendien geen extra licenties. We bespraken eerder al de Synology TC500-camera in die context.

Instapvriendelijk

De Synology CC400W is de recentste en meest toegankelijke toevoeging aan het portfolio. De kleine camera is gemaakt om draadloos te verbinden met de wifi. Stroom komt via een klassieke stroomkabel. Is een ruimte gedekt door je wifinetwerk en heb je een stopcontact in de buurt, dan kan je de CC400W installeren. Power over Ethernet ontbreekt volledig, maar dat is geen nadeel voor kleinere organisaties die geen ambitie hebben om een PoE-netwerk te voorzien.

De camera staat op een flexibele voet en wordt geleverd met een bevestigingsring die je kan vastvijzen in bijvoorbeeld een muur of plafond, maar ook magnetisch vastklikt op metalen oppervlakten. Natuurlijk kan je de Synology CC400W ook gewoon ergens neerzetten.

Snel verbinden met app en DVA

Om van start te gaan met de camera, heb je de DS Cam-app op je telefoon nodig. Daarmee breng je de initiële wifiverbinding tot stand. Ethernet ontbreekt helemaal, dus een andere optie heb je niet. Synology gaat ervanuit dat je de camera binnen het eigen ecosysteem gebruikt en een NAS of NVR hebt. Wij testten het toestel met een DVA 1622.

Na installatie van de app moet je even inloggen met je DVA-account, waarna je meteen camera’s kan zoeken. De app detecteert via bluetooth apparaten in de buurt, en vond onze CC400W meteen. De verbinding kwam vlot en foutloos tot stand. Na enkele minuten konden we ook in Surveillance Station op de DVA meteen door de ogen van de nieuwe camera kijken.

HDR en infrarood

De 4 MP-sensor van de Synology CC400W levert scherpe beelden af (2.560 x 1.440 pixels, 30 FPS). De beeldhoek van 125 graden is adequaat om bij een goede positionering een hele ruimte in het oog te houden. Bij daglicht zien we heldere beelden die de kwaliteit van menig webcam vlot overtreffen. De HDR-ondersteuning voorkomt te donkere of te lichte hoeken.

’s Nachts schiet de kleine infraroodled in werking, en kunnen we nog steeds scherp tot tien meter ver zien. Dat volstaat voor ons om de hele testruimte goed in het oog te houden.

AI-capaciteiten

In de Surveillance Station-suite op de DVA kunnen we de feed van deze camera naast die van andere exemplaren plaatsen, om zo een hele zone in het oog te houden. De DVA ondersteunt AI-taken zoals object- en gezichtsherkenning, maar slechts voor één camera tegelijk. Stel je die functionaliteit in, dan kan je bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen bekende of onbekende mensen die door het beeld passeren.

Via Auto Tracking kan je mensen in het oog houden wanneer die door de ruimte passeren, en Instant Search laat je toe om een zone in het beeld te selecteren, waarna je te zien krijgt wanneer er in die zone iets gebeurd is. Je kan ook handmatig inzoomen of opnames starten.

De andere functionaliteit van Surveillance Station is ook beschikbaar. Zo kan je op een tijdlijn snel zoeken naar gebeurtenissen, aangezien de oplossing markeert wanneer er iets is gebeurd. Dat werkt goed: we kunnen verrassingspassages van onze collega’s vlot terugvinden.

Praatgrage camera

Onze favoriete functie in deze Synology CC400W is de microfoon. Via een druk op de knop kan je praten doorheen de camera vanachter je computer of smartphone. Dat kan handig zijn om bijvoorbeeld instructies te geven aan een leverancier, of louche types te verjagen.

De geluidskwaliteit is uitstekend, en de vertraging minimaal. Je hoort jezelf wel met een kleine seconde vertraging praten door de microfoon van de camera, waardoor deze manier van communiceren beslist minder aangenaam is dan een echte videocall. Om even iets te zeggen aan iemand in de buurt van de CC400W, is de functionaliteit echter ideaal. We verstaan ook goed wat de tegenpartij antwoord, zolang die niet te ver van de camera staat.

Stopstop, woefwoef

Je kan ook voorgeprogrammeerde geluiden afspelen, zoals een alarm, een blaffende hond, of een man die kwaad “Stop, stop stop. Stop. Stop, stooooop” zegt. Dat alles kan een inbreker eventueel afschrikken, al zijn geen van de geluiden naar ons gevoel echt luid genoeg om schrik aan te jagen. Zeker in een rumoerige ruimte zal de geluids- en spraakfunctionaliteit daarom een beetje verloren gaan.

Je kan de camera ook buiten bij bijvoorbeeld een deur bevestigen dankzij de IP65-rating. Daar kan je dan praten met gasten, al heb je extra hardware nodig om de deur open of dicht te doen, en kan een voorbijganger niet aanbellen zoals bij een slimme deurbel.

Beetje instabiliteit

Al bij al werkt de spraakfunctionaliteit goed, al merken we een beetje stabiliteitsproblemen in de app bij een lang gesprek. Het geluid durft dan al eens wegvallen, waarna we even uit en terug in de interface moeten. Dat probleem deed zich tijdens de test exclusief voor na langere praatsessies en lijkt daarom niet echt in de beoogde functionaliteit van de Synology CC400W te hakken.

De Synology CC400W is verder nog gewapend met ruimte voor een SD-kaartje. Daar kan de camera beelden opnemen wanneer de verbinding met de DVA tijdelijk wegvalt. Verder merken we nog op dat beelden in transit steeds versleuteld zijn.

Ideaal voor de kmo

De Synology CC400W is een krachtige, maar eenvoudige bewakingscamera die veel functionaliteit biedt, zonder hoge instapdrempel. Wie een NAS of DVA van Synology heeft, kan zonder al te veel moeite aan de slag met dit toestel. De scherpe beelden overdag en ’s nachts zijn de hoofdattractie, maar de communicatie langs twee kanten met de mogelijkheid geluiden af te spelen vinden we toch ook een groot pluspunt.

Bewakingscamera’s die je verbindt via ethernet en PoE zijn in veel gevallen interessanter dan exemplaren die via de wifi connecteren, maar de draadloze connectiviteit maakt dit toestel zoveel breder inzetbaar. Synology voorziet met de CC400W een bewakingscamera die in veel scenario’s relevant is, maar volgens ons zeker kleinere organisaties zal bekoren. De adviesprijs van 153 euro inclusief btw maakt dit toestel een behapbare investering.

Een van de grootste voordelen is verder één van de grootste nadelen: dit toestel is gemaakt voor het Synology-ecosysteem. Je verbindt je dus aan de oplossing van de fabrikant. Dat vinden we gezien de eenvoud en de kwaliteit geen slechte zaak, maar houd er wel rekening mee.

.pro’s

• Helder HDR-beeld
  • Nachtzicht met infrarood