In een opmerkelijke campagne maakt Microsoft brandhout van Office 2019. Die ‘domme’ versie van Office kan volgens Microsoft zelf niet tippen aan het slimmere Office 365, dat niet toevallig uitsluitend in een abonnementsformule beschikbaar is.
Microsoft heeft liever terugkerende inkomsten van zijn klanten dan eenmalige investeringen in een Office-suite. Omdat dat een moeilijke slogan is om mee uit te pakken, lanceerde de softwaregigant een erg opmerkelijke campagne waarmee het zijn eigen Office 2019-aanbod in een slecht daglicht zet. In een reeks video’s wordt de functionaliteit van Office 365 tegenover die van Office 2019 gezet, met als doel duidelijk te maken hoeveel tijd je kan winnen door voor Office 365 te kiezen.
Vreemde campagne
Niet geheel verwonderlijk kiest Microsoft ervoor om enkele bijzondere nichefuncties in de kijker te zetten. Zo zien we hoe iemand met Office 2019 er heel lang over doet om in Excel een spreadsheet te maken met daarin alle staten van de VS, hun respectievelijke hoofdsteden en hun populatie. Wie Office 365 gebruikt kan die informatie rechtstreeks toevoegen via een functie die ‘data types’ heet. Die laat je toe om geografische datasets of actuele aandeleninformatie met een druk op de knop toe te voegen aan de spreadsheet. Handig voor wie net dergelijke info op frequente basis nodig heeft, al is de functie niet over de hele wereld beschikbaar.
In Word zien we dan weer hoe een cv opstellen eenvoudiger is dankzij een wizard en een ingebakken verbinding met LinkedIn. Voor PowerPoint tot slot krijgen we een demonstratie van de lay-outassistent te zien, die aan de hand van tekst en afbeeldingen slides automatisch opsmukt in een overzichtelijk design.
Voordeliger model
De functies zijn ontegensprekelijk handig, maar vervullen in de praktijk een nichefunctie. Microsoft heeft vooral liever dat klanten op maandelijkse basis hun centje bijdragen. Wie drie jaar lang Office gebruikt via het abonnement, is immers al meer aan het betalen dan iemand die Office 2019 als éénmalige investering heeft gekocht. De 365-versie heeft het voordeel van frequente extra updates en is flexibeler in gebruik, terwijl het investeringsmodel voor Office 2019 stilaan gedateerd is. Daar staat tegenover dat kleine zelfstandigen en al zeker consumenten vaak wel enkele jaren verder kunnen met de klassieke versie van Office. Uiteindelijk is er ook maar zoveel dat de meesten uitspoken met PowerPoint of Word.
Het opvallendste aan heel de campagne is de manier waarop Microsoft schaamteloos zijn eigen nieuwe product afschildert als verouderd en een slechte investering. Dat is verrassend, aangezien Office 2019 pas eind september 2018 werd gelanceerd. Als de suite vandaag al belangrijke functies mist tegenover de cloudversie, dan ligt dat aan Microsoft dat er opzettelijk voor koos het 299 euro kostende pakket te kortwieken. Het is de tweede keer op korte tijd dat Redmond zijn eigen producten zwart maakt. Pas kregen we nog te horen dat Internet Explorer geen browser (meer) is.
Gerelateerd: Microsoft: Internet Explorer is geen browser, gebruik het niet als standaard