De concurrentiestrijd met Microsoft en Google is Zoom menens. Zoom droomt van een eigen maildienst die kan wedijveren met Outlook en Gmail.
Zoom wil zichzelf al langer in de markt zetten als meer dan een platform voor videovergaderingen. Enkele dagen geleden herlanceerde het zijn chatdienst om hiermee beter te concurreren met Microsoft Teams en Slack. Maar volgens The Information reiken de ambities van Zoom veel verder. Een maildienst met ingebouwde agenda zou in de pijplijn.
Daarmee wil Zoom één van zijn grootste mankementen aanpakken. Om uitnodigingen van Zoom-calls uit te sturen dienen gebruikers nu gebruik te maken van de maildiensten van de concurrentie. Die kans grijpen Microsoft en Google natuurlijk graag aan om hun eigen videoconferencing apps Teams en Meet op te dringen.
Als Zoom een eigen maildienst zou hebben, dan hoeven gebruikers de omgeving van het platform niet meer te verlaten om uitnodigingen rond te sturen en te aanvaarden. Zoom wil ook een agenda toevoegen aan de maildienst om een volwaardig alternatief te bieden voor Outlook en Gmail. Wanneer Zoom zijn maildienst zou willen loslaten, is nog niet geweten, maar het zou wel nog voor 2022 zijn.
Microsoft en Google achterna?
De concurrentiestrijd in het videoconferencing softwarelandschap dreigt zo dus weer wat bitsiger te worden. Zoom kende een enorm succes tijdens de coronapandemie omdat het bedrijf op dat moment het beste product bood voor online videovergaderingen. Maar Microsoft en Google hebben niet stilgezeten en introduceren aan de lopende band nieuwe features om hun platformen beter te maken.
lees ook
Google Workspace vs Microsoft 365: de strijd der titanen
Nu we in de transitie naar hybride werkmodellen zitten, zoekt Zoom hoe ze de concurrentie op lange termijn kunnen blijven aangaan. Een piste die het bedrijf lijkt in te wandelen is om het platform uit te breiden naar een volwaardige officesuite, opnieuw vergelijkbaar met wat Microsoft 365 en Google Workspace aanbieden. Waar een maildienst een goede toevoeging kan zijn aan Zoom, mag het bedrijf zich ook niet laten verblinden door wat Microsoft en Google doen.