Samenwerken, maar asynchroon: Salesforce stopt Slack vol nieuwe functies

Op zijn digitale Dreamforce-conferentie kondigt Salesforce nieuwe functies aan voor het pas overgenomen Slack. Een brede beschikbaarheid en asynchroon werken staan centraal.

Salesforce kondigt nieuwe functies aan voor communicatietool Slack. De CRM-gigant omarkt een Slack-First-aanpak en introduceert unieke mogelijkheden waarmee de oplossing zich kan onderscheiden van de moordende concurrentie. De aankondigingen illustreren de plannen van Salesforce met Slack sinds de overname voor 27,7 miljard dollar in 2020.

Slack Clips

Twee zaken springen in het oog. Eerst en vooral is er Slack Clips. Die functie ondersteunt asynchroon werk. Salesforce en Slack vinden het vaak overbodig om met z’n allen op een gezet tijdstip achter de webcam te kruipen om vergaderingen te organiseren, terwijl dat vaak niet nodig is. Met Slack Clips neem je een audio- of videoboodschap op voor je team. Die boodschap past in directe chatberichten of in kanalen. De ontvangers kunnen de berichten op hun eigen tempo zien en er op reageren met eigen video of audio, of gewoon via tekst.

De functie is bedoeld voor scenario’s waarin teams elkaar bijvoorbeeld updates geven over geleverd werk. Die updates kan je perfect verwerken wanneer je wil, zonder formele call. In grote ondernemingen waarin mensen in verschillende tijdszones werken, is die asynchrone manier van communiceren des te belangrijker.

Clips werken met interne en externe partners. Opnames worden automatisch in Slack gearchiveerd en krijgen een doorzoekbare transcriptie, al komt die functionaliteit naar alle waarschijnlijkheid niet direct naar het Nederlands.

Gesponsorde kanalen

Als tweede grote aankondiging is er Slack Connect Sponsored Connections. Die functionaliteit maakt het eenvoudig om Slack met verschillende externe partners te gebruiken. Enterprise Grid-klanten kunnen zo met iedereen samenwerken, of de andere partij nu klant is bij Slack of niet. Verkoops- en ondersteuningsteams kunnen onmiddellijk via Slack met een andere partij communiceren, zonder dat het relevant is met welke tool de klant precies werkt. De functionaliteit komt nog deze herfst beschikbaar.

Verder voorzien Salesforce en Slack nog een grote verzameling aan kleine verbeteringen. Denk aan de integratie van Slack met MuleSoft, de introductie van digitale ervaringen op maat via Slack, diensten op maat van sales, marketing en service en enkele industriegerelateerde nieuwe functies. Zo krijgt Slack functies gericht op investeringsbanken, healthcare en onderwijs. Tot slot integreert Salesforce ook Trailhead en Quip met Slack.

De vernieuwingen illustreren welke weg Salesforce op wil met Slack. In een diepgraverder stuk gaan we daarover meer in detail.

lees ook

Hoe Slack zich wil onderscheiden van Microsoft Teams

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.