OLED is monitortrend van het moment

Mensen kiezen meer en meer voor OLED-monitors vanwege de prachtige weergave, hogere verversingssnelheid en resoluties.

Volgens een rapport van analysebureau Trendforce gaat de verkoop van OLED-monitors stijgen met 181 procent in 2024, wat neerkomt op 1.44 miljoen schermen. De komende jaren zou het aantal alleen maar stijgen. Ook meer en meer laptops gebruiken OLED, en desktops zouden snel volgen.

Wat is OLED?

Niet-OLED monitors maken gebruik van led-achtergrondverlichting, waarbij elk ledlichtje een bepaald aantal pixels verlicht. Daar schuilt een probleem. Perfecte zwartwaarden bestaan enkel bij OLED-schermen.

Verlichte pixels zorgen er bij led-monitors voor dat de zwarte pixels nooit volledig donker zijn. OLED werkt met licht per pixel. Individuele pixels worden dus volledig “uitgezet”, of perfect zwart, als dat nodig is. Dat zorgt voor perfecte zwartwaarden en extreme contrastwaarden.

Dat is perfect voor IT-professionals en werknemers in de foto- en videobewerking. De laatste jaren wordt de verversingssnelheid van OLED-laptops ook steeds hoger, wat dan weer interessant is voor gamers. Die veranderingen worden ook geleidelijk aan toegepast bij desktopmonitors. Een minpuntje aan OLED is dat de maximale helderheid doorgaans lager ligt dan bij led-schermen.

TrendForce voorspelt dat Samsung met 31 procent marktaandeel de grootste OLED-leverancier zou blijven. LG, Asus en Dell zullen volgen met respectievelijk 19 procent en twee keer 14 procent. Asus zou naar verwachting zwaar investeren in OLED, MSI zou het sterkst moeten stijgen in marktaandeel.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.