LinkedIn beperkt zijn gerichte advertenties op basis van gevoelige persoonlijke gegevens om aan de Digital Services Act (DSA) te voldoen.
LinkedIn zegt dat het stopt met de tool om gerichte advertenties naar Europese gebruikers te sturen, na een klacht over het niet-naleven van het Digital Services Act (DSA). Voorheen konden adverteerders LinkedIn-groepen volgen voor het creëren van gerichte advertentie naar EU-gebruikers, maar dit ligt volgens een collectief van maatschappelijke groeperingen niet in lijn met het Digital Services Act (DSA). LinkedIn liet weten dat het per direct stopt met deze functie.
LinkedIn-groepen
Adverteerders zullen vanaf nu LinkedIn-gebruikers niet meer kunnen volgen op basis van namen van LinkedIn-groepen, dat schreef Patrick Corrigan, Vice President voor Legal bij LinkedIn, in een blogpost. Die tool laat gebruikers toe om groepen aan te maken of zich aan te sluiten bij bestaande groepen op basis van een bepaald onderwerp. Hierdoor vormen deze groepen een bron aan persoonlijke gevoelige informatie, denk maar aan politieke opvattingen of genderidentiteit.
Ondanks dat LinkedIn zelf ontkent dat dergelijke gevoelige informatie van Europese gebruikers ingezet wordt voor gerichte advertenties, maakt het toch een einde aan deze functie om te voldoen aan de DSA. Dit soort informatie mag sinds begin dit jaar volgens de DSA niet meer gebruikt worden voor gerichte advertenties.
Vrijwillig stopgezet
Hoewel LinkedIn de stap om deze functie uit te schakelen vrijwillig genomen heeft, gaat er wel een klacht aan vooraf door een collectief van maatschappelijke groeperingen, zo’n drie maanden geleden.
Als gevolg hierop schreef de Europese Commissie een brief aan LinkedIn met het verzoek om meer informatie te verstrekken over de manier waarop zij gerichte advertenties mogelijk zou kunnen maken op basis van gevoelige informatie. Verder dan deze brief is het niet gekomen, LinkedIn liet ondertussen weten dat de functie stopgezet werd.