Een grote rechtszaak tegen Intel lijkt zich op gang te trekken als gevolg van de wijdverspreide verkoop van instabiele processors. Intel probeert alvast tegemoet te komen aan klanten door de garantie van getroffen CPU’s met twee jaar te verlengen.
Intel kan zich mogelijk verwachten aan een zogenaamde class action-rechtszaak. Een advocatenbureau is een onderzoek gestart naar problemen met Intel Core-processors van de dertiende en veertiende generatie. Een bug die al jaren aansleept, ligt aan de basis.
Veel onstabiele chips
Pas gaf Intel zelf toe dat Raptor Lake- en Raptor Lake Refresh-CPU’s vatbaar zijn voor een bug die voor fysieke degradatie van de chip zorgt. Hoge voltages zorgen voor de degradatie van circuits op de processor, waardoor die bij bepaalde workloads crashes veroorzaakt. De problemen kwamen eerst aan het licht bij gamers, maar kunnen zich bij tal van workloads voordoen.
Intel stelt dat alle desktopchips met een TDP van 65 watt of meer vatbaar zijn voor de bug. Voltages binnen een lagere limiet houden, voorkomt de degradatie maar heeft een impact op de prestaties. Klanten met ‘K’-chips kochten die bovendien specifiek om ze te kunnen overklokken, wat nefast blijkt te zijn en de degradatie versnelt.
Intel heeft traag gereageerd op de eerste rapporten van de problemen, en heeft daarna warm en koud geblazen. Het duurde tot deze week tot er duidelijke statements en maatregelen kwamen. Deze maand nog zal Intel een update voor de microcode uitbrengen die ervoor zorgt dat er geen degradatie meer plaatsvindt. Of die een impact zal hebben op de prestaties, is nog onduidelijk.
Langere garantietermijn
In de VS is bovenstaande in ieder geval voer voor een mogelijke class action-rechtszaak, waarbij klanten eventueel recht zouden hebben op een schadevergoeding. Intel probeert intussen proactief tegemoet te komen aan klanten door de garantie op de chip met twee jaar te verlengen.
De standaardgarantie voor de meeste Intel-processors bedraagt drie jaar en komt nu op vijf jaar te liggen. Enkel chips die klanten zelf kochten, vallen voorlopig onder de maatregel. Klanten met defecte chips, kunnen die binnen de garantieperiode bij Intel omruilen, in theorie zonder al te veel problemen.
De instabiele processors zitten ook in computers van fabrikanten. Klanten die daarmee problemen ondervinden, moeten bij die fabrikanten aankloppen. Het is onduidelijk of de garantietermijn ook daar aangepast zal worden, al lijkt de kans groot.
Geen terugroepactie
Intel start geen terugroepactie. Heb je een processor van de dertiende of veertiende generatie gebaseerd op Raptor Lake of Raptor Lake Refresh, met een TDP van 65 watt of meer, dan sta je op dit moment voor een dilemma. Als de chip er op tijd de brui aan geeft, krijg je een nieuwe. Plan je de processor lang te gebruiken, dan moet je hopen dat de toekomstige update ervoor zorgt dat het euvel ook na de garantieperiode niet de kop opsteekt.
Intel blijft intussen stil over eventueel gelijkaardige problemen bij laptopprocessors. Ook die zouden volgens gebruikers gelijkaardige bugs vertonen, maar dat ontkent Intel.