In het tweede kwart van dit jaar produceerden fabrikanten 6 miljoen Chromebooks. Dat is een daling met 51,4 procent in vergelijking met vorig jaar. Toch is er geen reden tot paniek bij de producenten volgens een rapport van IDC.
De daling bij de Chromebooks zat er aan te komen. Enerzijds omdat het tweede kwart van 2021 met 12,3 miljoen verscheepte exemplaren een absoluut hoogtepunt was. Dat kwam onder meer door de enorme vraag vanuit scholen tijdens de eerste coronaperiode. Sinds midden 2021 is de vraag vanuit die sector verminderd. De verzendingen in het tweede kwart van dit jaar liggen nog altijd hoger dan net voor de pandemie, zo blijkt.
Dell koploper in Chromebooks
“Ondanks de dalende verschepingen zijn er nog veel kansen voor Chromebooks”, zegt research manager Jitesh Ubrani van IDC. “De pandemie heeft een positieve verandering teweeg gebracht in de houding ten opzichte van Chrome. De lockdowns zorgden er voor dat scholen sneller hun plannen moesten uitvoeren om elke leerling van een toestel te voorzien. Deze trend zal zich wellicht verder zetten.”
Van de 6 miljoen verscheepte Chromebooks, nam Dell er 1,5 miljoen voor zijn rekening. Met een aandeel van 25,5 procent is Dell dan ook lijstaanvoerder op de markt van Chromebooks. Acer Group is met 22,6 procent (1,3 miljoen exemplaren) een mooie tweede. Lenovo vervolledigt het podium met een marktaandeel van 19,4 procent (1,2 miljoen exemplaren). HP Inc (15,6 procent) en Samsung (6,2 procent) sluiten de rij van bekendste producenten.
lees ook
Kelderende Chromebook-verkoop veroorzaakt negatieve groei PC-markt
Stagnerende tabletmarkt
IDC publiceerde naast cijfers over Chromebook ook de kwartaalresultaten op de tabletmarkt. Uit de studie blijkt dat de markt licht groeide met 0,15 procent in vergelijking met het tweede kwart van 2021. In het tweede kwart van 2022 verlieten 40,5 miljoen tablets de verschillende fabrieken. De resultaten zijn beter dan verwacht. Volgens IDC komt het omdat consumenten in tabletcomputers een goedkoper alternatief zien voor PC’s.
“Verschillende fabrikanten hebben schitterend werk geleverd met hun distributiestrategie waarbij ze er in slaagden om tal van schoolprojecten te voorzien van tablets”, aldus Anuroopa Nataraj van IDC. Apple blijft koploper op de tabletmarkt met een aandeel van 31 procent (12,6 miljoen verscheepte exemplaren). Samsung is tweede met 18,1 procent (7,3 miljoen exemplaren). Opvallend is dat Amazon.com de enige speler is uit de top vijf die een groei kende in de cijfers. 5,5 miljoen tegenover 4,3 een jaar eerder.