WhatsApp Business wijzigt tarieven en pakt marketing spam aan

WhatsApp wil het primaire kanaal worden bij marketeers voor hun campagnes en voert daarvoor vanaf 1 augustus 2024 nieuwe, goedkopere tarieven door.

WhatsApp Business wijzigt zijn conversietarieven om zichzelf sterker in de markt te positioneren. Een conversie is traditioneel een 24-urencyclus tussen de koper en verkoper om iets te realiseren.

Meta werkt vandaag met vier soorten berichten: marketing (aanbiedingen, producten), utility (updates, betalingsstatus), authentication (eenmalige wachtwoorden) en service (klantendienst).

Vanaf 1 augustus 2024 veranderen de tarieven drastisch voor utility:

  • Nederland: van 0,0663 euro naar 0,0414 euro (-38%)
  • België en Luxemburg: van 0,0348 euro naar 0,0248 euro (-29%)
  • Frankrijk: van 0,0636 euro naar 0,0249 euro (-61%)

Door deze tarieven scherp naar beneden te halen, wil WhatsApp zich prominenter richting marketeers profileren als primair kanaal naar hun klanten.

Dit is de eerste prijswijziging die Meta doorvoert sinds de verandering van conversietarieven per categorie in plaats van een all-in-prijs.

lees ook

WhatsApp behoedt je voor louche groepsgesprekken

Marketing spam aanpakken

Met de groei van WhatsApp Business steeg ook het aantal spamberichten. Om dat de kop in te drukken, heeft Meta de afgelopen maanden aan strengere regels gesleuteld om spam te weren.

Eerder dit jaar testte het in India nieuwe ‘Per-User Marketing Template Message Limits’-regels. Meta voegt daarin geen harde limiet op het aantal berichten je mag sturen, maar blokkeert wel berichten die mogelijks minder worden gelezen. Ondanks deze vage uitleg, is Meta tevreden van het resultaat en rolt het deze richtlijnen nu wereldwijd uit.

WhatsApp Business groeit en realiseerde in 2023 nog een omzet van 200 miljoen euro binnen Meta.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.