Salesforce gaat weer een stapje verder met zijn AI-assistent. Einstein Copilot kijkt diep in je data om alles beter te begrijpen.
De nieuwe generatie van Einstein zag het levenslicht tijdens Dreamforce in september vorig jaar, en nu stelt Salesforce een publieke bètaversie ter beschikking. Salesforce plakt de naam van de legendarische Duitse natuurkundige op een breed scala aan AI-capaciteiten binnen zijn platform. Eerder maakte Einstein de sprong van analytische naar generatieve AI met Einstein GPT. De volgende stap in die evolutie is Einstein Copilot en een ondersteunend dataplatform Einstein 1.
Laten we eerst kijken naar Einstein 1. Dit platform moet het bindweefsel worden tussen de twee speerpunten uit het Salesforce-platform: Data Cloud en Einstein, maar eigenlijk ook het volledige portfolio. Einstein biedt de mogelijkheid om gegevens uit de Data Cloud te koppelen om AI-gestuurde applicaties met low-code te bouwen. Elk interactiemoment met een klant kan zo geoptimaliseerd worden op basis van gegevens die je over je klant hebt.
Einstein Copilot
De blikvanger tijdens de openingsdag van Dreamforce is echter Einstein Copilot. Salesforce lanceerde in maart al EinsteinGPT voor het hele portfolio en gaat nu nog een stapje verder. Einstein Copilot kan niet enkel vragen over je data beantwoorden, maar maakt ook proactieve analyses en stelt je acties voor. De AI-assistent kan in verschillende afdelingen en voor verschillende doeleinden gebruikt worden.
- Verkoop: klantencalls voorbereiden en automatisch samenvatten. Na het gesprek stelt Einstein Copilot vervolgacties voor. Met Copilot kan je ook klantenmails of clausules voor verkoopcontracten laten genereren.
- Service: klantenservice stroomlijnen op basis van real-time gegevens. Klachten samenvatten en oplossingen voorstellen via de door de klant gekozen communicatiekanalen.
- Marketing: e-mailcampagnes maken en op basis van Data Cloud-gegevens de juiste doelgroepen bepalen. Einstein Copilot creëert ook landingspagina’s op basis van gepersonaliseerde voorkeuren van iedere klant.
- E-commerce: laat Einstein Copilot je webshop ook eens onder handen nemen. Copilot helpt je stap-voor-stap bij het bouwen van je webshop om conversies te verhogen. Productomschrijvingen kunnen in meerdere talen worden gegenereerd en Copilot houdt hierbij ook rekening met SEO.
- Ontwikkeling: Einstein Copilot kan vanuit de ontwikkelingsomgeving aanwijzingen in natuurlijke taal omzetten naar code maar doet ook proactieve suggesties voor de nauwkeurigheid en beveiliging van je code.
- Tableau: Einstein Copilot zet ruwe gegevens in Tableau om naar meer bruikbare inzichten op basis van wat je de chabot vraagt.
Salesforce benadrukt dat Einstein Copilot ook voor industriespecifieke toepassingen kan gebruikt worden. De pilootversie is per direct beschikbaar.
In de studio
Einstein Copilot zal ook vergezeld worden van een Copilot Studio. Dit is in navolging van de Einstein Studio die Salesforce in augustus al lanceerde. Via de Einstein (Copilot) Studio kan je modellen voor generatieve AI toegang geven tot je eigen data in de Data Cloud. Hierdoor kan je die modellen ook trainen op specifieke bedrijfsdata waardoor de output relevanter zal worden.
De Einstein Copilot bestaat uit drie onderdelen. Het eerste is een Prompt Builder waarmee je Einstein de huisstijl van je bedrijf kan aanleren. Einstein Copilot zal prompts genereren op basis van klantendata die het uit de Data Cloud haalt, in een stijl die bij je bedrijf past. Dit kan handig zijn om marketingboodschappen te genereren, maar je kan de Copilot ook rechtstreeks met je klanten laten converseren via de website, Slack, WhatsApp of sms.
Met de Skills Builder ontwikkel je specifieke taken voor Einstein Copilot, gebaseerd op de data uit de Data Cloud. Heb je al modellen gebouwd op een dataplatform van een externe partij, dan zal je die via de Model Builder kunnen koppelen met Einstein Copilot Studio om het model verder te trainen met Data Cloud-gegevens. Deze integraties worden onder meer aangeboden voor Databricks en Snowflake. De Einstein Copilot Studio wordt vanaf de herfst van 2023 opengezet.
Met vertrouwen
Tenslotte is er nog de Trust Layer binnen het Einstein Copilot-platform. Salesforce ontdekte recent dat zeven op tien consumenten zich zorgen maakt over hoe bedrijven omgaan met AI. De Trust Layer moet ervoor zorgen dat data van bedrijven en personen met respect voor de regels behandeld worden en voorkomt ook dat Einstein antwoorden kan geven die gebruikers schofferen. Deze beveiligingslaag zit standaard ingebouwd in elk Einstein-product.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 12 september 2023. De tekst kreeg een update met de recentste informatie over de beschikbaarheid van Einstein Copilot.