Microsoft start uitrol Bing generatief zoeken, maar enkel in de VS

bing

Microsoft brengt Bing generatief zoeken naar alle Amerikaanse gebruikers. Deze AI-aangedreven zoekervaring creëert een samenvatting op basis van jouw zoekopdrachten.

Microsoft lanceert ‘Bing generatief zoeken’, de nieuwe AI-aangedreven zoekervaring in Bing. Na een pilootstudie in juli, begint Bing nu met de uitrol naar Amerikaanse gebruikers. Bing generatief zoeken treedt hiermee in de voetsporen van de gelijkaardige Google’s AI-gebaseerde zoekervaring. Hoewel die laatste reeds bekend staat om vreemde antwoorden te geven, is nog niet duidelijk hoe Bing dit zal aanpakken.

Generatief zoeken

“Door de kracht van generatieve AI en grote taalmodellen (LLM’s) te combineren met de pagina met zoekresultaten, creëert de generatieve zoekfunctie van Bing een op maat gemaakt en dynamisch antwoord op de zoekopdracht van een gebruiker”, schrijft Microsoft in een blog.

lees ook

Microsoft voegt AI-gegeneerde zoekresultaten toe aan Bing

Microsoft haalt het voorbeeld aan van een gebruiker die zoekt naar “Wat is een spaghettiwestern?”. Bing toont vervolgens een door AI-gegenereerde ervaring die ingaat op het genre, de geschiedenis, en voegt links naar bronnen toe.

Bron: Microsoft

Bing generatief zoeken gaat verder dan louter het antwoord te geven. “Het begrijpt de zoekopdracht, bekijkt miljoenen informatiebronnen, matcht dynamisch content en genereert zoekresultaten in een nieuwe AI-gegenereerde lay-out om de bedoeling van de zoekopdracht van de gebruiker effectiever te vervullen”, aldus Microsoft.

Vreemde antwoorden

Google’s AI-aangedreven zoekervaring stond er reeds om bekend vreemde antwoorden te geven. De zoekmachine gaf namelijk bedenkelijke suggesties aan gebruikers, zoals lijm op pizza doen. Google reageerde op de kritiek, en vond deze overdreven. Het bedrijf zei wel dat het verbeteringen aanbracht aan zijn zoekmachine.

Hoe Microsoft dit zal proberen voorkomen met Bing, is nog niet duidelijk uit de blog. Hoewel Microsoft met Bing generatief zoeken wil concurreren met Google, blijft het marktaandeel tussen beide zoekgiganten groot, waarbij Google nog steeds aan het langste eind trekt.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.