Na een eerdere uitrol in internationale markten beslist Microsoft nu ook bij ons om Copilot te koppelen met Microsoft 365. Die ongevraagde bundeling brengt een stevige prijsverhoging met zich mee.
Microsoft koppelt Copilot nu ook bij ons ongevraagd met Microsoft 365. Die kunstmatige bundeling van producten brengt een onmiddellijke prijsverhoging met zich mee voor Microsoft 365-klanten. Microsoft startte eerder deze maand met het opdringen van Copilot via Microsoft 365 in internationale markten. EU-regels houden Microsoft nu niet tegen om in Europa hetzelfde te doen.
Kunstmatige koppeling
Dat is verrassend. Microsoft moest bijvoorbeeld Microsoft Teams als loskoppelen uit de Microsoft 365-bundel. Europa oordeelde dat Microsoft zijn dominantie marktpositie met de Office-suite misbruikte om marktaandeel te winnen met Teams en concurrentie te fnuiken.
De verplichte integratie van Copilot in Microsoft 365 is in dat opzicht nog artificiëler. Een AI-product zoals Copilot kan weliswaar integreren met mail- en productiviteitssoftware, maar is de facto een totaal ander product.
Door Copilot op te dringen aan klanten van Microsoft 365 hoopt Microsoft om van Copilot de standaard AI-tool te maken voor gebruikers wereldwijd, terwijl het via de prijsstijging ook wat geld kan recupereren. De investeringen in OpenAI voor de ontwikkeling van LLM’s, alsook inferentiekosten wanneer mensen Copilot effectief gebruiken, wegen immers door.
Hogere prijs, beperkt gebruik
Concreet verhoogt Microsoft de prijs van de abonnementen significant. Een jaarabonnement op Microsoft 365 Family stijgt bijvoorbeeld van 99 euro (incl. btw) naar 129 euro. Er is geen duidelijke manier om Microsoft 365 af te nemen zonder Copilot-integratie.
Voor dat geld krijgen klanten geen onbeperkte toegang tot de AI-tool. In de plaats daarvan werkt Microsoft met een AI-tegoedsaldo met 60 credits. Die worden iedere maand hernieuwd. Iedere AI-inferentie kost een credit.
“Alles is Copilot”
Microsoft van zijn kant probeert de wereld wijst te maken dat Copilot en Office geen twee verschillende zaken zijn. Daartoe voerde het bedrijf pas een naamsverandering door: Microsoft 365 werd Microsoft 365 Copilot. Ook het logo van Microsoft 365 veranderde naar dat van Copilot.
Die oppervlakkige aanpassingen veranderen niets aan de werkelijkheid: het gros van de Microsoft 365-klanten gebruikt Excel, Word, PowerPoint en Outlook om dagelijks in te werken. De applicaties zijn erg krachtig en kennen in feite geen echte gelijke. In die dagelijkse workflows is Copilot in het allerbeste geval een handig hulpmiddel, maar geenszins deel van de kernervaring waar de klant naar zoekt.
Geen vertrouwen in eigen sterkte
Microsoft kiest ervoor om de oplossing op te dringen aan klanten, in de plaats van in te zetten op de eventuele sterkte van de toepassing. Het bedrijf vertrouwt er klaarblijkelijk niet op dat Copilot voldoende waardevol is voor klanten om zelf te beslissen tot aankoop over te gaan. Wie wel een AI-assistent overweegt, is misschien tevreden met Copilot maar ook dat is geen goede zaak. Door de assistent als standaard te koppelen met veelgebruikte toepassingen (en ook te integreren met Windows), timmert Microsoft de markt rond AI-assistenten dicht nog voor concurrenten de kans krijgen om hun producten aan te prijzen.
Het is onduidelijk of de EU deze koppeling zal laten passeren. Hoe dan ook toonde de bureaucratie zich aan de trage kant. De historie met Teams heeft bewezen dat het voor Microsoft interessant is om de regels rond concurrentie aan z’n laars te lappen en de fouten achteraf recht te zetten. Wanneer tegenmaatregelen komen, is de concurrentie al platgestampt en het marktaandeel verworven.