FLoC moet de vervanging worden voor cookies in Google Chrome. Het duurt echter nog even voordat de technologie een feit is: Google maakt bekend dat de uitrol van FLoC wordt uitgesteld naar 2023.
De meeste browsers blokkeren cookies van derden al. Google volgde niet zomaar, want daardoor zou zijn businessmodel in gevaar komen. Daarom kwam Google met een vervangend plan: een omstreden technologie genaamd FLoC.
Veel grote spelers op het internet, zoals WordPress, zijn tegen FLoC. De EU is zelfs een antitrust onderzoek naar het plan begonnen. Daarom maakt Google bekend dat er duidelijk meer tijd nodig is om de technologie in orde te krijgen. Volgens het nieuwe plan wordt de komst van FLoC – en daarmee het einde van cookies van derden – anderhalf jaar achteruitgeschoven naar 2023.
Wat is FLoC eigenlijk?
In januari 2020 kondigde Google een plan aan om binnen twee jaar te stoppen met de steun voor cookies in Chrome. De Chrome ‘Privacy Sandbox’ zou de cookies blokkeren die veel gebruikt worden voor advertentie-targeting.
Aangezien advertenties een groot deel van het verdienmodel van Google zijn, was het geen optie om helemaal geen gebruikers te traceren. Daarom kwam Google met een vervangend plan. FLoC, afgekort voor Federated Learning of Cohorts, moet het alternatief worden voor cookies van derden.
In het oude systeem, downloadde je browser cookies van individuele bedrijven naar je computer die bijhielden welke websites je bezocht. Met FLoC bouwt Chrome zelf een profiel van je online gedrag en geeft dat door aan adverteerders.
Volgens Google is FLoC beter dan cookies, aangezien de individuele identificatie uit het advertentie tracking proces verdwijnt. Mensen worden samengevoegd in groepen en adverteerders kunnen data opvragen over de groep in zijn geheel.
Geen gebruikers tracken is geen optie
Veel bedrijven die zelf geen advertenties verkopen, zijn fel tegen FLoC. Zo hebben naast WordPress onder meer bedrijven als EFF, Brave, Vivaldi en DuckDuckGo statements uitgebracht tegen de technologie. Bedrijven die browsers aanbieden, zoals Apple, Opera, Mozilla en Microsoft zijn nog wat terughoudender. Zij laten weten dat ze niet van plan zijn om de FLoC-technologie te implementeren.
Op basis van de veelal negatieve feedback, heeft Google besloten een stapje terug te nemen met de ontwikkeling van FLoC. Door het proces te vertragen, wil Google voldoende tijd overhouden voor een openbare discussie over de juiste oplossingen en in gesprek blijven met regelgevers, uitgevers en de advertentie-industrie.
Google is van plan om eind 2022 te beginnen met het testen en de lancering van API’s voor het tracken van gebruikers. Deze testperiode duurt negen maanden, zodat uitgevers en de advertentie-industrie de tijd krijgen om hun diensten aan te passen. Halverwege 2023 gaat Chrome over een periode van 3 maanden geleidelijk stoppen met cookies. Wat de oplossing uiteindelijk ook gaat worden, het ziet er niet uit dat Google in zijn geheel gaat stoppen met het tracken van gebruikers, wat andere browsers wel van plan zijn.