Dag des oordeels voor adblockers blijft uit: Google durft Manifest v2 niet uitschakelen

Het lukt Google maar niet om het internet de transitie te laten maken van Manifest v2 naar v3. Bugs spelen een belangrijke rol, maar ook de beperkte interesse van ontwikkelaars. Die vrezen dat v3 te beperkend is en onder andere de functionaliteit van adblockers zal kortwieken.

Voor het einde van maart zou Google een nieuwe tijdlijn publiceren voor de uitrol van Manifest v3 in Chromium. Dat liet het bedrijf in december vorig jaar weten, nadat de oorspronkelijke timing ervoor overboord werd gegooid. Kalender-aficionado’s zullen al gemerkt hebben dat maart intussen officieel is afgelopen. Op een nieuwe roadmap blijft het echter wachten. Verduidelijking staat gepland voor een niet nader gedefinieerd later tijdstip.

Gênant

Dat is goed nieuws voor adblockers en een beetje gênant voor Google. In 2018 al lanceerde het bedrijf het plan voor een update van zijn API voor Chromium-extensies. De huidige set van API’s heet Manifest v2 en zou niet meer geschikt zijn. Zo vreest Google dat de API teveel vrijheid geeft aan ontwikkelaars om Chromium te misbruiken en onnodig veel CPU of geheugen op te slorpen. Manifest v3 moet een moderner alternatief zijn.

Intussen is Manifest v3 ook daadwerkelijk beschikbaar, maar het zou krioelen van de bugs en onvolledigheden. Daarom durft Google Manifest v2 niet uitschakelen. Het duurt klaarblijkelijk veel langer dan verwacht om v3 op een adequaat niveau te krijgen, waardoor ontwikkelaars van extensies vrolijk mogen blijven vertrouwen op v2. Op dit moment zouden er zo’n 128.000 extensies werken met Manifest v2 en nog maar 34.000 met Manifest v3.

Goed voor Google

Erg verwonderlijk is dat niet. Manifest v3 blijft vooral een Google-project, dat er absoluut niet komt op vraag van de bredere gemeenschap van ontwikkelaars of gebruikers. In tegendeel: de nieuwe API zou ontwikkelaars minder krachtige tools geven en onder andere de werking van adblockers serieus in het gedrang brengen. Google verdient zijn brood met advertenties, waardoor de lancering van een ‘betere’ API die ads toevallig eenvoudiger moeilijker maakt om te blokkeren, toch kan aanvoelen als belangenvermenging.

Google van zijn kant belooft dat het Manifest v2 geenszins zal uitschakelen voor Manifest v3 helemaal klaar is, en dan nog komt er een waarschuwing minstens een half jaar voor de datum in kwestie. Die waarschuwing is op dit moment nog niet gegeven.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.