Apple voert drie belangrijke wijzigingen door in het App Store-beleid

apple app store

Apple introduceert drie belangrijke updates in de richtlijnen van de App Store na een schikking met Amerikaanse ontwikkelaars. Het gaat hierbij om communiceren over andere betaalmethoden, het verzamelen van contactinformatie en in-app events.

Na het schikken in een antitrustzaak tegen enkele Amerikaanse ontwikkelaars, past Apple het beleid van de App Store aan. Softwareontwikkelaars mogen nu met klanten communiceren over betaalmethoden die buiten de app beschikbaar zijn. Daarnaast mogen ze contactinformatie opvragen van hun klanten, zolang het optioneel is voor de gebruikers en de app volledig beschikbaar blijft.

Een derde aangepaste richtlijn zoomt in op de details van de nieuwe in-app evenementenfunctie die volgende week wordt uitgerold.

Andere aankoopopties

De antitrustzaak geopend door een groep Amerikaanse ontwikkelaars stelde enkele pijnpunten bloot van de App Store. Misschien wel het belangrijkste punt waarin Apple tegemoet wil komen, is het communiceren – buiten de app om – om andere aankoopopties aan te bieden aan gebruikers. Naar eigen zeggen moeten ontwikkelaars geen commissie aan Apple betalen wanneer de aankoop buiten de app of App Store gebeurt.

Contactinformatie opvragen

Met deze gewijzigde richtlijn (3.1.3) schaft Apple ook de regel af waarbij geen contactinformatie van klanten mag worden opgevraagd. In een nieuwe sectie van richtlijn 5.1.1 wordt meer uitleg voorzien. Apps mogen namelijk basisinformatie opvragen (zoals naam en e-mailadres van gebruikers), zolang dat een optie blijft en de toepassing volledig blijft draaien wanneer klanten deze info niet delen.

De ‘steering’-richtlijnen van Apple zijn de afgelopen maanden meermaals onder de loep genomen door verschillende autoriteiten, om de monopolie van het bedrijf tegen te gaan. De gigant zou ontwikkelaars beperken in het vermogen hun zaken te beheren zoals zij dat willen, vooral op het vlak van bereik, marketing en betaalsystemen.

Meerdere rechtszaken

Apple werd reeds onder druk gezet om de regels van de App Store aan te passen dankzij verschillende schikkingen. Zuid-Korea verbiedt Apple en Google namelijk ontwikkelaars te verplichten hun betaalsystemen te gebruiken. In Japan mogen regulatoren nu ook naar hun eigen websites linken vanuit hun ‘reader’-apps.

lees ook

Zuid-Korea beboet Google voor marktmisbruik

In de VS moet Apple binnenkort andere betalingsopties toelaten bij iOS-apps, dankzij de Epic Games-rechtszaak die nog wordt aangevochten. Ontwikkelaars kunnen dan mogelijks verwijzen naar hun eigen websites binnen hun apps, waar klanten rechtstreeks kunnen betalen voor bepaalde diensten.

Toch gaat Apple op dit moment nog niet zo ver dat betalingssystemen rechtstreeks in apps ingebed kunnen worden.

Commissie

Apple en Google hebben echter ook hun commissies aangepast om de inkomsten van ontwikkelaars op verschillende manieren te verlagen. Denk hierbij aan kleinere bedrijven, apps die toegang bieden tot verschillende media of nieuwsapps.

Google verlaagde zijn abonnementskosten namelijk tot 15 procent in plaats van de 30 procent die in het eerste jaar aan de orde was. Specifieke media-apps hoeven maar 10 procent bij te dragen.

In-app evenementen

De laatste nieuwe richtlijn focust op in-app evenementen en geeft enkel richting aan hoe de nieuwe functie gebruikt moet worden. Deze wordt vanaf 27 oktober uitgerold samen met de nieuwe iOS 15.1-update.

Ontwikkelaars moeten er dus voor zorgen dat de metadata correct zijn en naar het evenement verwijzen wanneer ze in App Store Connect worden ingevoerd. De evenementen moeten ook plaatsvinden op de aangegeven data, over verschillende winkels heen. Wanneer gebruikers de deeplink openen, moeten ze ook meteen in het evenement terechtkomen.

De vernieuwde richtlijnen zijn niet enkel in de VS van toepassing, maar ook in andere landen.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.