Onderzoek van Deloitte heeft aangetoond dat nog geen tiende van de Belgische beroepsbevolking gebruik maakt van AI-tools tijdens het werk. Dat staat in een nieuw rapport van het bedrijf.
Deloitte heeft zijn nieuwste Digital Consumer Trends Report gepubliceerd en daarin is best verrassend nieuws te lezen. Amper zeven procent van Belgische bevolking maakt gebruik van AI-tools op de werkvloer. Dat is 29 procent van mensen die ooit al generatieve AI hebben gebruikt.
Werk tegenover plezier
Het rapport is een internationaal project waarbij Deloitte elk jaar een blik werpt op technologische trends bij consumenten. De alomtegenwoordigheid en snelle groei van AI neemt ook hier natuurlijk een belangrijke plaats in.
Voor professioneel gebruik is het resultaat echter verrassend. ChatGPT blijft veruit het populairst, maar dat is vooral wanneer het over persoonlijk gebruik gaat. Slechts zeven op honderd Belgen zet AI-tools ook tijdens de werkuren in. Nochtans denkt dertig procent dat zijn werkgever het gebruik zou toejuichen.
Het model van OpenAI is ook met voorsprong het meest bekende bij respondenten. Wat bij dat aspect opvalt, is dat Microsoft en Google pas op plaatsen drie en vier komen in die rangschikking:
- ChatGPT – 40 procent
- My AI (Snapchat) – 8 procent
- Microsoft Bing Chat – 6 procent
- Google Bard – 4 procent
Dit zet het meer persoonlijke gebruik van AI nog eens extra in de verf. Dat is ook nog vrij onregelmatig. Twintig procent gebruikt de technologie wekelijks en bij dagelijks gebruik zakt dat cijfer naar vijf procent.
In september deed ITdaily een gelijkaardige bevraging en de resultaten daarvan staan in schril contrast met deze cijfers. De reden daarvoor is eenvoudig, ons doelpubliek is veel meer gericht op technologie in een professioneel kader. Bij onze bevraging gaf zeventig procent van IT-werknemers aan dat ze ChatGPT gebruiken tijdens het werk.
lees ook
ChatGPT krijgt broertjes: aanpasbare GPT’s op maat van jouw noden
Vertrouwen en wantrouwen
Een ander opvallend resultaat is het percentage van respondenten dat vrij veel vertrouwen heeft in AI. Een derde gelooft dat de technologie steeds foutloze en onbevooroordeelde antwoorden genereert. Dat is best een verontrustend gegeven en bewijst dat er toch nood is aan meer bewustmaking bij het grote publiek.
Nochtans is er geen algemeen blind vertrouwen. De helft van de bevraagden maakt zich zorgen over de toekomstige invloed van AI op de werkgelegenheid. Begrijpelijk, want dat is iets waar zelfs OpenAI-CEO Sam Altman zelfs niet helemaal gerust in is.