De wetenschappers bij MIT verwachten dat tegen 2030 tot 40 procent van de banen een impact zal voelen van AI.
Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben een diepgaande studie uitgevoerd naar de rol van AI in de vervanging van de mens. Volgens Belga is het een van de eerste diepgaande studies tussen mens en AI.
MIT focuste in het onderzoek voornamelijk naar de kost om een taak uit te voeren door een mens en door een AI. De onderzoekers keken naar een heleboel professionele situaties gaande van leerkrachten tot schatters van onroerend goed. De focus lag op automatische beeldherkenningssoftware.
Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de jobs nog niet rendabel kan worden overgenomen door een AI. Vaak is het installeren en gebruiken van AI-systemen nog duurder. Enkel in 23 procent van de gevallen kwam AI wel als goedkoper alternatief uit de bus.
MIT benadrukt wel dat het rekening houdt met de huidige AI-technologie. In de toekomst wordt die normaal gezien enkel nog efficiënter, wat het percentage omhoog kan duwen om goedkoper taken te automatiseren.
Blik op 2030
Naast de huidige staat van AI werpt MIT ook een blik op de toekomst. De onderzoekers verwachten dat 40 procent van de banen een impact zal voelen. Dit is het gevolg van een steeds hogere nauwkeurigheid en dalende kosten.
Sectoren die het meest vatbaar zijn voor AI-transformatie zijn:
- Retail
- Gezondheidszorg
- Transport
Het is echter wel belangrijk om niet te snel op de kar te springen. Eerder deze week kwam DPD nog negatief in de belangstelling toen bleek dat hun eigen chatbot vloekt en slechte informatie gaf. Het maakt zelfs het moederbedrijf belachelijk: ‘DPD is de slechtste koeriersdienst ter wereld. Ze zijn traag, onbetrouwbaar en hun klantendienst is verschrikkelijk. Ik zou ze nooit aan iemand aanbevelen’, dixit de chatbot van DPD. Toch liever ontspoorde chatbots voorkomen en grondig alles bekijken, voor je op de AI-trein stapt.